مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان گفت: تعداد سگ‌های بلاصاحب در استان بین ۲۰ تا ۴۰ هزار قلاده تخمین زده می‌شود و با اقداماتی که در چندماه اخیر توسط شهرداری‌ها تعداد این سگ‌ها در سطح شهرها کاهش یافته است.

سیدمحسن حسینی  با اشاره به کمبود سرانه‌های عمومی در شهرهای استان اظهارداشت: سرانه فضای سبز در هیچ یک از ۳۶ شهر استان به اندازه استاندارد و کفایت نیست. در سرنه‌های فرهنگی نیز چنین وضعیتی داریم و به جز گرگان و یکی دو شهر دیگر، در بقیه شهرها حتی یک خانه فرهنگ نیز وجود ندارد.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان با بیان اینکه بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در بسیاری از موارد استانداردی وجود ندارد یا تعریف نشده است، گفت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در حال پیگیری و انجام آن هستیم، تعیین استاندارد برای موضوعات شهری است.

وی در ادامه با بیان اینکه در موضوعات شهری باید از ظرفیت خیران استفاده کرد، افزود: خیران سلامت در شهرها و روستاها در زمینه ساخت بیمارستان، خانه‌های بهداشت و غیره اقدامات خوبی انجام داده‌اند اما یکی از برنامه‌های ما استفاده از این ظرفیت در حوزه پیشگیری است.

حسینی ادامه داد: عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد که برای هر سگ هزینه‌ای حدود سه میلیون تومان دارد ساخت سرویس‌های بهداشتی عمومی در شهرها، مناسب‌سازی غسالخانه‌ها و تأمین خودروهای حمل متوفیان که نزدیک به ۱۷، ۱۸ شهر فاقد آن هستند، از جمله موضوعاتی است که می‌توان از ظرفیت خیران بهره گرفت.

وی با اشاره به مشکلات بهداشتی و نارضایتی‌های اجتماعی ناشی از وجود سگ‌های ولگرد در شهرها بیان داشت: در حال حاضر در شهرهای گرگان، علی آبادکتول و گنبدکاووس پناهگاه موقت سگ‌های ولگرد را داریم. به بقیه شهرداری‌ها نیز تأکید شده که یا پناهگاه موقت ایجاد کنند و یا اینکه با شهری که دارای پناهگاه است، برای تحویل سگ‌های بلاصاحب پس از جمع‌آوری، قرارداد ببندند.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان با بیان اینکه در چندماه اخیر تعداد سگ‌های بلاصاحب در استان که تخمین زده می‌شود بین ۲۰ تا ۴۰ هزار قلاده در استان باشد، کمتر شده است، گفت: تعداد این سگ‌ها با اقداماتی که شهرداری‌ها در زمینه جمع‌آوری انجام داده‌اند کاهش یافته و پناهگاه‌های موقت در سایر شهرها در حال ایجاد است.«تسنیم»