روزگار پرس | رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل با تاکید بر اجرای مستمر طرح داناب گفت: اجرای مستمر طرح دانا می‌تواند زمینه فرهنگ سازی مناسب در خصوص حفاظت از آب را فراهم آورد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان اردبیل، دکتر حسام رسولی، امروز ۲۴ مرداد ماه در نشست خبری طرح نجات آب(داناب) که در محل سالن جلسات جهاد دانشگاهی استان اردبیل با حضور معاونین شرکت آب منطقه استان اردبیل و اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل برگزار شد: گفت طرح نجات آب اگر به صورت مستمر هر ساله برگزار شود منجر به فرهنگ سازی می‌شود و می‌تواند این موضوع اثرگذاری خود را در جامعه به ویژه در بین دانش‌آموزان و مدارس نشان دهد.
وی اجرای این طرح را یک کار شبکه‌ای بین اداره کل آموزش و پرورش، شرکت منطقه و جهاد دانشگاهی عنوان کرد و گفت: علی رغم ضعف سیستم کاری شبکه ای در استان اردبیل این طرح به صورت موفق برگزار و از استقبال خوبی بین از سوی دانش آموزان و معلمان برخوردار بود .
رسولی طرح داناب را طرح ارزشمند و ضروری برای نسل دانش آموز عنوان کرد و گفت: آب نعمتی است که امروزه در استان ما و در کشور ما به خوبی قابل استفاده است و در حالی که این نعمت در بسیاری از کشورها در دسترس نیست و باید از آن بهینه و درست استفاده کنیم تا بتوانیم نیازهای خود را برطرف نماییم .
رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل، نعمت آب را تمام شدنی عنوان کرد و بر استفاده درست از آن تاکید کرد و ادامه داد: باید محدود و ارزشمند بودن این نعمت به نسل جدید انتقال داده شود و این طرح فرصت مناسبی در این زمینه است.
رسولی گفت: فرهنگ سازی یکی از رسالت‌های اصلی جهاد دانشگاهی است و این نهاد انقلابی هرجا احساس کند که نیاز به فرهنگ سازی بوده و یا باشد اقدام می‌کنند و این طرح نیز به صورت شبکه و با پشتیبانی رسانه‌ها انجام شد و امیدوارم که بتوانیم به صورت مستمر در سال‌های آینده نیز شاهد برگزاری این طرح بوده و به دانش آموزان اهمیت و ارزش و جایگاه استفاده از آب، حفاظت از آن و جلوگیری از بحران را به دانش‌آموزان انتقال دهیم.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در این نشست یکی از رسالت‌های بزرگ در جامعه را حفاظت از آب و فرهنگ سازی در این زمین عنوان کرد و گفت نقش رسانه در جهت تثبیت فرهنگ آب که بیش از پیش نیازمند مسیر دهی به آن هستیم قابل لمس و تقدیر است
محمود مشکی، طرح داناب را یک الگوی بهینه برای مصرف آب و حفاظت از این منابع محدود عنوان کرد و گفت: مخاطب این طرح تمام آحاد جامعه است و اما این طرح در کشور به دلیل تاثیرگذاری دانش آموزان در خانواده به صورت دانش آموزی شروع شده است چرا که دانش آموز اگر در کودکی مورد آموزش و آگاه‌سازی قرار گیرد در بزرگسالی نیز در کنار فرهنگ سازی زمینه کاهش هزینه ها، استفاده درست از منابع و حفاظت از آن را فراهم خواهد کرد .
وی کارکرد این طرح را انتقال فرهنگ حفاظت و استفاده درست از آب به نسل بعدی عنوان کرد و افزود: این طرح یک طرح فرایندی است امیدوارم که روند انتقال از مدرسه به خانه و جامعه به درستی اتفاق بیفتد.
مشکی با بیان اینکه امروز نقش تربیتی مدرسه قویتر از خانه و جامعه است؛ تصریح کرد: چرا که یک سری از دانش‌آموزان فاقد والدین و دارای والدین بدسرپرست هستند و مدیریت تربیت و آگاه سازی در این خانواده مناسب نیست و آموزش و پرورش با نیروهای آموزش دیده و علاقمند می تواند بحث فرهنگ سازی در این خصوص را مدیریت نماید.
معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل به گستره این طرح اشاره کرد و گفت: در ۱۲ منطقه از ۱۹ منطقه آموزش و پرورش استان این طرح اجرا شد همکاران در سطح مدیران بر اساس علایق وارد طرح شدند و ۱۴ مدرسه مشخص شد و بالای ۳۰۰۰ دانش آموز در مدارس متوسطه آموزش‌های فرایندی و هدفمند را به صورت متمرکز دریافت کردند .
مشکی تعداد آثار رسیده به دبیرخانه این طرح را دو هزار و ۲۰ اثر اعلام کرد و افزود: این تعدا آثار نشان می‌دهد که دانش‌آموزان علاقمند بودند و آموزش و انتقال پیام مناسبی اتفاق افتاده است و به زودی داوری آثار رسیده انجام و در مراسم اختتامیه از آثار برتر تجلیل خواهد شد .
وی با تاکید بر اینکه علاقمند هستیم از مهر ماه این طرح به صورت هدفمند با جامعه پوششی بیشتر اجرا شود تصریح کرد: اگر در سال جاری اقبال عمومی از این طرح مناسب بوده است به خاطر آموزش‌های سال گذشته و انتقال پیام مناسب در سال سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ است .

در ادامه جلسه حمید فضائلی، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه استان اردبیل نیز در این جلسه با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی طرح داناب در جامعه

تصریح کرد: مسائل خاص در جامعه در سه محور ساده پیچیده و بغرنج تعریف می‌شود بطوریکه مسائل ساده با راهکار مناسب و به صورت ساده قابل حل است و مسائل پیچیده مسائلی هستند که راه حل هست و نیازمند منابع علم و یا سایر امکانات و تجهیزات دیگر است. اما مسائل بغرنج مثالی هستند که سخت بوده حل شدن آن نیازمند فرهنگ سازی برنامه های مدون و سیاست گذاری و تلاش بیشتر است که آب یکی از مسائل بغرنج در جامعه است و تنها سازمانی که می‌تواند راه حل به آن ارائه دهد و فرهنگ فرهنگ سازی را بهینه جایگزین کند آموزش و پرورش است .
وی به بحران آب در کشور و استان اشاره کرد و ادامه داد: منابع آبی در سطح کشور در حال تمام شدن است و این منبع را اگر از دست بدهیم خاک را نیز از دست خواهیم داد افت سطح آب زیرزمینی از مسائل بحرانی دیگر است که این اتفاق در استان اردبیل نیز قابل مشاهده است
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه استان اردبیل اظهار داشت: به دلیل برداشت آب های زیرزمینی کیفیت آب استان اردبیل با مشکل مواجه است اگر امروز در نواحی جنوبی دشت اردبیل در ۱۵۰ متر به آب می‌رسیم این آسیب به محیط زیست است و اگر این بحران را در استان کنترل نکنیم ما نیز جزو استان‌هایی که با بحران و کمبود آب مواجه هستند خواهیم شد.

مهران محمدی، دبیر اجرایی طرح داناب استان اردبیل نیز گفت: اختتامیه طرح داناب پس از برگزاری جلسات ارزیابی آثار و تحلیل ازمون ها بزودی برگزار می شود‌.
مهران محمدی افزود: در اختتامیه طرح از دبیران، رابطان و خبرنگاران برتر و فعال تجلیل خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در راستای استمرار فرهنگسازی در حوزه آب، دبیرخانه طرح داناب اقدام به معرفی خبرنگاران حامی آب استان خواهد نمود و جشنواره های متناسب با فعالیت های آنان را برگزار خواهدکرد.
محمدی با اشاره به ظرفیت عظیم رسانه ها گفت: انتظار داریم مجموعه فعالیت های رسانه ای استان، از میزان دغدغه ها و مشکلات حوزه آب استان کاسته و افق های روشنی را ترسیم نماید.

یادآور می شود با هدف آموزش و ارتقای آگاهی دانش آموزان؛ طرح ملی داناب برای دانش آموزان مقطع اول متوسطه با هدف آموزش و ارتقای آگاهی عمومی دانش در زمینه مسائل و چالش های آب است اجرا می شود.