معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در حاشیه نشست هماهنگی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اظهار داشت: این طرح که از اواخر سال قبل در کشور آغاز شد ظرفیتی موثر برای جلوگیری از گسترش بیابان‌ و ریزگردها است که توجه به پوشش کامل و صحیح آن، خطر بیابان‌شدن را از چهره استان شمالی گلستان دور خواهد کرد.

سیدمهدی مهیائی گفت: گلستان ۸۶۲ هزار هکتار مرتع دارد که بیش از ۳۰۰ هزار هکتار آن به دلیل قرار گرفتن در معرض بیابانی شدن به اجرای طرح‌های اصلاح و احیا نیاز مبرم دارد.

وی افزود: از ۳۰۶ هزار هکتار مرتع در معرض تهدید بیابانی شدن در شمال گلستان، ۱۳۰ هزار هکتار آن در شرایط بحرانی بیابان‌زایی و تولید ریزگرد قرار دارد و شتاب در اجرای طرح‌های علاج بخشی در پیشگیری و مقابله با بیابان‌زایی در مراتع منطقه یک ضرورت است.

مهیائی یادآور شد: اعتبار فعلی اجرای طرح‌های احیا، اصلاح و بیابان‌زایی ناکافی بوده و با روند روبه پیشرفت بیابان‌زایی همخوانی ندارد.

وی اضافه کرد: در عین حال، این اداره کل طرح «احیای عرصه‌های ملی شمال استان از گمیشان تا قازانقایه مراوه‌تپه» را در دست تهیه دارد که اجرای این طرح سه ساله به سه هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

این مقام مسئول با اشاره به چشم انداز چهار ساله طرح اجرای کاشت یک میلیارد درخت در کشور گفت: ارتباط و نشست با مدیران اجرایی دستگاه ها و تشکل های مردم نهاد و سایر سازمان های استان ها جهت اجرایی شدن این طرح مثمر ثمر است.

وی همچنین افزود: یکی از وظایف مهم کمیته علمی، راستی آزمایی طرح می باشد لذا باید تلاش شود تا درصد موفقیت طرح در اولویت اول قرار گیرد.

معاون استاندار در پایان افزود: گفت: اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال در کشور می‌تواند نقش به سزایی در احیای مراتع و مقابله با بیابان زدایی در مناطق شمال گلستان ایفا کند.