حجت الاسلام دیلم گفت: علما و حوزه های علمیه ترکمن صحرا از چشمه زلال عرفان، تصوف و معرفتی که مرحوم استاد داغستانی ایجاد کردند، بهره مند هستند.

حجت الاسلام نورعلی دیلم به مناسبت برگزاری بزرگداشت مرحومین عبدالقادر و ابراهیم آخوند داغستانی در گلیداغ گفت: تجلیل و تکریم از مقام عالم، تشکر عملی از مجاهدت های علمی و اخلاقی بزرگان است.

وی ضمن تقدیر و تشکر از عباس آخوند علیزاده امام جمعه گلیداغ و عوامل این همایش ارزشمند و فاخر در تجلیل از مقام عالم افزود: امروز همه علما و حوزه های علمیه ترکمن صحرا از چشمه زلال عرفان، تصوف و معرفتی که مرحوم استاد داغستانی ایجاد کردند، بهره مند هستند و از خراسان شمالی گرفته و تمامی ترکمن صحرا تا گمیشان، با شاگردان استاد داغستانی مواجه هستیم.
رئیس مرکز اسلامی گلستان افزود: استاد مرحوم حاج آخوند نظری، حاج آخوند ارادئی، حاج آخوند طلایی، حاج آخوند جعفربای، حاج آخوند مدرسی، استاد بزرگوار دوست محمد آخوند میرحسن زاده و خیلی از بزرگانی مثل مرحوم حاج آخون عابدی کر که با تربیت طلاب و شاگردان زیادی خودشان امروز صاحب نام، مطرح و منشا اثر هستند، همه در مکتب استاد داغستانی درس خواندند.
حجت الاسلام دیلم افزود: ثمره بعدی و اندیشه استاد داغستانی ایجاد و افتتاح مدارس علوم دینی و مکتب خانه ها در ترکمن صحرا بود که بعد از فراغت از تحصیل به شاگردان دستور می دادند در منطقه و شهر و دیار خودشان حوزه علمیه افتتاح کنند و مشغول تدریس علوم دینی و مذهبی باشند.
وی اظهار کرد: امروز وظیفه داریم قدر علمایی که در بین ما هستند را بدانیم و همچنین زندگی علمایی که ارتحال کردند را برای جوانان و نسل جدید به عنوان الگو بازگو کنیم.
رئیس مرکز اسلامی گلستان خاطرنشان کرد: وظیفه دومی که علما و مردم در مسیر استاد داغستانی دارند، تقویت حوزه های علمیه، دارالقرآن ها و مکاتبی هست که نوجوانان، جوانان و بانوان درآن مکاتب به دنبال مباحث قرآنی، دینی و مذهبی هستند، ارج بنهند.
حجت الاسلام دیلم در ادامه سخنان خود تاکید کرد: موضوع طریقت و مباحث عرفانی کمربند اعتقادی نورانی و ارزشمندی است که استاد داغستانی در استان گلستان و ترکمن صحرا ایجاد کردند و ما باید این کمربند اعتقادی را حفظ کنیم و اجازه ندهیم که افکار تند از بیرون کشور و بیرون از استان به استان گلستان وارد شود که الحمدالله این کمربند عقیدتی را همه علمای ترکمن صحرا و به ویژه علمایی که در مکتب استاد داغستانی درس خواندند، بخوبی حفظ و حراست کردند.