ایرن مهرگان: اگر رئیس فدراسیون ورزش و یا وزیر ورزش میخواستند ده توئیت طی هفتههای اخیر بنویسند، احتمالا یکی از توئیتها درباره آلودگی هوای تهران و وضعیت خطرناک آن طی دستکم ده روز گذشته بود، اما اگر بروید ده توئیت آخر شهردار تهران را ببینید، چهار توئیتش درباره فوتبال و تیم ملی است.
در واقع علیرضا زاکانی نه فقط در اکانت شخصیش که حتی در رسانهها هم به شکل جدی درباره آلودگی هوای این روزها اظهارنظر و یا گزارشی ارائه نداده است.
شاید به همین خاطر است که عضو شورای شهر تهران در گفتوگو با روزگار پرس نسبت به همین موضوع انتقاد میکند و میگوید: «آقای زاکانی، شهردار تهران، پیش از این گفته بود که از سوی رئیسجمهور مسئولیت گرفته که درباره آلودگی هوای تهران مسئول مستقیم باشد، اما بعدها هیچ خبری از این مسئولیتپذیری نشد، به ایشان تذکر هم دادهایم اما حالا گفته میشود که وظیفه این کار فقط بر عهده شهرداری تهران نیست و یک کار ملی است.»
گویا علیرضا زاکانی در روزهایی که هوای تهران خوب و سالم بوده، بارها خودش را از سوی ابراهیم رئیسی، رئیسجمهور، مسئول آلودگی هوای تهران اعلام میکرده اما این روزها که چشم، چشم را نمیبیند و نفسها تنگ شده، در سکوت فرو رفته است.
جالب است که در همین خصوص ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران حتی تذکر مکتوب هم به شهردار تهران داده و متن این تذکر را نیز در اختیار روزگار پرس قرار داده است.
علاوه بر این، تذکر به زاکانی و درخواست گزارش از عملکرد شهرداری در خصوص آلودگی هوای تهران نیز پیش از این صورت گرفته است.
شاید به همین خاطر است که مهدی پیرهادی، عضو دیگر شورای شهر تهران میگوید:« ما خودمان هم خسته شدهایم از اینکه این همه درخصوص این قانون و اجرای آن از سوی دستگاههای مرتبط، پیگیری و مطالبه داشتهایم، به نتیجه هم نرسیدهایم.»
و یا آنجا که مهدی عباسی، رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهرا به روزگار پرس میگوید: شورای شهر ششم برای سال ۱۴۰۱ در اعتبارات خاص برای شهرداری عدد قابل توجهی (بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان) برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی پیشبینی کرد.
او ادامه میدهد:«ما گلهای از شهرداری داریم، به شهرداری اعلام کردیم اولویت خودش را درباره پروژههای عمرانی شهر از روی زمین به زیرزمین، از پروژههای عمرانی بزرگراهی به سمت توسعه حملونقل عمومی ببرد، این مسئله برای شورای شهر ششم اولویت اول است. در نتیجه امیدوارم شهرداری بتواند از نگاهی که در شورای ششم و جود دارد و اعتبارات خوبی که در نظر گرفته شده است بهره بیشتری ببرد. ما امسال علاوه بر بودجه سالیانه فقط ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مازاد برای حمل و نقل در اختیار شهرداری قرار دادیم. شورای شهر یک فرصت استثنایی در اختیار شهرداری قرار داده و شهرداری میتواند از این فرصت بهتر استفاده کند.»
دغدغههای شهردار تهران چیست؟
زاکانی در توئیتهای دو ماه اخیر خودش که حدود ده توئیت است، چهار بار درباره فوتبال و تیم ملی نوشته است، اما طی دو هفته اخیر که آلودگی هوای تهران به حداکثر رسیده، هیچ اشارهای به این موضوع و دادن گزارش و توضیحی نکرده است.
در گفتوگو با رسانهها هم فقط یکبار، آن هم در ابتدای آذر ماه، در پاسخ به خبرنگاران درباره آلودگی هوای تهران گفته است: «مسئولیت مستقیم مقابله با آلودگی هوا با شهرداری تهران نیست و ۲۲ دستگاه در این زمینه مسئولیت دارند.»
البته ماه آذر برای شهردار تهران، ماه پرخبری بوده، خصوصا روزی که به دانشگاه شریف رفت و سخنانش و واکنش دانشجویان بسیار پرحاشیه شد.
۴۷۴۷
دیدگاه ها برای این نوشته بسته شده است.