در نشست خبری دکتر علی پارسا، معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان، ابراز داشت: هر سال دهم تا شانزدهم مرداد بهعنوان هفته ترویج تغذیه با شیر مادر نامگذاری میشود و تلاش میشود پروتکلهای مربوط به این حوزه تقویت و مادران برای این امر حمایت شوند. دکتر علی پارسا مطرح کرد: شعاری که برای این روز در نظر گرفته شده «حمایت همهجانبه ترویج تغذیه با شیر مادر برای همه» است به این امید که از همه ظرفیتها برای ترویج تغذیه با شیر مادر استفاده شود.
معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان، توضیح داد: شیر مادر خصوصیاتی دارد و از معجزات الهی برشمرده میشود که میتواند قدرت الهی را در خلقت بشر تبیین کند؛ در روزهای اول شیر همراه با آغوز است که برای کودک ایمنی ایجاد میکند، با گذر زمان و افزایش سن ترکیب تغییر میکند و تا ۶ ماهگی میتواند همه نیازهای او را برطرف کند. دکتر علی پارسا، بیان کرد: شیر مادر در حوزه سلامت روان و ارتباط عاطفی میان مادر و کودک تأثیرگذار است.
شیرخوارانی که از شیر مادر تغذیه میکنند در بزرگسالی بهتر میتوانند انتظارات مادر و پدر را برطرف کنند. دکتر علی پارسا معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان، با اشاره به اینکه: در نظام سلامت، دو سا
نخست عمر هر انسانی دورهای طلایی است، خاطرنشان کرد: این مدت میتواند سلامتی فرزندانمان را تضمین کند و آیندهای درخشان برایشان رقم بزند که بخشی از آن در گرو برخورداری از تغذیه با شیر مادر است. در این روزهای طلایی اگر بارداری موفق طی شده باشد و شیردهی به درستی انجام شود، ۷۰ درصد رشد مغزی کودک، ۴۰ درصد رشد قدی و ۲۵ درصد رشد وزنی مطلوب شکل میگیرد و محقق میشود. رشد ذهنی کودکی که این روزهای طلایی شیردهی را طی کند در مقایسه با کودکانی که شیر مادر دریافت نکردهاند، بیشتر است.
معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان، اعلام کرد: شعار هفته شیر مادر بر چهار محور اساسی قرار دارد، محور اول ارتقاء آگاهی جامعه در خصوص چالشهای موجود در حمایت از ترویج تغذیه با شیر مادر است. محور دوم، توسعه بستر لازم برای دسترسی برابر به تغذیه با شیر مادر است. به این مقوله به مثابه راهکاری نگاه میشود که در ازبینبردن چالشهای تغذیه با شیر مادر مؤثر باشد. محور سوم جلب همراهی و حمایت افراد و سازمانها بهمنظور افزایش همکاری و حمایت از تغذیه با شیر مادر است و محور چهارم نیز جلب حمایت و همکاریهای مربوط به تغذیه با شیر مادر، تمرکز بر گروههای آسیبپذیر و حمایت آنان برای تغذیه با شیر مادر
است.
دکتر علی پارسا ابراز داشت: در کتب و مراجع پزشکی شیردهی عاملی مؤثر در جلوگیری از سرطان سینه معرفی شده است یکی از چالشهای ترویج تغذیه با شیر مادر کمرنگ بودن اجرای قانون جوانی جمعیت در نهادهای خصوصی است. باید برای حل این چالش در راستای حمایت از مادران شاغل شیرده تلاش شود. دکتر پارسا یادآور شد: ماده ۲۲ قانون جوانی جمعیت تأمین فضای مناسب برای رفع نیاز نوزاد و مادر برای استراحت، شیردهی و نگهداری در اماکن عمومی و دولتی است که دانشگاه علوم پزشکی در راستای عملیشدن این موضوع گامهای مؤثری برداشته است.
معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان، تصریح کرد: ماده ۱۷ قانون حمایت از خانواده اعطای دورکاری به مادران باردار حداقل به مدت ۴ ماه و افزایش دوبرابری کمکهزینه اولاد هر ساله به مدت ۵ سال است، همچنین نوبتکاری شب برای مادران باردار و دارای فرزند تا ۲ سال و برای پدر تا ۱ ماهگی اختیاری است. وی همچنین خاطرنشان کرد: ماده ۱۷ مرخصی زایمان ۹ ماه کامل برای بارداری تک قلو و یک سال کامل برای بارداری دوقلو به درخواست مادر تا ۲ ماه قبل از تولد فرزند است.
دکتر علی پارسا، با اشاره به اینکه طبق ماده ۱۵ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت جواز تعدیلنیروی کار دارای ۳ فرزند، مادران باردار و شیرخوار را نمیدهد افزود: ۳۵ مراکز مشاوره شیردهی شامل مشاورانی است که به مادران برای نحوه شیردهی و مراقبتهای لازم مشاوره میدهند تا از لحاظ جسمی و ذهنی شیردهی موفقی داشته باشد.
دکتر علی پارسا، اظهار داشت: ۳۵ مرکز مشاوره شیردهی فعال است که شامل مشاوران متعددی میشوند. این مشاوران، درخصوص نحوه شیردهی و مراقبتهای لازم در دوران شیردهی مشاوره میدهند تا از لحاظ جسمی و ذهنی شیردهی بهطور موفقی صورت گیرد. در مراکز مشاوره تشویق مادران به اهدای شیر نیز انجام میشود.
دکتر علی پارسا ابراز داشت: در بیمارستان الزهرا برای شیرخوارانی که به هر دلیلی امکان تغذیه با شیر مادر را ندارند، یک بانک شیر تأسیس شده است. ۳.۵ درصد کودکان زیر یک سال از شیرخشک استفاده میکنند. تعداد کل شیرخواران زیر یک سال به ۵۸ هزار و ۸۰۹ نفر میرسد. ۲۱۰۹ نفر آنها مجوز دریافت شیرخشک دولتی دارند.
دکتر علی پارسا معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان، تصریح کرد: برای ترویج تغذیه با شیر مادر با چالشهایی ازجمله تجویز بیمورد شیر مصنوعی توسط برخی پزشکان عمومی روبهروهستیم. اجرانشدن قانون ترویج تغذیه با شیر مادر توسط سازمانهای خصوصی، تبلیغات شیر مصنوعی یا شیرخشک از جانب شرکتهای واردکننده و توزیعکننده و پایینبودن اطلاعات کارکنان مراکز مشاوره شیردهی از دیگر مشکلات ما در این عرصه است.