2024/03/29 | ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ | 11:48
اخبار ویژه
تبلیغات

طرح فجر توسعه در باغات میوه کشت و صنعت مغان اجرایی می شود

طرح فجر توسعه در باغات میوه کشت و صنعت مغان اجرایی می شود

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان از اجرای طرح فجر توسعه در باغات میوه این بنگاه بزرگ تولیدی و اقتصادی خبر داد. به گزارش روزگار پرس به نقل از تایماز نیوز/ قاسم محمدی اظهار داشت: این طرح که همزمان با چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به مورد اجرا گذارده می شود، […]

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان از اجرای طرح فجر توسعه در باغات میوه این بنگاه بزرگ تولیدی و اقتصادی خبر داد.

به گزارش روزگار پرس به نقل از تایماز نیوز/ قاسم محمدی اظهار داشت: این طرح که همزمان با چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به مورد اجرا گذارده می شود، در سطح ۱۰۰هکتار از مجتمع باغات میوه شرکت عملیاتی شده و انواع درختان میوه شامل گیلاس در سطح ۴۰ هکتار، بادام درختی ۲۵ هکتار و زیتون روغنی و کنسروی ۳۵ هکتار کشت خواهد شد.

وی افزود: اقدامات اولیه طرح فجر توسعه باغات از قبیل آماده سازی، محیط یابی و کندن چاله ها در سطح ۶۵ هکتار بطور صد در صد انجام شده و آماده کاشت می باشد و باقیمانده پروژه که ۳۵ هکتار است، ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

محمدی خاطرنشان کرد: ۴ هکتار از طرح مذکور بصورت باغ الگویی پیش بینی شده و کاملاً متراکم خواهد بود که جهت شناسایی ارقام از لحاظ سازگاری، کمیت و کیفیت تولید میوه در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول سالیان متمادی هیچگونه سرمایه گذاری در باغات میوه شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان صورت نگرفته و در نتیجه قسمت عمده ای از درختان مجتمع مذکور کهنه، پیر و فرسوده شده اند و باردهی استاندارد را ندارند که این مسئله سبب شده باغات میوه به مجتمعی زیان ده مبدل گردد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان اذعان داشت: چنانچه در طول دو دهه گذشته هر سال حدود ۱۰۰ هکتار نوسازی می شد، با وضعیت اسفبار کنونی دست به گریبان نبودیم.

وی افزود: به منظور جوان سازی و افزایش میزان بهره وری باغات میوه، سال گذشته ۱۲۰ هکتار از این مجتمع نوسازی و اصلاح گردیده و در سال آتی برای ۳۰۰ هکتار دیگر برنامه جبرانی گذاشته شده و درختان قطعات غیرمثمر، کم بارده و کهنسال حذف و با نهال های ارقام مثمر و پربازده جایگزین خواهد شد.

محمدی ادامه داد: جهت پیشبرد نظام مند، فنی و کارشناسی شده کارها، کارگروه توسعه باغات ایجاد شده و بصورت منتظم ضمن بررسی آخرین وضعیت باغات، راهکارهای لازم را برای حل مسائل و مشکلات ارائه می دهد تا طرح جامع تحول آن تدوین و برنامه بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت مشخص و برای اجرایی شدن ابلاغ شود.