مظاهر گودرزی: هربار نام محمود احمدینژاد شنیده میشود موارد زیادی از دوران سکانداری او در دولت و شهرداری تهران به اذهان خطور میکند، از بگم بگمهای معروفش در انتخابات ریاستجمهوری سال ۱۳۸۸ گرفته، تا اظهار نظر جالب او درباره ارزان بودن گوجه فرنگی در محلهشان، درآمدهای تکرار نشدنی فروش نفت در دولتاش، حضور او در جلسه جنجالی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی، نزدیکی و حتی شاید رفاقت او با هوگو چاوز رئیسجمهور فقید ونزوئلا، اظهار نظر او درباره قطعنامهدان سازمان ملل و بسیاری از موارد دیگر، البته به این لیست میشود ساختن دوربرگردان در بزرگراههای پایتخت زمانیکه توانسته بود شهردار تهران شود را هم اضافه کرد، دوربرگردانهایی که با آمدن احمدینژاد به ساختمان بهشت ساخته شدند و با رفتن او آهسته آهسته از سیمای بزرگراهها حذف شدند.
بهعقیده بسیاری ایده ساختن دوربرگردان در دوران شهرداری احمدینژاد در تهران به حمید بهبهانی معاون و مشاور او برمیگشت کسی که گفته میشد حق استادی هم بهگردن احمدینژاد داشت، اما این ایده هرچهکه بود و از هر کجا که آمده بود بزرگراههای شهر را فتح کرد، در همان دوران و البته بعد از آن خیلیها معتقد بودند این دوربرگردانها نهتنها سببساز ترافیک میشود بلکه باعث کاهش ایمنی و بروز تصادف هم خواهد شد، دراینباره احمد دنیا مالی، رئیس اسبق کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران گفته بود: «استاندارد، دوربرگردان را در مسیرهایی که سرعت بالا دارد زیر سئوال میبرد، معتقدم اینها در بسیاری جاها باعث کاهش ایمنی و سرعت و افزایش ترافیک میشود.»
با این وجود با رفتن احمدینژاد از ساختمان بهشت به پاستور و تغییر شهردار تهران تلاشها برای حذف این دوربرگردانهای جنجالی از بزرگراهها آغاز شد، سید جعفر تشکر هاشمی، عضو فعلی شورای شهر تهران که آن روزها با آمدن محمدباقر قالیباف در شهرداری معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران شده بود به خبرگزاری مهر گفته بود که: «دوربرگردانها بهشدت ایمنی بزرگراهها را کاهش داده و عامل تصادفات بسیاری بودند. ساخت دور برگردان در بزرگراهها راه حل مناسبی برای کاهش بار ترافیکی نبود و با ایجاد تقاطعهای غیرهمسطح و ایجاد رمپ ولوپها، دوربرگردانها را حذف کردیم.»
بازگشت به عصر دوربرگردانها؟
درحالیکه ایده دوربرگردان درحال فراموشی بود، اما حالا احساس میشود با آمدن زاکانی به شهرداری تهران یکبار دیگر دوربرگردانها در خیابانها دارند ظهور و بروز پیدا میکنند، اما با یک تفاوت، اگر قبلتر این دوربرگردانها برای دسترسی عمومی بود، اما حالا ساخت مسیرها برای تغییر جهت رنگوبوی اختصاصی بهخودش گرفته است، برای نمونه دسترسیای که در بلوار نلسون ماندلا مقابل خیابان دادمان و نوروز ایجاد شده بهنظر میرسد فقط برای وزارت راه و شهرسازی است که سکان آن را مهرداد بذرپاش بهعهده دارد، دسترسیای که با قطع کردن بلوار توسط خودروها، هم میتواند بار ترافیکی درست کند و هم ایمنی آن نقطه را تحت تاثیر خود قرار دهد، گزارش تصویری زیر بهخوبی نشان میدهد این دسترسی بهظاهر اختصاصی برای وزارت راه چهطور ایجاد شده است؟
۲۳۳۲۳۳
دیدگاه ها برای این نوشته بسته شده است.