موضوع جوانی جمعیت و خانواده باید به عنوان یک اولویت مورد توجه مردم و مسؤولان قرار گیرد که در کشورمان نیز با توجه به اهمیت این موضوع و همچنین تأکیدات رهبر معظم انقلاب هر سال یک هفته به نام هفته جمعیت نامگذاری شده است تا اهمیت،ضرورت و حساسیت آن بیش از پیش بر همگان نمایان شود.
هفته جمعیت در سال جاری از ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه جاری و با شعار «نقش من در جوانی ایران» اعلام شده است که بدین منظور برنامه‌های مختلفی هم از سوی سازمان‌ها و نهادها در سطح کشور اجرا می‌شود.
برای فرهنگ سازی در حوزه جوانی جمعیت، بسیار اندک است و باید این را بدانیم که در صورت غفلت، ۱۰۰ سال الی ۱۵۰ سال طول می‌کشد تا از تله جمعیتی خارج شویم در حالی که با یک برنامه ریزی زیر ساختی مشکلات اقتصادی ممکن است در عرض یک دهه حل شود. جوانی جمعیت هم سو بودن مردم و مسؤولان را می طلبد والبته  مسئولان نیز باید در انجام وظایف تعلل نکنند که در این زمینه
 مشوق‌هایی مثل تسهیلات کم بهره و زمین برای فرزندآوری از سوی دولت اعطا شده شده و باید این امتیازات و مشوق ها ببیشتر و آسان تر در اختیار مردم قرار بگیرد ام در طرف دیگر؛ چاره کار دست مردم عزیز است، باید مردم پای کار بیایند و یک فرهنگ عمومی از بطن جامعه برخیزد.
وجود زن در خانواده مایع آرامش می باشد ، لذا همه باید تلاش کنیم کلیه موانعی که سد راه فرزندآوری قرار دارد از میان برداشته شود. تقویت هویت مادری، اجرای منشور کرامت مادری، تحکیم خانواده و تقویت نشاط درون خانواده، بی‌فرزندی، تک‌فرزندی، دیرفرزندی، کم‌فرزندی و عوارض آن‌ها، مقابله با مساله سقط عمدی ‌جنین، ناباروری، دلایل و راهکارها، ترویج ازدواج بهنگام و آسان و پایدار، مقابله با بی‌ازدواجی و دیر ازدواجی و طلاق، ترویج زایمان طبیعی و ایمن و فیزیولوژیک و جوانی جمعیت، دستاوردها و محورهای موضوعی هفته جمعیت هستند.
لازم به ذکر است شعار «نقش من در جوانی ایران» به عنوان شعار هفته ملی جمعیت در سال ۱۴۰۳ عنوان شده است ؛ رسانه و جوانی جمعیت، مدیران و جوانی جمعیت، خانواده موفق و جوانی جمعیت، دستگاه‌های دولتی و جوانی جمعیت، شرکت‌های خصوصی و جوانی جمعیت، نخبگان و جوانی جمعیت و گروه‌های مردم نهاد و جوانی جمعیت شعارهای روزشمار هفته ملی جمعیت تعیین شده‌اند.