حسین هرسیج ،رییس دانشگاه اصفهان،در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: کنگره شهدای دانشجو با حضور ۲ هزار نفر از دانشجویان، خانواده شهدا و مسئولین استانی و کشوری با هدف ترویج ارزش‌های مقاومت و شهادت برپا می‌شود.
برگزاری کنگره شهدای دانشگاهی علاوه بر زنده نگه داشتن یاد شهدا و تقدیر از خانواده آنها، فضای معنوی برخاسته از منش و خط مشی زندگی شهدا را در دانشگاه ایجاد می کند.
دکتر حسین هرسیج در نشست خبری کنگره استانی شهدای دانشجو
اظهار کرد: برگزاری کنگره و جشنواره ای مانند شهدای دانشجو می تواند در فرهنگسازی و توسعه اخلاقیات، رفتار و کردار شهدا برای بهینه کردن این ارزش ها در نسل جوان، به خصوص دانشجویان و اساتید جوان و حرکت به سوی جامعه آرمانی بسیار موثر باشد.
وی افزود: شهدا مظهر شجاعت، تواضع، از خودگذشتگی و ایثار هستند و درتاریخ کمتر نمونه ای از این صفات نیک می بینیم مگر در جنگ هشت ساله که سرشار از آثار معنوی شهداست.

وی نامگذاری برخی اماکن دانشگاهی به نام شهدای دانشجو، نصب المان ها و یادمان هایی حاوی تصویر چهره و زندگینامه شهدا در دانشگاه ها، دیدار از خانواده های شهدا ،اکران فیلمهای مربوط به شهدا،چاپ ۵ کتاب به نام شهدا ..را از جمله اقدامات و فعالیت های در دست انجام برای کنگره عنوان کرد.
حسین هرسیج با اشاره به شهدای شاخص دانشگاه اصفهان گفت: شهید نیلفروشان فارغ‌التحصیل رشته علوم سیاسی دانشگاه اصفهان بود و شهید دانشجوی لبنانی به نام علی الاشقر نیز از دیگر دانشجویان شهید دانسگاه اصفهان می باشد.

وی افزود: شهید شاخص دانشگاهی شهید «احسان‌الله قاسمی» دانشجوی رشته برق دانشگاه تگزاس آمریکا بوده که و موقع جنگ دانشگاه را رها می‌کند و ۲۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ به شهادت می‌رسد.

رییس دانشگاه اصفهان گفت:یکی دیگر از برنامه‌های برگزار شده در راستای کنگره اعزام ۳۵۲ نفر دانشجوی خواهر برای اردوی راهیان غرب است که اعزام شدند و از ۲۹ مهر ۳۵۰ نفر از برادران دانشجو به اردوهای راهیان غرب می‌روند.