انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهم‌ترین و پرحاشیه‌ای‌ترین رویدادهای سیاسی در هر کشور است. این انتخابات تأثیر بسیار زیادی بر سیاست، اقتصاد و جامعه دارد و می‌تواند تغییرات عمیقی در این حوزه‌ها ایجاد کند. علیرضا زاکانی متولد ۱۲ اسفند ۱۳۴۴ در شهرری که هم‌اکنون به‌عنوان چهل‌وهفتمین شهردار تهران فعالیت می‌کند، از چهره‌های شناخته‌شده جریان اصولگرایی است که هم در چارچوب ساختارهای حزبی و تشکیلاتی این جریان نقش‌آفرینی کرده و هم تجربه نمایندگی مجلس در دوره‌های هفتم، هشتم، نهم و یازدهم را در کارنامه دارد. او همچنین در دولت سیزدهم به سمت دستیار رئیس‌جمهوری در مدیریت آسیب‌های اجتماعی تهران نیز منصوب شد.
زاکانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشیار پزشکی هسته‌ای است که در بیمارستان امام خمینی (تهران) و مجتمع درمانی ولی‌عصر نیز فعالیت پزشکی دارد. او همچنین در دوران جوانی و از اواخر دهه هفتاد مسئولیت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران را برعهده داشت و از سال ۱۳۷۹ نیز در سمت رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور فعالیت کرد که پس از چهار سال و در ۱۳۸۲ با استعفا، از مسئولیتش کناره‌گیری کرد.
او در سال ۱۳۸۷ با همکاری جمعی از فعالان سیاسی اصولگرا، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی را تأسیس کرد که در سه دوره نخست برگزاری کنگره تشکل متبوع خود از سوی اعضای شورای مرکزی به‌عنوان دبیرکل انتخاب شد. زاکانی پس از راهیابی به مجلس هفتم برای یک‌سال در هیئت رئیسه مجلس عضویت داشت و علاوه بر آن در کمیسیون آموزش و تحقیقات فعالیت کرد. در دوره هشتم هم علاوه‌بر عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات به عضویت کمیسیون اصل نود درآمد و در دوره نهم در کمیسیون شوراها و امور داخلی عضویت داشت که به ریاستش بر کمیسیون ویژه بررسی برجام هم رسید. او در دوره یازدهم مجلس عضویت در کمیسیون اصل ۹۰ و ریاست بر مرکز پژوهش‌های مجلس را هم کارنامه خود افزود.
زاکانی در جریان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز برای کاندیداتوری اعلام داوطلبی کرد، اما در نهایت به نفع سیدابراهیم رئیسی کناره‌گیری کرد. او از شهریورماه ۱۴۰۰ نیز به‌عنوان چهل‌وهفتمین شهردار تهران انتخاب شد.

رئیس ستاد استانی زاکانی در اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص ستادهای استانی این کاندیدای ریاست‌جمهوری به خبرنگار ما گفت: در ذیل ستاد مرکزی استان چهار ستاد دیگر فعالیت می‌کنند که «ستاد تحول‌خواهان» متشکل سه حزب جانبازان، رهپویان و ایثارگران، ستاد شهرداری‌ها با تلاش در حوزه فعالیت‌های شهرداری و ستاد مردمی یا ستاد «یار محرومان» از آن جمله‌اند.
وی با بیان اینکه در بخش قابل توجهی از شهرستان‌های استان فعال شدیم و بنا داریم تعداد پایگاه‌های شهر اصفهان را از ۱۳ پایگاه به ۱۷ پایگاه برسانیم، ادامه داد: سعی داریم با این ظرفیت‌های مردمی پیام زاکانی را به مردم برسانیم.
صالحی در خصوص نگاه زاکانی به نقش‌آفرینی بانوان در کشور یادآور شد: ایشان در حوزه بانوان از شعارهای عوام‌فریبانه پرهیز کرده و طبق منویات رهبری قائل به نقش‌آفرینی‌ها بانوان بر اساس شایستگی در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی است، به‌طوری که ۱۰ درصد از کارکنان و مدیران شهرداری تهران را از بین بانوان انتخاب کرده‌اند که رشد قابل توجهی را در این حوزه نشان می‌دهد.

صالحی در خصوص مسئله آب شرب اصفهان گفت: مسئله آب اصفهان باید به صورت فرامنطقه‌ای و ملی حل شود و زاکانی به دنبال ادامه تکمیل پروژه‌های دولت سیزدهم در این زمینه است؛ شهید رئیسی نشان داد اگر اراده باشد کار شدنی است و پروژه‌های انتقال آب استان را پیگیری می‌کرد، این در حالی است که در دولت‌های قبل انتقال آب‌هایی انجام شد که چک بی‌محل بود و منابع جایگزینی برای آن تعریف نشده بود و همان‌هایی که روزی این فاجعه را برای اصفهان رقم زدند، امروز با آن عکس یادگاری می‌گیرند.دکتر نرجس گلشن،مسئول بانوان ستاد دکتر زاکانی در اصفهان، در ادامه تصریح کرد:
نگاه دولت خدمت دکتر زاکانی ناظر بر محوریت خانواده است. دکتر زاکانی از خانواده مولد به جای خانواده منفعل نام می برند و معتقدند خانواده مولد می تواند در ابعاد مختلف، فرزندان صالح و سرنوشت ساز برای آینده پرورش دهد لذا زن باید مدار خانواده و همسر باشد، مادر باشد و نیز یک کنشگر فعال اجتماعی باشد
وی ادامه داد:  خانواده، محور جامعه و مهمترین سلول فعال جامعه است و طبق اصل ۲۹ قانون اساسی معیشت و تامین اجتماعی خانواده بر عهده دولت است.
دکتر گلشن با اشاره  در مورد زنان با نگاه به احکام اسلام و الهام از آن، خاطر نشان ساخت: هر روش خردمندانه عقلایی را که اسلام می پسندد و قبول دارد، می پذیریم و ناظر بر همین مساله حرکت در جهت احقاق حقوق زنان در جامعه باید انجام شود منتها بر مبنای اسلام و با هدف اسلامی.
مسئول بانوان ستاد دکتر زاکانی در اصفهان  به  توجه زنان به عنوان شاخص ارزیابی عملکرد کاندیداها نشان از اهمیت آن دارد. اشاره کرد و تصریح کرد:
دولت خدمت معتقد است زنان و دختران باید در یک اتمسفر درست و یک فضای سالم برای حضور و فعالیت و کنشگری قرار گیرند و بکارگیری بانوان در سطوح مختلف علی الخصوص سطوح مدیریتی افزایش یابد همچنان که دکتر زاکانی این بکارگیری را در شهرداری تهران افزایش داد.