به گزارش روز یکشنبه خبرنگار اقتصادی از جمله مهمترین ویژگی‌های تشکیل شرکت های حمل‌ونقل بزرگ مقیاس هوشمند می‌توان به بهره برداری از مرکز مدیریت و کنترل هوشمند ناوگان جاده ای، الزام به پرداخت الکترونیک کرایه راننده با رسیدشدن کالا در مقصد و افزایش میزان عملکرد و بهره وری ناوگان بکارگرفته شده توسط شرکت اشاره کرد.

کاهش واسطه گری و دلالی در حمل‌ونقل کالا، سهولت دسترسی رانندگان به صاحبان کالا از طریق این شرکت‌ها،کاهش بروکراسی اداری و وسعت عمل بیشتر در فعالیت شرکت های حمل و نقل هوشمند نسبت به شرکت‌های حمل و نقل سراسری موجود و همچنین تقویت فعالیت لجستیکی در چرخه حمل و نقل نیز از دیگر فواید بهره برداری از شرکت های هوشمند بزرگ مقیاس است.

روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای امروز به نقل از «غلامحسین دغاغله»مدیر کل دفتر حمل ونقل کالای این سازمان اعلام کرد: از زمان ابلاغ دستورالعمل نحوه فعالیت و بهره‌برداری از شرکت‌های حمل‌ونقل بزرگ مقیاس هوشمند به ادارات کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان‌هادر آبان ماه ۹۸ تاکنون ۵ شرکت حمل و نقل بزرگ مقیاس هوشمند در بخش حمل ونقل جاده ای مجوز فعالیت دریافت کرده و بهره برداری از آنها آغاز شده است.

دغاغله بیان کرد: تمامی شرکت های حمل ونقل با پروانه فعالیت حمل و نقل سراسری می توانند یا از طریق اخذ مجوز توامان بازارگاه الکترونیکی حمل بار و یا از طریق انعقاد تفاهم نامه با بازارگاه الکترونیکی حمل بار و احراز سایر شرایط دستورالعمل یادشده مجوز فعالیت حمل و نقل هوشمند اخذ کنند.

مدیر کل دفتر حمل ونقل کالا با اشاره به مزیت های راه‌اندازی شرکت های هوشمند، گفته است: این شرکت‌ها نقش بسزایی در جلوگیری از تضییع حقوق رانندگان و در نتیجه کاهش نارضایتی آنها و همچنین مدیریت بهینه فرآیند حمل بارخواهد داشت.