سرپرست اداره بهزیستی شهرستان اصفهان با بیان اینکه اصفهان پس از تهران دومین شهری است که نسبت به راه‌اندازی سامانه معلولان اقدام کرده است، گفت: شهرداری در اقداماتی همچون راه‌اندازی مرکز نگهداری کودکان کار همراه و حامی سازمان بهزیستی بوده است.
.

سرپرست اداره بهزیستی شهرستان اصفهان با اشاره به اینکه ۳۹ هزار معلول تحت پوشش اداره بهزیستی اصفهان قرار دارند که ۵ هزار و ۸۰۰ نفر از آن‌ها معلول جسمی حرکتی هستند و از این میان ۲۶۰۰ نفر امکان بهره‌مندی از این سامانه را دارند، گفت: اصفهان پس از تهران دومین شهری است که نسبت به راه‌اندازی سامانه معلولان اقدام کرده است.

وی با بیان اینکه امروز بهزیستی تنها نیست و سازمان‌های مهمی همچون شهرداری کنار ما هستند، تصریح کرد: با پیگیری‌های شهردار اصفهان این اتفاق به سرعت رخ داد در حالی که مدت زمان زیادی بود که بهزیستی پیگیر بود، اما این کار انجام نشده بود، هرچند پنج ون پاسخگو نیست.

سلمانی با اشاره به اینکه شهردار همواره در زمینه‌های مختلف همراه بهزیستی بوده است، ادامه داد: از جمله راه‌اندازی مرکز نگهداری کودکان کار که شامل‌سه واحد مجزا است و هم‌اکنون به افراد کارتن‌خواب خدمات ارائه دهد.

وی با اشاره به پرداخت مستمری ماهانه معلولان از ۷۶۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، گفت: حق پرستاری به خانواده معلولان قطع نخاع به مبلغ ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود، همچنین یارانه مراکز روزانه به مبلغ ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و یارانه مراکز شبانه‌روزی برای هر نفر ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است، امروز نگهداری هر شخص در مراکز شبانه‌روزی ۱۲ میلیون تومان است که بخش باقی‌مانده از طریق خانواده و خیرین تأمین می‌شود.

سرپرست اداره بهزیستی شهرستان اصفهان با بیان اینکه این آمار در ۵۴ مرکز توانبخشی روزانه و ۱۹ مرکز شبانه‌روزی ارائه می‌شود، تصریح کرد: ۵۰ مرکز خدمات حرفه‌ای، کارگاهی و توان‌بخشی ارائه می‌دهد و ۱۹ مرکز شامل نگهداری سالمندان، معلولان ذهنی زیر ۱۴ سال و بالای ۱۴ سال و نگهداری بیماران اعصاب و روان است.

سلمانی خاطرنشان کرد: کمک‌هزینه تحصیلی، کمک‌هزینه دانشجویی، کمک‌هزینه ایاب و ذهاب، پرداخت حق بیمه خویش‌فرمایی و کارفرمایی، پرداخت تسهیلات اشتغال و مسکن، از جمله سایر خدمات ارائه شده توسط بهزیستی است.

وی با بیان اینکه خوشحال هستیم که امروز سازمان‌ها و ارگان‌ها در کنار بهزیستی قرار دارند و دغدغه دارند که به معلولان و جامعه هدف بهزیستی خدمات ارائه دهند، گفت: امیدوارم سایر دستگاه‌ها همچون شهرداری همراه ما باشند تا بتوانیم خدمات خوبی ارائه دهیم.

.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان در ادامه گفت: ون‌ها بعد از خریداری به بالابر، کف‌سازی و تجهیزات ایمنی برای نگهداری معلولان و صندلی همراه مجهز شد، در این راستا معلولان می‌توانند از ۲۴ ساعت قبل از طریق سامانه همیار که به این منظور طراحی شده است، جهت استفاده از این ون‌ها ثبت‌نام کنند.

وی خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی در این خصوص روز دوازدهم آذر برای ۵۵۰۰ نفر از معلولان از طریق ارسال پیامک انجام شد که تاکنون ۲۰۳ نفر این سامانه را نصب کرده‌اند.

پرورش اظهار کرد: این ون‌ها با ۷۰ درصد تخفیف نسبت به نرخ مصوب تاکسی‌های ون به معلولان خدمت‌رسانی می‌کنند.

پرورش با بیان اینکه ون‌ها از دوازدهم آذر روز جهانی معلولان در مدار قرار گرفت و سرویس‌دهی آزمایشی آغاز شد و امروز شاهد افتتاح این سامانه هستیم، گفت: برای سهولت ثبت درخواست سامانه‌ای تدارک دیده شد تا معلولان بتوانند از داخل منزل ثبت درخواست خود را انجام دهند.

وی با بیان اینکه اصفهان دومین شهری است که در آن تسهیل حمل‌ونقل معلولان شدید و خیلی شدید حرکتی رقم خورده است، ادامه داد: در تهران از ۴۸ ساعت قبل امکان رزرو وجود دارد، اما در اصفهان این امکان از ۲۴ قبل فراهم شده است.

قربانی با بیان اینکه طبق لایحه‌ای که در اختیار اعضای شورای شهر قرار گرفت و تصویب شد، خدمات این ون‌ها با ۷۰ درصد تخفیف ارائه می‌شود، گفت: معلولان و خانواده‌ها در صورتی که با مشکل مواجه شدند می‌توانند با شماره ۰۳۱۳۷۰۱۳۳ به‌عنوان پشتیبان تماس بگیرند.

پرورش با بیان اینکه برای برنامه‌ریزی و ارائه خدمات مطلوب به تعداد دقیق این جامعه آماری نیاز است، تصریح کرد: باید بدانیم چند معلول در شهر و محدوده شهر اصفهان وجود دارد که در همین محدوده شهری نیاز به ارائه خدمات دارد و بدانیم به چه مقصدی سفر می‌کنند.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه سال جاری مبلغی به حمایت از دانش‌آموزان مدارس استثنایی اختصاص پیدا کرد، تصریح کرد: مبلغی برای ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان اختصاص پیدا کرد و به دانش‌آموزان استثنایی در محدوده شهر اصفهان که سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در این مدارس تحصیل کردند کمک هزینه پرداخت شد