صمد ستاری، مدیرعامل شرکت طنین ارتباط هشت بهشت، از آغاز به کار تیم تخصصی ارزیابی رضایتمندی کارکنان خبر داد. این تیم با همکاری دانشگاه اصفهان و با هدف شناسایی نقاط قوت و ضعف، به ارزیابی سطح رضایتمندی کارکنان شرکت مخابرات ایران پرداخته است.
ستاری با اشاره به اهمیت این پروژه، اظهار داشت: «پیرو پیگیری‌های مستمر هیأت مدیره شرکت طاها و در راستای آسیب‌شناسی و تعیین اولویت‌های اقدامات اصلاحی، به منظور شناسایی مهم ترین اهرم های افزایش انگیزه اولین مرحله مصاحبه‌های حضوری با کارکنان مخابرات به صورت تصادفی انجام شده است. در مرحله دوم نیز، مصاحبه‌هایی با ۱۲ نفر از مدیران و کارکنان ستاد در محل ستاد طاها در حال انجام است.»
دکتر دیباجی، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان، که مدیریت علمی این ارزیابی را بر عهده دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار ما توضیح داد: «این ارزیابی با هدف شناخت دقیق از نیازها و رضایتمندی کارکنان و تعیین موارد انگیزه بخش بر اساس پارامترهای مشخصی انجام می‌شود که شامل موارد زیر است:
• رضایت از سیستم جبران خدمت: بررسی میزان رضایت کارکنان از حقوق، دستمزد و مزایای دریافتی.
• رضایت از محیط کار: ارزیابی شرایط فیزیکی و روانی محیط کار، مانند ایمنی، بهداشت و امکانات رفاهی.
• رضایت از روابط سازمانی: بررسی کیفیت ارتباطات میان کارکنان و مدیران و سطح همکاری تیمی.
• رضایت از فرصت‌های توسعه حرفه‌ای: دسترسی به آموزش‌ها و فرصت‌های ارتقاء شغلی.
• رضایت از توازن کار و زندگی: میزان انعطاف‌پذیری در ساعات کاری و حمایت از نیازهای شخصی.
• رضایت از سیستم ارزیابی عملکرد: بررسی شفافیت و عدالت در ارزیابی عملکرد کارکنان.
• رضایت از امنیت شغلی: احساس امنیت و ثبات شغلی کارکنان در سازمان.
• رضایت از رهبری و مدیریت: کیفیت تصمیم‌گیری‌ها و حمایت‌های مدیریتی.
• رضایت از سیستم‌های ارتباطی داخلی: اثربخشی کانال‌های ارتباطی سازمانی.
• رضایت از سیستم پاداش و تشویق: عدالت و اثربخشی در فرآیندهای پاداش‌دهی و تشویق.»این ارزیابی به صورت مصاحبه‌های باز با کارکنان انجام شده و نظرات آن‌ها از طریق نرم‌افزارهای تخصصی کدگذاری و اولویت‌بندی می‌شود. دکتر دیباجی توضیح داد: «پس از تحلیل اولیه، گزارش مقدماتی تهیه شده و در پارت دوم، با توجه به موارد فراونی سوالات طراحی و به صورت لینک نظرسنجی برای نمونه معرفی از کارکنان ارسال خواهد شد. در این نظرسنجی، کارکنان بر اساس وضعیت فعلی و انتظارات خود به مسائل مختلف امتیازدهی خواهند کرد.»گفتنی است :این پروژه برای اولین بار در سطح کشور برای کارکنان شرکتی مخابرات ایران انجام می‌شود و نتایج آن به منظور اعمال اصلاحات و بهبودهای لازم در جهت ارتقای سطح رضایتمندی و انگیزه کارکنان شرکت طاها و شرکت مخابرات ایران مورد استفاده قرار خواهد گرفت. گزارش نهایی این ارزیابی به زودی منتشر خواهد شد و انتظار می‌رود گامی مؤثر در جهت بهبود محیط کار و افزایش بهره‌وری سازمان باشد.