رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌تمام را از جمله برنامه کاری محوری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل است.

روزگار پرس به نقل از تایماز نیوز / نوبخت اژدری در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن هفته جهاد کشاورزی گفت: کمبود منابع مالی و تسهیلات بانکی را جزو موانع افزایش تولید در بخش کشاورزی استان اردبیل است.

وی تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌تمام را از جمله برنامه کاری محوری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل برشمرد و افزود: تولید در بخش کشاورزی نیاز به سرمایه‌گذاری دولت در تامین امور زیربنایی تولید و سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی دارد و بر این مبنا تسهیلات در اختیار سرمایه‌‎گذاران قرار می‌گیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: چهار هزار برنامه افزایش تولید و اشتغال در حوزه تولیدات دام استان با نیاز تسهیلاتی ۱۲ هزار میلیارد ریال تهیه و تدوین شده که در صورت اجرای همه این برنامه‌ها با همکاری دولت و بخش خصوصی، میزان تولیدات دامی استان دو برابر خواهد شد.

وی اظهار کرد: در دوره دولت سیزدهم، بیش از ۱۰ هزار طرح سرمایه‌گذاری و ایجاد واحدهای تولیدی بخش‌های مختلف کشاورزی در استان اردبیل برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده که در قالب این طرح‌ها ۱۷ هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خاطرنشان کرد: استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی ، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

اژدری افزود: در دوره سه ساله خدمت دولت سیزدهم ۱۱۱ طرح راکد و غیرفعال حوزه کشاورزی این استان بر اساس اولویت‌بندی میزان تولید و اشتغالزایی، فعال‌سازی و راه‌اندازی شده است و با راه‌اندازی این تعداد طرح راکد، برای چهار هزار و ۱۰۰ نفر زمینه اشتغال پایدار فراهم شده است.

وی با انتقاد از بالا بودن سود تسهیلات بانکی پرداخت شده به بخش کشاورزی افزود: میانگین سود تسهیلات پرداختی به بخش کشاورزی ۲۴.۵ درصد است در حالی که سود تولید در این بخش به همان میزان نیست و سرمایه‌گذاران بخش توان مالی اجرای طرح های تولیدی با آورده و سرمایه شخصی خود را ندارند.

وی تاکید کرد: اگر سود تسهیلات بانکی پرداختی به بخش کشاورزی به سطح ۱۲ تا ۱۴ درصد برسد، آن وقت تولید در این بخش سودآور می‌شود و در ادامه، علاوه بر ایجاد زمینه اشتغال، کشور نیز در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی بی‌نیاز شده و حتی توان صادرات را به دست خواهد آورد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از پرداخت چهار هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به بخش کشاورزی این استان در دوره دولت سیزدهم خبر داد و اضافه کرد: با پرداخت این میزان تسهیلات و با مساعدت وزارت جهاد کشاورزی سه هزار و ۲۲۳ دستگاه انواع ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی خریداری شده و در اختیار تولیدکنندگان و کشاورزان استان قرار گرفته است.

استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی ، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۶۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.
محصول گندم با حدود ۲۹۰ تا ۳۰۵ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد و این استان در تولید غلات گندم و جو، در رتبه هشتم کشوری قرار دارد.ایرنا

هم اینک ۱۳۵ هزار نفر در بخش کشاورزی استان اردبیل فعالیت دارند و بخش کشاورزی یک سوم تولید ناخالص داخلی و میزان اشتغال جمعیت فعال استان را به خود اختصاص داده است.