مسلمیه ری قرار عاشقانه ای است که هیئت های عزاداری اصیل تهران و ری در قبله تهران و حرم سیدالکریم (ع) برپا میکنند .

به گزارش روزگار پرس از ری ‘ همه ساله در آستانه ماه محرم آیین عزاداری مسلمیه به مناسبت اولین واقعه کربلا با حضور هیئات عزاداری و تعداد زیادی از شیعیان مخلص خاندان نبوت و امامت در حرم شاه عبدالعظیم حسنی در شهرری برگزار می‌شود.

آیین عزاداری مسلمیه پس از نماز مغرب و عشاء شروع میشود و تا نزدیکی اذان صبح ادامه دارد که هیأت‌های مذهبی و دسته‌جات از میدان شهرری به سمت حرم مطهر حرکت کرده و با تجمع در صحن های حرم به اقامه عزا می‌پردازند .

آیین مسلمیه همه ساله از شب شهادت امام باقر (ع) در تاریخ هفتم ذی‌الحجه تا روز شهادت حضرت مسلم بن عقیل (ع) نخستین شهید واقعه کربلای حسینی در روز نهم ذی الحجه به مدت سه شب در محل حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار میشود .

مراسم مسلمیه در ری بیش از یکصد سال قدمت دارد و در حدود ۱۲۰ سال پیش توسط حاج مرزوق پایه گذاری شد . این عزاداری سنتی به ثبت ملی رسیده و پیگیری‌ها برای ثبت جهانی در حال انجام است .

در سال ۱۳۹۹ با دستور و امضای وزیر میراث فرهنگی مراسم عزاداری معنوی مسلمیه شهرری ثبت ملی شد و سند ثبت ملی این مراسم به شماره ۲۰ هزار و ۱۰۱ صادر و در مرکز اسناد آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) نگهداری می شود.

بارگاه ملکوتی حضرت سیدالکریم «ع» طبق سنوات گذشته در ایّام مسلمیه امسال نیز در تاریخ های ۲۴، ۲۵ و ۲۶ خرداد پس از نماز مغرب و عشاء میزبان هیئت‌های مذهبی و سوگواران اباعبدالله (ع) خواهد بود . م.قنبری