مجید محمدی سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت: با توجه به اهمیت استفاده از کود دی آمونیوم فسفات جهت غنی نمودن خاک های زراعی و باغی بایستی این کود در سبد کودی تمامی کشت ها قرار گیرد تا بتوانیم به هدف اساسی تامین امنیت غذای کشور و تولید مطلوب محصولات اساسی به ویژه گندم دست یابیم.
وی تصریح کرد: با توجه به آغاز کشت پاییزه و نیاز مبرم کشور به کودهای فسفاته، شرکت خدمات حمایتی کشاورز ی کشور، اقدام به تامین و تدارک مقدار ۱۰۰ هزار تن کود دی آمونیوم فسفات (DAP) با بالاترین کیفیت و استاندارد جهانی از کشور چین نموده که ۳۰۰۰ تن از این محموله به استان گلستان تخصیص داده شده است هم اکنون در مرحله اول مقدار ۱۰۰۰ تن ،ظرف چند روز آینده از بندر امام خمینی(ره) به کارگزاری های این استان حمل می گردد.
محمدی اظهار داشت: این کود برای تمامی محصولات زراعی و باغی با قابلیت صدور حواله الکترونیکی در سامانه پایش مواد کودی قابل فروش می باشد و هیچگونه محدودیتی در فروش این نهاده استراتژیک به محصولات کشاورزی مطابق الگوی کشت وجود ندارد.
سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان، با بیان اهمیت تامین کود فسفات دی آمونیوم(DAP) افزود: ترکیب شیمیایی کود فسفات دی آمونیوم ۱۸-۴۶-۰ است. این اعداد نشان می‌دهد که هر کیسه کود حاوی ۱۸ درصد نیتروژن، ۴۶ درصد فسفر و بدون پتاسیم است. همچنین یک ویژگی قابل توجهDAP ، pH قلیایی آن است که در اطراف گرانول حل شده، ایجاد می شود.
همچنین این کود تمایل کم به جذب رطوبت و کلوخه شدن از جمله کود های بسیار مرغوب و پر طرفدار کشاورزان منطقه است .
وخاطر نشان کرد:فسفر موجود در این کود اسیدیته موثر را حد مطلوب نگه داشته و باعث افزایش جذب سایر عناصر می شود به منظور مصرف دقیق این کود، مراجعه به نتایج آزمون آب و خاک مزرعه ضروری است.
به گفته محمدی قیمت هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی یارانه ای کود فسفات دی آمونیوم،یک میلیون و۴۹۰ هزار تومان است که این قیمت در بازار بین دو میلیون و دویست هزار تومان تا دو میلیون و پانصد هزار تومان متغیر است