مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان ایلام گفت:رشد شخصیت دانش‌آموزان در گرو ساخت و ساز متناسب فضاهای آموزشی است.

به گزارش روزگار از ایلام، جلال حمره در نشست خبری با رسانه‌ها ایلام. با اشاره به چالش‌های گذشته در زمینه امکانات آموزشی، به‌ویژه در حوزه فناوری و آزمایشگاه‌ها، تأکید کرد که رویکرد کنونی، ارتقای خلاقیت و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان است.

حمره با بیان اینکه صرفاً دانش علمی برای موفقیت کافی نیست، بر اهمیت رشد شخصیتی دانش‌آموزان در کنار تحصیل تأکید کرد.

وی افزود: بسیاری از فارغ‌التحصیلان بهترین دانشگاه‌ها به دلیل عدم رشد شخصیتی و ناتوانی در تعامل با جامعه و بازار کار، دچار سرخوردگی می‌شوند. به همین دلیل، سیستم آموزش و پرورش کنونی، رشد شخصیتی دانش‌آموزان را به عنوان یکی از وظایف اصلی خود قرار داده است.

مدیرکل نوسازی مدارس ایلام، رویکرد جدید در ساخت مدارس را «مدرسه‌محوری» خواند و گفت: مدارس دیگر صرفاً محدود به کلاس درس و مدیر و سرایدار نیستند، بلکه باید به کانون تربیت و پیشرفت محله تبدیل شوند. فضاهای ورزشی، کتابخانه‌ها و سالن‌های چندمنظوره مدارس باید در اختیار مردم قرار گیرد تا تعامل بین مردم و دانش‌آموزان افزایش یابد و مردم خود حافظ و نگهبان مدارس باشند.

حمره با اشاره به اهمیت استحکام و ایمنی مدارس در برابر زلزله و سایر حوادث، گفت: «مدارس جدید با استانداردترین سیستم‌های تأسیساتی مجهز می‌شوند تا دانش‌آموزان و خانواده‌ها دغدغه ایمنی نداشته باشند.» وی همچنین به رفع نواقص سیستم‌های گرمایشی غیراستاندارد در مدارس اشاره کرد و گفت: خوشبختانه دیگر شاهد بخاری‌های نفتی غیراستاندارد در مدارس نیستیم و تلاش می‌کنیم تمام مدارس به سیستم‌های استاندارد مجهز شوند.

مدیرکل نوسازی مدارس ایلام، تأمین دسترسی آسان برای دانش‌آموزان معلول و توجه به مسائل زیست‌محیطی را از دیگر اولویت‌های این اداره کل برشمرد. وی با اشاره به استفاده از مصالح آکوستیک و سیستم‌های انرژی خورشیدی در مدارس جدید، گفت: «مدارس سبز با هدف کاهش مصرف انرژی و آموزش فرهنگ حفاظت از محیط زیست به دانش‌آموزان ساخته می‌شوند.

حمره با اشاره به تغییر رویکرد آموزشی به سمت کار تیمی و افزایش خلاقیت دانش‌آموزان، گفت: مدارس آینده با فضاهای آموزشی منعطف و مناسب برای کار گروهی طراحی می‌شوند.» وی همچنین به همکاری با دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلمان خلاق اشاره کرد.

وی با تأکید بر اهمیت نگهداری مناسب از فضاهای آموزشی، گفت: مسئولیت نگهداری مدارس بر عهده خود آموزش و پرورش است و این اداره کل در این زمینه با آموزش و پرورش همکاری می‌کند.

حمره در ادامه به ارائه آمار عملکرد این اداره کل در سال ۱۴۰۳ پرداخت و گفت: در شش ماهه اول سال، ۲۰ پروژه تعمیر و ۵ پروژه احداث فضای آموزشی با اعتباری بالغ بر ۲۲۱ میلیارد تومان انجام شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان ایلام با اشاره به برنامه‌های آینده این اداره کل، گفت: «یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها، تمرکز بر مناطق محروم و مدارس کانکسی است.» وی همچنین از اجرای «نهضت عدالت آموزشی» رئیس جمهور و ساخت اولین مدرسه در قالب این طرح توسط بنیاد علوی در یکی از دورترین روستاهای استان خبر داد.

حمره همچنین به طرح «مشارکت مالیاتی» در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و آن را فرصتی مناسب برای مشارکت بخش خصوصی در این امر دانست.

وی در پایان سخنان خود، از رسانه‌ها و بخش خصوصی برای همکاری در زمینه توسعه فضاهای آموزشی دعوت کرد و گفت: نیازمند همکاری رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی و جذب مشارکت بخش خصوصی در ساخت مدارس هستیم.