مدیرکل صنعت، معدن و تجارت اردبیل به اشتغال حدود ۲۸ هزار نفر در واحدهای تولیدی و صنعتی استان اردبیل اشاره و اضافه کرد: این آمادگی در مجموعه صنعت، معدن و تجارت وجود دارد که به سرمایه‌گذاران کمک کنیم تا حجم تولید و میزان اشتغال خود را افزایش دهند.

تایماز نیوز | مسعود ایرانی روز یکشنبه در جریان بازدید خبرنگاران از سه واحد تولیدی اردبیل اظهار کرد: در حال حاضر می‌توان گفت که ارزش افزوده ایجادی در بخش صنعت همچنین میزان سرمایه‌گذاری، کارآفرینی و کسب و کارها در این حوزه بیشتر از سایر حوزه‌ها بوده و اردبیل نیز استانی صنعتی است.
وی افزود: اردبیل به لحاظ تولیدات صنعتی و تامین نیاز بخش‌های گوناگون در سطح کشور از سایر استان‌ها پیشی گرفته است که این امر را مبارک می‌دانیم و به فال نیک می‌گیریم.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل بیان کرد: چنان که امروز خبرنگاران استان در چند واحد تولیدی مستقر در شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل مشاهده کردند، زیرساخت‌هایی از سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با حمایت دولت ایجاد شده و کالاها و محصول‌هایی تولید می‌شود که مایه مباهات است و به رشد و پیشرفت استان کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: استان اردبیل در حال حاضر در زمینه‌های گوناگون حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد که از جمله می‌توان به تولید باتری و تامین ۸۵ درصد نیاز خودروهای سبک و سنگین کشور اشاره داشت که به طور قطع با سرمایه‌گذاری جدید در آن واحد تولیدی آمار فوق به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت و با تکمیل خط تولید جدید شاهد آن خواهیم بود.
ایرانی عنوان کرد: همچنین واحد تولیدی دیگری در اردبیل داریم که جدای از تامین نیاز استان نزدیک به ۱۵ درصد میزان لاستیک خودروهای سبک و ۲۰ درصد لاستیک خودروهای سنگین کشور را تولید و روانه بازار می‌کند.
وی با اشاره به تولید ۲۵ درصد آب معدنی کشور در اردبیل گفت: واحدهای تولیدی و صنعتی این استان همچنین در زمینه تولید محصولات گوناگون سلولزی نیز در مقایسه با سایر نقاط پیشتاز هستند، به طوری که بین ۲۰ تا ۸۰ درصد نیاز کشور از پارکت گرفته تا اچ‌.دی.ال را تامین می‌کنند.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل تولید ۸۰ درصد انواع توپ‌های ورزشی را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: استان در زمینه فولاد یک میلیون تن آهن اسفنجی مورد نیاز کشور را با واحدهای تولید شمش و ذوب، مقاطع فولادی تامین می‌کند و در حال حاضر تلاش برای تکمیل زنجیره تولید ادامه دارد.
وی افزود: واحدهای صنعتی استان اردبیل ظرفیت خوبی در تولید خودروهای سنگین دارند و کشنده کامیون با عمق ساخت حدود ۸۵ درصد لوازم یدکی، بدنه و قطعات فنی بخش زیادی از خودروهای سنگین مانند کامیون و لودر را تامین می‌کنند.
ایرانی بیان کرد: ماه گذشته برای نخستین بار لودر پنج تنی تولید و مونتاژ شد و قرار است با افزایش عمق تولید انجام خواهد شد.
وی تشریح کرد: استان اردبیل در مجموع با حمایت‌های دولت و سرمایه‌گذاری‌هایی که از سوی بخش خصوصی انجام شده، در حال حاضر به کارگاه بزرگ تولید و کسب و کار تبدیل شده که فرصتی مغتنم است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل تاکید کرد: هم‌اکنون حدود یک هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی مستقر در نقاط گوناگون استان اردبیل ظرفیت‌های بسیاری دارند و برخی با فعالیت سه تا چهار نوبتی در شبانه‌روز و تولید محصول و کالای باکیفیت و استاندارد، مشتری‌هایشان پشت درب کارخانه هستند.
وی به اشتغال حدود ۲۸ هزار نفر در واحدهای تولیدی و صنعتی استان اردبیل اشاره و اضافه کرد: این آمادگی در مجموعه صنعت، معدن و تجارت وجود دارد که به سرمایه‌گذاران کمک کنیم تا حجم تولید و میزان اشتغال خود را افزایش دهند.
ایرانی گفت: فرصت و ظرفیت خوبی وجود دارد تا به همان میزان اشتغال موجود، با جذب و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها فرصت‌های شغلی جدیدی در واحدهای تولیدی و صنعتی استان اردبیل ایجاد شود که با استمرار شرایط رو به توسعه کنونی، اردبیل می‌تواند در سال آینده جزو استان‌های نخست از نظر ریشه‌کنی معضل بیکاری در سطح کشور باشد.
وی ادامه داد: استان اردبیل همچنین در حوزه معدن و صنایع معدنی نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در این حوزه و تحقق هدف‌های مورد نظر تا سال آینده به برطرف کردن معضل بیکاری در استان کمک کند.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل تصریح کرد: برخی موارد و مسائل در شرایط کنونی شاید به نظر برخی بلند پروازی یا در حد رویا و آرزو باشد اما با ظرفیت‌ها و استعدادهایی که در این استان وجود دارد، در آینده نزدیک شاهد تحقق آنها خواهیم بود.

وی افزود: استان اردبیل دارای ظرفیت‌های معدنی در زمینه مصالح ساختمانی و پلی متال (معادن فلزی) و صنایع مرتبط است که سال‌های گذشته در این زمینه بسیار کار شده و در سال‌های آتی با جذب سرمایه‌گذاری‌های کلان استان به کارگاه بزرگ استخراج و تولید مواد معدنی قابل تبدیل است.
ایرانی بیان کرد: مطالعه‌ها و اکتشاف‌های صورت گرفته در چند سال گذشته به چندین نقطه امیدبخش با ظرفیت قابل توجهی رسیده است و با جذب سرمایه‌گذاران جدید در این حوزه بستر برای جهش در حوزه معدن هم فراهم خواهد شد.
وی از واگذاری افزون بر ۳۵۰ واحد معدنی استان اردبیل در قالب مزایده به سرمایه‌گذاران جدید در شهریورماه خبر داد و اضافه کرد: افراد و شرکت‌های واجد صلاحیت با شرکت در مزایده پیش‌رو می‌توانند ضمن فعال کردن این ظرفیت‌های راکد، ارزش افزوده بخش معدن و صنایع معدنی استان را هم ارتقا دهند.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل عنوان کرد: امید می‌رود سال آینده شاهد خبرهای خوشی در بخش صنعت و معدن و رونق کسب و کار در استان باشیم و با مخابره آن زمینه دلگرمی مردم منطقه را فراهم کنیم و نویدبخش روزهای خوشی برای فعالیت‌های بیشتر در استان و کشور شویم.
وی تصریح کرد: این آمار تا حدودی کمتر از میزان اشتغال واقعی و تولید حقیقی در بخش فرش است، چرا که بسیاری از فعالان در پستوی خانه‌ها به دور از چشمان کارشناسان در حال فعالیت هستند و رقم دقیقی از میزان تولید آنها در دست نیست.
ایرانی عنوان کرد: بافندگان استان اردبیل سالانه انواع فرش‌های طبیعی و نفیسی را در کارگاه‌های نمور و دور افتاده تولید و انواع نقشه‌های موجود در کشور را بر روی دارها پیاده می‌کنند که شاید برای بسیاری قابل باور نباشد که آن تولیدات در اردبیل و به دست چنین بافندگانی رقم می‌خورد.
وی اضافه کرد: فرش‌های تولیدی در استان اردبیل همانند یک تابلوی نقاشی زیبا در کنار نمادی از فرهنگ و هنر، نشانی از اقتصاد و به عبارتی هم فال و هم تماشا است اما به دلیل برخی بی‌مهری‌ها از سوی دستگاه‌های مختلف در سال‌های گذشته این تولیدات خارج از اردبیل و گاه حتی به اسم استان‌های دیگر به مشتریان داخلی و خارجی عرضه شده است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل تاکید کرد: در صورت توجه بیشتر به این بخش و بازگشت محوریت صادرات فرش به استان، به طور قطع شاهد تحول قابل توجهی خواهیم بود.
وی ابراز امیدواری کرد: خبرنگاران و سایر اصحاب رسانه بیش از پیش صدای بافندگان و تولیدکنندگان استان اردبیل باشند که در مظلومیت و مهجوریت کارهای بزرگی را رقم می‌زنند.
کمبود نیروی کار ماهر معضل واحدهای تولیدی و صنعتی
ایرانی در ادامه یکی از معضل‌های پیش روی واحدهای تولیدی و صنعتی استان اردبیل را کمبود نیروی کار ماهر دانست و تشریح کرد: برخی مشاغل کاذب از یک سو و حاکم بودن فرهنگ کار غلط از سوی دیگر موجب شده است تا با پدیده‌ای نوظهور در بحث اشتغال و بیکاری روبه‌رو باشیم و برخی افراد با وجود فرصت‌های اشتغال حاضر به همکاری با تولیدکنندگان نباشند.
وی با تاکید بر اینکه آمار درست و دقیقی از میزان بیکاران در استان اردبیل وجود ندارد، اضافه کرد: آمارهایی که اعلام می‌شود به هیچ وجه رسمیت ندارد و عددهای اعلامی مخدوش است؛ به طوری که با تحقق سرمایه‌گذاری‌های جدید در سال‌های آینده مجبور می‌شویم که از سایر استان‌ها نیروی کار جذب کنیم.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اظهار کرد: استقرار برخی واحدها و انجام برخی سرمایه‌گذاری‌ها شاید در شرایط کنونی با شبهه‌هایی همراه باشد اما با سرمایه‌گذاری که دولت در حوزه راه انجام داده همچنین تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل در آینده نزدیک شاهد تقویت سرمایه‌گذاری‌ها در منطقه خواهیم بود.
وی همچنین در این نشست با تبریک روز خبرنگار گفت: بحث رسانه و مطبوعات را به عنوان بخشی از حوزه اجرا می‌بینیم و به عنوان مساله‌ای تزئینی نیست؛ برای نمونه در بحث قطعی مدوام برق واحدهای تولیدی رسانه‌های استان می‌توانند با تبیین مشکل و راه حل، کمک حال باشند.
ایرانی افزود: اگر رسانه‌ها در کنار مسئولان اجرایی نباشند، کارها پیش نمی‌ررود و از این رو دست کمک و همکاری به سوی همه رسانه‌ها و خبرنگاران دراز می‌کنیم.