مدیرکل  استاندارد گلستان از انجام ۴ هزار و ۲۴۴ بازرسی از واحدهای صنفی استان گلستان در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ خبر داد.
به گزارش  پایگاه خبری روزگار پرس به نقل از روابط عمومی اداره کل استاندارد گلستان، سید مهدی حسینی گفت: نظارت بر مراکز عرضه و فروشگاه‌ها، یکی از وظایفی است که استاندارد به موازات کنترل خطوط تولید و نظارت بر کالاها در مبدأ، اجرا می‌کند.
حسینی ضمن بیان این مطب که اداره کل استاندارد گلستان در راستای نظارت مستمر بر عرضه کنندگان کالاهای مشمول استاندارد اجباری، از آغازین روزهای سالجاری و حتی در ایام تعطیلات، عملیات بازرسی و نظارت بر اصناف را در قالب طرح‌های نوروزی، رمضان و طاها دنبال نموده است افزود: طی این مدت با مشارکت کارکنان اداره کل و شرکتهای بازرسی تأیید صلاحیت شده، ۴۲۴۴ بازرسی از واحدهای صنفی در تمامی شهرستان‌های استان صورت گرفته است که این تعداد بازرسی، رتبه چهارم در بین تمامی استانهای کشور می‌باشد.
وی افزود: در این بازرسی‌ها ۳۹۴۲ واحد صنفی دارای کالاهای استاندارد بوده ولی در ۳۰۲ واحد صنفی استان، یک یا چند کالای مغایر با استاندارد مشاهده شد.
دبیر شورای استاندارد استان با اشاره به این مطلب که در مجموع ۳۷۴ کالای فاقد نشان استاندارد و ۳۴ کالای مظنون به جعل نشان استاندارد طی بازرسی‌های کارشناسان استاندارد مشاهده شد، افزود: علاوه بر اقدام قانونی و برخورد با تولیدکنندگان کالاهای فاقد نشان استاندارد یا مظنون به جعل علامت استاندارد، با استان تولید کننده، سازمان صمت و اتاق اصناف جهت جلوگیری از توزیع و خرید و فروش این کالاها نیز مکاتبه شد.
وی اظهار داشت: در این مدت اداره کل استاندارد گلستان، ۸۸ نمونه از محصولات سطح بازار استان نمونه‌برداری و در آزمایشگاه‌های تحت پوشش مورد آزمون قرار داده است که نتایج نمونه‌های آزمون شده تاکنون حاکی از انطباق ۷۶ مورد و مغایرت ۱۲ مورد از آن‌ها با استانداردهای ملی بوده است.
مدیرکل استاندارد گلستان با اظهار رضایت از همکاری اصناف و فروشگاه‌ها در انجام بازرسی ناظران استاندارد، از سازمان صمت استان، فرمانداری ها و اصناف شهرستان ها نیز به خاطر این همکاری و توجیه واحدهای صنفی طی سالهای اخیر، قدردانی نمود.
وی در پایان یادآور شد هم استانی‌های عزیز می‌توانند در صورت مشاهده موارد مغایر با استاندارد در بازار، می‌توانند موضوع را از طریق سامانه تلفنی ۱۵۱۷ و یا پیامک ۳۰۰۰۱۵۱۷ به اداره کل استاندارد گلستان اطلاع دهند و یا اینکه شخصا به کمک یک پیامک رایگان به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷، از اعتبار و اصالت علامت استاندارد درج شده روی کالا، اطلاع حاصل کنند.