مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: در پی بارش های عصر پنج شنبه سی و یکم خرداد ماه و نیز سیلاب ورودی از استان خراسان شمالی، حداکثر دبی سیلابی رودخانه اترک در ایستگاههای آب سنجی قازانقایه و مراوه تپه، به ترتیب ۷۰۰ و ۶۵۰ مترمکعب در ثانیه بوده است.

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای گلستان، عبدالرضا کابلی گفت: دبی سیلاب با دوره بازگشت ۲۵ ساله رودخانه اترک در مراوه تپه برابر ۶۰۰ مترمکعب در ثانیه است، که به همین جهت سیلاب روز یک تیرماه ۱۴۰۳ باعث آبگیری اراضی بستری با دوره بازگشت ۲۵ ساله شد. وی افزود: سیلاب ورودی از خراسان شمالی به ایستگاه هیدرومتری قازانقایه خسارت وارد کرد و موجب تخریب کامل آن شد.

رئیس گروه مدیریت بحران وپدافند غیرعامل شرکت نیز گفت؛ از ساعات اولیه وقوع سیلاب، مدیران و همکاران شرکت در مناطق متأثر از سیلاب برای مدیریت سیلاب و بررسی خسارات وارده به تجهیزات و تاسیسات آبی حاضر و آماده باش برای آبگیری حداکثری سدها و تالاب سدها و تاسیسات آبی نوار مرزی اترک در حوزه شهرستان گنبد شدند و تا فروکش کامل سیلاب ادامه خواهد داشت. آمادگی و حضور ماشین آلات‌ و تجهیزات سنگین در اختیار شرکت برای مدیریت سیلاب از اقداماتی بود که طی این مدت برای کنترل سیلاب انجام شد.

احمد پارسایی راد رئیس اداره منابع اب کلاله ومراوه تپه گفت: با توجه به هشدار هواشناسی وهشدارهمکاران اب منطقه ای خراسان شمالی و شرکت اب منطقه ای گلستان، اطلاع رسانی لازم از طریق بخشداری، پاسگاه‌های مرزی ، نماز جمعه و … انجام و تاکید گردید اهالی وساکنین منطقه وحواشی رودخانه اترک از رودخانه دور باشند و ادوات کشاورزی و موتور پمپ های آب را از بستر رودخانه اترک خارج کنند که دچار خسارت نگردند.

موسی برزگر مدیر سدها و تاسیسات ابی شرکت اب منطقه ای گفت؛ درحال حاضر عملیات هدایت وذخیره سیلاب در محل انشعاب رودخانه اترک و کانال داشلی برون آغاز شده وپیش بینی میشود حدود ۹میلیون مترمکعب ذخیره سیلاب انجام شود.

وی بیان کرد : جلسه ذخیره سیلاب و مصارف آن باحضور شرکت ها وتعاونیهای کشاورزی وشیلاتی دربخشداری اینچه برون نیز با حضور سرپرست اداره منابع آب گنبد برگزار شد.

شایان ذکر است دکتر حیدریان مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان به واحد های مختلف شرکت دستور اماده باش و رصد مداوم و مدیریت سیلاب، هدایت و ذخیره سیلاب راصادرنموده اند ودرهمین راستا معاونین ومدیران ستادی بازدیدها و بررسی های لازم را انجام داده اند. جمع خسارات سیلاب به میلیون ریال پس از بازدیدها و بررسی های لازم وتخصصی به استانداری و از آن طریق به سازمان مدیریت بحران کشور برای تخصیص جبران خسارات ارسال خواهد شد.