جلال رشیدی‌کوچی در کافه‌خبر خبرگزاری روزگار پرس در پاسخ به این پرسش که یک بحثی که در رابطه با واردات خودروهای کارکرده وجود دارد، این است که واردات خودروهای دست دوم به دلیل این که تقاضای بالایی را وارد بازار می‌کند، می‌تواند منجر به افزایش قیمت ارز شود. شما این موضوع را قبول دارید؟ اظهار داشت: نگاه من این نیست. به نظر من، این‌که می‌گویند اگر واردات خودروهای کارکرده اتفاق بیفتد، تقاضای ارز را افزایش می‌دهد، درست نیست.

وی افزود: اول این که اگر کسی بخواهد خودرویی بیاورد، ارز را که از کف بازار جمع نمی‌کند، ولی خیلی‌ها فکر می‌کنند این اتفاق می‌افتد. شما اگر بخواهید خودرو بخرید، به صرافی می‌روید. ریال می‌دهید و صراف در کشور مقصد، ریال را تبدیل به دلار می‌کند و به عامل شما در آن کشور می‌دهد؛ آن هم با دلارهایی که در آن کشور برای ما است. یعنی اگر شما بخواهید یک خودرو بخرید، می‌روید معادل دلاری‌اش را پول به صراف می‌دهید، صراف این پول را به دلار تبدیل می‌کند و به عامل شما می‌دهد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: این دلارها برای کیست؟ برای همین مردم است؛ برای شرکت‌های دولتی و یا صادرکنندگان است که دلارهایشان را به ایران نمی آورند. این شرکت‌ها محصولاتشان را صادر می‌کنند، اما دلار را در کشور مقصد نگه می‌دارد. چرا دلار را به ایران نمی آورد؟ چون اگر ارز را به ایران بیاورند، باید نسبت به بازار آزاد به قیمت کمتری بفروشد. برای مثال، باید به دولت ۲۸ هزار تومان بدهد، این در حالی است که قیمت ارز در بازار ۵۰ هزار تومان است.

رشیدی متذکر شد: به این ترتیب، وقتی واردات خودروهای کارکرده آزاد شود، این دلارها تبدیل به خودرو می‌شود؛ چراکه خودرو در ایران متقاضی زیاد دارد و سود بیشتری عایدشان می‌شود تا پس‌انداز کردن دلار در خارج از کشور. به این، تجارت می‌گویند. ضمن این که چرا ما دائما همه کالاها را با دلار محاسبه می‌کنیم؛ مگر درهم نداریم؟ مگر ارتباط ما چین خوب نیست و نمی خواهیم دلار را در مبادلات حذف کنیم؟ ما یوان که داریم. در کشور چین، هم خودرو چینی است و هم خودروی کره‌ای، ژاپنی، آلمانی و … ما می‌توانیم خودرو چینی بیاوریم، خودرو آلمانی و کره‌ای هم از این کشور وارد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باز هم تاکید می‌کنم که ما خیلی از ایرانی‌هایی داریم که در کشورهای حوزه خلیج‌فارس، نمایندگی واردات خودرو به امارات را دارند. خیلی از این افراد اعلام آمادگی کردند که اگر شرایط آماده باشد و برای ما دردسر درست نشود، حاضریم تعدادی خودرو وارد ایران کنیم. این‌ها کارهایی است که می‌شود کرد، اما چرا نمی‌کنند، چون نمی‌خواهند بازار خودرو از انحصار خارج شود.

مشروح گفت‌وگو با جلال رشیدی‌کوچی را (اینجا) بخوانید.

۲۲۳۲۲۵