اربعین امسال در قم، خبر ظاهریِ خاص و جدیدی نداشت، اما حقیقتاً باید با نگاه تمدنی دیده شود. نگاه امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و همراهی خیرخواهان، به‌ویژه فرماندار و شهردار محترم قم، سبب شد یک تحول زبانی و معنایی شکل بگیرد؛ نام «جاماندگان» که ناخواسته بوی محرومیت می‌داد، به «دلدادگان حسینی» تغییر یافت. این تغییر، نه یک اصلاح واژه، که یک
اصلاح نگاه است.☀️✅

در رسانه‌ها، حتی در صداوسیما، هنوز برخی از روی عادت، لفظ «جاماندگان» را به‌کار می‌برند!🥀
اما مگر کسی از حسین علیه‌السلام جا می‌ماند؟
بنابر فرمایش معصومین علیهم‌السلام، محبت حضرت اباعبدالله علیه‌السلام مرز جغرافیا و کیلومتر نمی‌شناسد✅
حرکت‌حسینی محدود به یک‌جاده و یک‌جغرافیا نیست؛
از آستان خانه‌های ما آغاز می‌شود
و پیش‌تر از آن،
از عمق قلب‌هایمان.

زیارت، در ذات خود،
«میل و عدول» است؛
میل به محبوب🦋✅
و عدول از غیر او❗️✅

زائر پیش از آنکه قدم بردارد،
دلش را راهی می‌کند.
حتی اگر گام‌هایش به بین‌الحرمین نرسد،
اگر دلش از همه بریده
و تنها به حسین علیه‌السلام متمایل‌شده‌باشد،
به حقیقت زائر است.

این، یک سفر خاکی صرف نیست؛
پرواز روح است،
هجرتی از همه‌ی عالم به سوی یک نگاه.

بنا بر فرمایش آیت‌الله جوادی‌آملی آن‌که می‌گوید «جامانده‌ایم»،
اگر دلش به سمت کربلا پَر کشیده باشد،
حقیقتاً جا نمانده است.
چه بسیار کسانی که در کربلا قدم‌می‌زنند
ولی دلشان درگیر دنیاست،
و چه بسیار دل‌هایی که از هزاران‌فرسنگ دورتر، در حرم حضور دارند.
اگر شنیدن نام حسین علیه‌السلام
اشک در چشمت نشاند،
تو زائر حسینی هستی،
حتی اگر خاک کربلا زیر پایت نباشد.

این نگاه،
نگاه تمدنی است؛🌹🇮🇷
زیرا تمدن حسینی،
جغرافیا را دَر هم می‌شکند
و دل‌ها را به یک جبهه پیوند می‌دهد.
در این جبهه،
هیچ‌کس جا نمی‌ماند؛
همه‌ی دلدادگان، در یک کاروان‌اند.

کاروانی که مقصدش
نه فقط گنبد طلا،
که افق ظهور است…🌹🇮🇷

۱*«عَنْ أَبِی عَبْدِ اللهِ(ع) قَالَ: مَنْ أَرَادَ الله بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ (ع) وَ حُبَّ زِیَارَتِهِ وَ مَنْ أَرَادَ الله بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَیْنِ (ع) وَ بُغْضَ زِیَارَتِهِ؛ ابن قولویه، جعفر بن محمد،کامل الزیارات: ص ۱۴۲(این روایت تأکید می‌کند که رابطه و محبت به امام حسین علیه‌السلام مسئله‌ای درونی است نه صرفاً بیرونی و جغرافیایی.)

۲*«دَخَلْتُ عَلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی غُرَیْفَهٍ لَهُ وَ عِنْدَهُ مُرَازِمٌ فَسَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَهٍ وَ بِکُلِّ قَدَمٍ یَرْفَعُهَا وَ یَضَعُهَا عِتْقَ رَقَبَهٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِیل…»؛‏ ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، محقق، مصحح، امینی، عبد الحسین، ص ۱۳۴، نجف، دار المرتضویه، چاپ اول، ۱۳۵۶ش.

نَحنُ خُدام‌الحَسَن علیه‌السلام🌷
نَحنُ حُداث‌الحُسَین علیه‌السلام🌹

 

نویسنده: هاشم هاشم‌زاده