سید صمد ضیائی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت: تولید محصول خوب نیازمند چهار عامل بذر، کود شیمیایی، سموم و مکانیزاسیون کشاورزی است خاطر نشان کرد: کشاورزی از سنتی‌ به صنعتی تبدیل شده و این عوامل طی۵۰ سال اخیر نقش خود را به خوبی ایفا کرده آمد.
وی اظهار کرد: سالانه حدود سه میلیون تن کود اوره، فسفات و پتاس موردنیازبخش کشاورزی کشور است که حدود ۸۰ درصد کودها یعنی دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن مربوط به کود اوره است که صددرصد از آن داخل کشور تأمین می‌شود .
ضیایی با با بیان اینکه ۸۵ درصد کود کشور از داخل تأمین می‌شود، تصریح کرد: ۲۰ درصد مابقی کود موردنیاز کشاورزان که از فسفات و پتاس تشکیل می‌شود، عمدتاً وارداتی هستند.
وی همچنین کودهای شیمیایی ازته، فسفاته و‌پتاسه را الزامات مصرف در تولید محصولات کشاورزی بر شمرد و اضافه کرد: عموما کشاورزی در سراسردنیا صرفه اقتصادی ندارد و به دلیل این که با امنیت غذایی وسفره های مردم در ارتباط است، به همین دلیل مورد حمایت دولت ها بوده، به‌حدی که برای این حوزه یارانه تعیین می شود.
وی با اشاره به این موضوع که در کشور ما بر اساس محصولاتی که تولید می شود یارانه تعلق می گیرد( تن در واحد سطح) اما تخصیص یارانه به کشاورزان در کشور های اروپا بر اساس واحد سطح می باشد.
وادامه داد: در کشور مان برای هرسه نوع کود ازته، فسفاته و پتاسه یارانه تعلق می گیرد، تصریح کرد: سهمیه‌کود یارانه ای استان،۶.۵ درصد سهمیه کل کشور بوده که در تلاش هستیم این رقم در سال زراعی به هشت درصد و در سال آینده به ۱۰ درصد افزایش یابد.
وی تاکید کرد: پیشنهاد گردید سهمیه کود سال جاری از۱۵۷ هزار تن به۱۶۵ هزارتن افزایش یابد و همه تلاش ها براین است که این سهمیه برای همه رقم معین کودی اختصاص یابد.
وی با بیان این که، باتوجه‌به این‌که مقرر بود کشت پاییزه از اول مرداد ماه شروع گردد، که با مصوبه هیئت دولت از سوم مرداد ماه ،قیمت کود اوره به ازای هر کیسه۵۰ کیلویی از۱۹۵ هزار تومان به۳۹۵ هزار تومان افرایش یافت که همزمان با تغییرقیمت کود،سامانه توزیع کودنیزمسدود شده بود. و خاطر نشان کرد: هم اکنون نگرانی کشاورزان برای خرید الکترونیکی کود از طریق سامانه پایش مواد کودی بر طرف شده است و با توجه به این که از اول شهریور ماه برای توزیع کود های کشاورزی یارانه ای برای کشت محصولات پائیزه برنامه ریزی شده است هم اکنون نیز بیش از۲۲ هزارتن انواع کود شیمیایی در انبار های این شرکت ذخیره سازی شده است که این رقم در سال گذشته ببش از۲۱هزار تن بوده است.
وبه کشاورزان توصیه کرد؛ حتماً سهمیه کود شیمیایی خود را پیگیری و استفاده کنند، چرا که کود شیمیایی باید با کیفیت و به‌موقع استفاده شود؛ کارشناسان نیز اعتقاد دارند اگر کود شیمیایی به‌موقع و با کیفیت استفاده شود، حداقل ۳۰ درصد افزایش تولید صورت می‌گیرد.
وی در خصوص شایعات یا مسائل مطرح شده در خصوص«قاچاق کود و یا هر گونه تخلف در چرخه توزیع» توضیح داد:
درخواست برای خرید هرنوع‌کود یارانه ای در سه سامانه پهنه بندی، پایش مواد کودی وحمل و‌نقل توزیع نهاده های کشاورزی ثبت می شود افزود: دولت الکترونیک، احتمال تخلف در چرخه توزیع را کاهش داده است