مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یکی از مهم‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی می‌باشد که به‌عنوان اولین و بزرگترین زنجیره تأمین و توزیع نهاده های کشاورزی در ایران، وظیفه بسیار مهم تأمین، تدارک و توزیع انواع نهاده‌های کشاورزی شامل کودهای یارانه‌ای، سموم و بذور را در سطح کشور برعهده دارد.

شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یکی از مهم‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی می‌باشد که به‌عنوان اولین و بزرگترین زنجیره تأمین و توزیع نهاده های کشاورزی در ایران، وظیفه بسیار مهم تأمین، تدارک و توزیع انواع نهاده‌های کشاورزی شامل کودهای یارانه‌ای، سموم و بذور را در سطح کشور برعهده دارد. این شرکت تاکنون این وظیفه حساس را به بهترین نحو ممکن در سطح کشور انجام داده و علی‌رغم وجود تمامی چالش ها در چند سال اخیر به ویژه محدودیت های ریالی و ارزی، تحریم های ظالمانه و … تاکنون توانسته است در چارچوب برنامه ابلاغی تمامی نهاده های کشاورزی از جمله کودهای مورد نیاز بخش کشاورزی کشور را به موقع تأمین نموده و در اختیار کشاورزان در اقصی نقاط کشور قرار دهد.

حمید رسولی، عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، در مصاحبه‌ای به مناسبت هفته جهادکشاورزی، به بیان آخرین دستاوردها و عملکرد شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در سال ۱۴۰۲ در زمینه توسعه وترویج مصرف متعادل و بهینه کودهای پایه توسط کشاورزان، پرداخته و گفت: در زمینه تأمین و توزیع کودهای فسفاته ما حدود ۱۶ درصد نسبت به سال قبل، رشد مصرف داشتیم و در کودهای پتاسه نیز ۳۲ درصد رشد را شاهد بوده‌ایم. درخصوص کودهای ازته مصرف ما در سال ۱۴۰۲در حد استاندارد و مصرف سال قبل بوده است و خوشبختانه در مصرف کودهای ازته ما دچار کم مصرفی نبوده و چندسالی است که مطابق با توصیه های فنی موسسه تحقیقات خاک و آب مصرف کودهای ازته انجام می شود. لازم است نسبت به افزایش آن اقدام نماییم. ولی این امر در مورد کودهای فسفاته و پتاسه صدق نمی‌کند و در کودهای مذکور ما همچنان دچار کم مصرفی هستیم و به همین علت دنبال افزایش مصرف این کودها در سطح کشور به منظور افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی کشاورزی و همچنین مبارزه بهتر با انواع تنش‌های محیطی می‌باشیم. در حال حاضر مصرف بخش کشاورزی در زمینه کودهای پتاسه و فسفاته مطابق برنامه‌های ابلاغی سال ۱۴۰۳ ، حدود ۶۰۰ هزار تن می‌باشد.

نکته‌ای که باید در اینجا به آن اشاره نمایم این است که در مصرف کودهای فسفاته و پتاسه، کمی مصرف آن کمتر از نرم جهانی می‌باشد و باید کشاورزان ما کودهای بیشتری مصرف بکنند. ما در سال ۱۴۰۱ رکورد مصرف کود کشور در ۱۵ سال پیش از آن را زدیم و بیشترین میزان مصرف کودهای گذشته مربوط به سال ۱۴۰۱ بوده است که خروجی آن را در تولید گندم سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مشاهده فرمودید که علی‌رغم عدم وجود بارندگی خیلی مناسب، در حوزه تأمین و تدارک کودهای کشاورزی، رکورد کشور زده شد و سال ۱۴۰۱ چیزی در حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کود در سطح کشور مصرف گردید.

البته سال قبل از آن یعنی سال ۱۴۰۰ ابتدای دولت سیزدهم این مقدار حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده است که با اقداماتی که در سال گذشته انجام شد این میزان به حدود ۳ میلیون تن یعنی بیش از ۳۶ درصد افزایش پیدا کرد و خروجی آن حتی برای بعضی از دوستان نیز باور کردنی نبود که باعث شود میزان تولید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به این مقدار برسد. همچنین در سال ۱۴۰۲ در شمال کشور هم تولید برنج افزایش چشمگیری پیدا کرد. شرکت خدمات حمایتی در سال ۱۴۰۲ ودر قالب کشت قراردادی تمامی نهاده‌های مورد نیاز تولید برنج اعم از کود، سم و بذر را به‌طور کامل تأمین و تدارک کرده و در اختیار کشاورزان قرار داده است و همین موضوع باعث به وجود آمدن جهش قابل توجهی در تولید این محصول اساسی در داخل کشور شده است. در مورد مصرف کودهای ازته نیز در حال حاضر نزدیک به حد مطلوب می‌باشیم و بیشتر از آن مصرف نمی‌کنیم. تاکنون کارهای ترویجی و آموزشی بسیار زیادی در سطح کشور انجام شده است تا کشاورزان متوجه مزایای مصرف به اندازه انواع کودهای شیمیایی بشوند و نتایج آن را در این سال‌ها تجربه بکنند. در سال ۱۳۹۰ یعنی ابتدای دهه ۹۰ مصرف کود کشور یک میلیون و یکصد هزار تن بوده است و این در حالی است که در سال های اخیر به عدد سه میلیون تن درسال نزدیک شده ایم. البته هرچند هنوز ما با استانداردهای جهانی فاصله داریم ولی در طول یک دهه از یک میلیون و یکصد هزار تن به نزدیک به ۳ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ رسیده‌ایم و امسال نیز امیدواریم که رکورد سال قبل هم شکسته بشود