رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان با اشاره به ضرورت جلوگیری از ورود کالای قاچاق به بازار، گفت: یکی از دلایل ورود کالای قاچاق به کشور، ایجاد محدودیت و ممنوعیت در برابر واردات رسمی کالاهایی است که مشابه آن در داخل وجود ندارد، در حالی که برای آن تقاضا وجود دارد.
رمضان بهرامی معتقد است: امروزه قاچاق کالایی که مشابه آن در داخل تولید می شود باعث توقف کامل خط تولید کالای ایرانی می شود.
وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد که مقابله با این پدیده نیازمند اقدامات ریشه‌ای‌تری است؛ به نحوی که لازم است از طریق فرهنگ‌سازی، آگاهی مردم نسبت به پدیده قاچاق ارتقا یافته تا همگان اقناع شوند که به سمت استفاده از کالای قاچاق نروند.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان ادامه داد: سیاستگذاران باید دلایل ورود این کالاها به کشور را مطالعه کند و با اتکای به یافته‌‌های این مطالعات، اقدام به سیاست‌گذاری کنند.
وی با بیان اینکه قوانین و ضوابط مبارزه با قاچاق، طیف وسیعی از ‌کسب‌وکارها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، افزود: صنعت هوایی، صنعت خاصی است و امکان تامین قطعات از داخل ممکن نیست. بنابراین تامین این قطعات باید از خارج صورت گیرد؛ جالب اینکه تعرفه ورود هواپیما صفر است اما تعرفه ورود قطعات صفر نیست و در اینجا ممکن است بازار سیاه ایجاد شود.
بهرامی قاچاق را معلول دانست و عنوان کرد: علت این پدیده را باید در تقاضا و زمینه‌های رانت جست‌و‌جو کرد.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: در تحلیل رفتار کشورها ‌می‌توان مثال اروپا را مطرح کرد؛ در اروپا آموزش مصرف‌کنندگان در راس امور قرار گرفت چرا که این اعتقاد در آنجا وجود دارد که ریشه قاچاق در تقاضاست. جمله مشهوری در این اتحادیه بین مردم رایج است و آن این است که هر واحد پول مصرف‌شده برای اقتصاد زیرزمینی و قاچاق، واحد پولی است که برای گسترش جرائم سازمان‌یافته مصرف ‌می‌شود.