پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در نشست خبری با خبرنگاران گفت: طرح ملی پویش، نخستین بار توسط دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان به منظور پاسخ به معضل اشتغال دانشجویان به اجرا درآمد.

 

به گفته وی، این طرح به دانشجویان امکان می‌دهد تا در کنار تحصیل، در محیط‌های کاری تجربه عملی واقعی کسب کنند و به تبع از فرصت‌های شغلی ناشی از حضور در این واحدها نیز بهره‌مند شوند.

 

نجفی افزود: تاکنون ۱۰ درصد از بیش از سه هزار دانشجوی دانشگاه آزاد واحد اصفهان شرکت‌کننده در این طرح، موفق به استخدام در صنایع مرتبط شده‌اند.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با تاکید براینکه طرح پویش با هدف کاهش دغدغه‌ اشتغال دانشجویان و بر اساس نیاز صنایع مختلف طراحی شده است، گفت: این طرح به دانشجویان امکان می‌دهد تا همزمان با تحصیل، واحدهای کارآموزی خود را به مدت ۲۴۰ ساعت در محیط‌های واقعی کاری تجربه کنند.

 

 

وی به تلاش‌ دانشگاه آزاد برای ایجاد چشم‌انداز شغلی مناسب و رفع مشکلات رشته‌های مختلف و ضرورت تحول در سیستم پذیرش و هدایت تحصیلی دانشجویان نیز اشاره کرد و گفت: کشور در آینده در رشته‌های علوم دامی، کشاورزی، مهندسی برق، مکانیک، متالوژی و عمران بشدت با کمبود نیرو مواجه می‌شود و برای مقابله با این بحران، لازم است دانش‌آموزان به سمت رشته‌های مهارتی و علوم پایه هدایت شوند.

وی بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای تشویق خانواده‌ها و دانش‌آموزان به فراگیری رشته‌های مهارتی تاکید کرد و گفت: مشکل این است که دانش‌آموز قبل از ورود به دانشگاه توسط کسانی مورد مشاوره قرار می‌گیرند که نگاه‌شان به نمره و معدل و رتبه است و دانش‌آموزان را متناسب با میزان این شاخصه‌های عددی به رشته‌های دانشگاهی سوق می‌دهند و کاری به علائق و استعداد آنها ندارند.

نجفی گفت: دانشگاه آزاد اصفهان با برنامه‌های جدید خود بدنبال ارتقای کیفیت آموزشی و مقابله با چالش‌های آینده در حوزه نیروی متخصص است و با ارائه تسهیلات مالی، گسترش همکاری‌های بین‌المللی و اجرای طرح‌های نوین می‌کوشد تا نقش مؤثرتری در توسعه علمی و شغلی دانشجویان ایفا کند رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان تاکید کرد: طرح‌های پویش و نشاط، با ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، به تحقق اهداف بلندمدت دانشگاه و کشور کمک خواهند کرد، این طرح‌ها نه تنها باعث ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش در دانشگاه می‌شوند، بلکه به عنوان الگویی موفق برای سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی نیز قابل استفاده خواهند بود.

نجفی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان برنامه‌های خود را برای گسترش و توسعه این طرح‌ها ادامه خواهد داد، گفت: با جذب همکاری‌های بیشتر از سوی صنایع و شرکت‌های مختلف، سعی در بهبود و تقویت این ارتباط خواهیم داشت و هدف نهایی ما، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصصی است که بتواند در مسیر توسعه و پیشرفت کشور نقش مؤثری ایفا کند