رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری گرگان از ثبت ۶۵۰۰ مورد تماس با سامانه ۱۲۵ طی تیرماه سالجاری خبر داد و گفت: از این تعداد ۴۳۱ مورد منجر به اعزام نیروهای عملیاتی و امدادرسانی شده است.

موسی الرضا صفری گفت: همچنین از این تعداد ۱۳۶۳ مورد ایجاد مزاحمت، ۲۴۹۰ مورد تماس اشتباهی، ۱۲۴۱ مورد تماس در زمینه مشاوره ایمنی و یک هزار مورد تماس متفرقه بوده است.

وی گفت: متاسفانه در تیر ماه سالجاری تعداد ۱۳۶۳ مورد تماس مزاحمی با سامانه ۱۲۵ گرفته شده که اکثر موارد بدلیل دسترسی کودکان و شماره گیری اعداد ۱۲۵ بر روی تلفن بوده و متاسفانه گاهاً نوجوانان اوقات فراغت خود را با تماس با شماره ۱۲۵ سپری می کنند و خود علتی بر تکرار مزاحمت ها است.

وی در خصوص آمار بالای تماس های اشتباهی هم اظهار داشت: تماس با سامانه ۱۲۵ در زمان قطع برق و آب برای باخبر شدن از علت قطع برق و آب و زمان اتصال مجدد و یا اطلاع از شماره اداره برق ، آب و غیره از اصلی ترین علت بالارفتن آمار تماس های اشتباهی است.

وی افزود: مشاوره ایمنی و آموزش نکات ایمنی ۱۲۴۱ مورد بصورت تلفنی توسط کارشناسان سازمان آتش نشانی انجام شده است.

صفری در پایان با اشاره به اینکه در میان تماس های مزاحمی نکته قابل توجه تماس کودکان هستند گفت: این نکته نشان از دسترسی آنها به تلفن های ثابت و همراه توسط والدین و از شهروندان در خواست می شود در این خصوص حتما نظارت داشته و شهروندان دقت کنند در صورت قطع برق به هیچ عنوان غیر از مواردی که نیاز به امدادرسانی است خطوط تلفن سامانه ۱۲۵ را اشغال نکنند و شماره تماسهای اضطراری را در منزل و در دید اهالی منزل نصب کنند تا منجر به تماسهای اشتباهی با سامانه ۱۲۵ و عواقبی نظیر از دست رفتن فرصت امدادرسانی به شهروندان حادثه دیده در همان لحظات ابتدایی به دلیل اشغال خطوط تلفن نشود