مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران از حضور ایران در نمایشگاه اسپانیا با معماری صفوی، برگزاری رالی مشترک با کشورهای همسایه، حوزه نوروز، جاده ابریشم و اکو، همچنین پیگیری حل مشکلات ترددهای مرزی کامیونها و رفت و آمد شهری “خودروهای تاریخی” و “کمپرها” خبر داد.
به گزارش روزگار پرس ، محمدحسین صوفی که از آبانماه ۱۴۰۰ با حکم عزتالله ضرغامی مدیریت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی یکی از شرکتهای زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به عهده گرفته است، در نخستین دیدارش با خبرنگاران که شنبه ۲۵ دیماه در این کانون برگزار شد، با بیان اینکه پیش از صدا و سیما، از دهه ۶۰ در حوزه جهانگردی و فرهنگ وزارت ارشاد سابقه حرفهای داشته و بیارتباط با فضای گردشگری نیست، به ماموریتها و برنامههای کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، اشاره کرد و یادآور شد که این کانون با سابقهای در حدود ۹۰ سال یکی از قدیمیترین مراکز گردشگری ایران به شمار میآید که آسانسازی سفر و ایجاد تسهیلات لازم از جمله اهداف آن است.
او در ادامه با بیان اینکه پس از یک سال وقفه، مسؤولیت برپایی پاویون ایران در نمایشگاه گردشگری اسپانیا به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی سپرده شده است، اظهار کرد: حدود ۴۵ روز پیش تصمیم گرفته شد که این نمایشگاه برگزار شود، با این شرایط تصور نمیکردیم از این نمایشگاه استقبالی شود، اما ایران با مجموعهای از ۱۴ آژانس، هتل و شرکت صنایع دستی در نمایشگاه امسال حضور خواهد داشت. غرفه ایران نیز در سالن کشورهای اروپایی قرار گرفته است. ۵۰ درصد از هزینه حضور شرکتکنندگان ایرانی در نمایشگاه امسال را کانون جهانگردی و اتومبیلرانی تقبل کرده و ۵۰ درصد دیگر را شرکتکنندگان پرداخت کردهاند.
صوفی افزود: نمیخواهم نهاد دیگری را مقصر قلمداد کنم، اما شاید یکی از دلایلی که استقبال خوبی از غرفه ایران در فیتور اسپانیا شد برگزاری آن از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با توجه به سابقهای که در گذشته داشته، باشد.
او همچنین با اشاره به تردید اسپانیا برای برگزاری این نمایشگاهها، اظهار کرد: به هر حال این نمایشگاه از روز چهارشنبه ۲۹ دیماه (۱۹ ژانویه) در مادرید برگزار خواهد شد که سه روز اول آن رویکرد کارشناسی دارد و دو روز باقیمانده عمومی است و حدود ۱۵۰ کشور در آن حضور خواهند داشت.
مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در پاسخ به این سوال که با توجه به دو سال توقف و رکود فعالیتهای گردشگری و نخستین تجربه حضور ایران پس از این دوره، چه برنامهای برای جلب نظر و توجه بیشتر کشورها و گردشگران اجرا خواهد شد، گفت: در جلسهای که با تورگردانها و شرکتکنندگان این نمایشگاه داشتیم اتفاقا توصیه شد که خیلی هم دنبال خلاقیت نباشیم، چون بیشتر کشورهایی که حضوری پرسابقه در نمایشگاههای بینالمللی دارند، از جمله اروپاییها معمولا از یک رویکرد ثابت استفاده میکنند. با این وجود سعی شده با معماریای که ایرانی ـ اسلامی و برگرفته از دوره صفویه است، با استفاده از رنگ و نور غرفه متفاوتی را نسبت به گذشته برپا کرد. علاوهبر این، ملاقاتها و مذاکرات فشرده و بیشتری را با مقامات و بخش خصوصی کشورها پیشبینی کردهایم و روی بخش محتوایی تمرکز بیشتری شده است.
او اضافه کرد: با توجه به سختگیریهای مربوط به سفر به نظر میرسد گرایش به سمت مسافرتهای زمینی در قیاس با هوایی بیشتر باشد، برای همین برای تسهیل سفرهای زمینی در حاشیه نمایشگاه اسپانیا مذاکره و تفاهم خواهد شد.
صوفی توسعه فعالیتهای اتومبیلرانی را از دیگر ماموریتهای این کانون برشمرد و افزود: برگزاری انواع رالی مشترک با کشورهای همسایه، جاده ابریشم، عضو اکو و در مسیر چابهار ـ هند و همچنین کشورهای حوزه نوروز، از جمله برنامههایی است که پس از اجلاس فیا در فرانسه و تقاضا و علاقهمندیهایی که مطرح شد، در دست پیگیری است. با برخی از این کشورها نیز مذاکرات زیاد و جدی انجام شده است. البته طرف مقابل باید به جدیت برسد تا این رالیها برگزار شود، مثلا درباره رالی کشورهای حوزه نوروز باید با حدود ۱۲ کشور به نتیجه برسیم. در اینباره نشستهایی هم با دفتر یونسکو و معاونت گردشگری داشتهایم.
او درباره پیگیری مشکلات مربوط به خودروهای تاریخی که پلاک آن از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی صادر میشود، اظهار کرد: باید با پلیس راهور ناجا تفاهم شود که تردد اتومبیلهای کلاسیک و پلاک تاریخی در شهر آسان شود. سختگیریهایی درباره تردد کمپرها نیز وجود دارد که اگر تردد آنها نیز تسهیل شود، برنامههای مفصلی را میتوان اجرا کرد تا زمینه مسافرتهای خانوادگی و ایجاد نشاط در جامعه بیشتر خواهد شد.
مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی همچنین گفت: جلسات مربوط به خودروهای کلاسیک و تاریخی مدتها تعطیل شده بود، اما با تغییر مدیریت آن اتفاقات خوبی در انتظار است.
صوفی همچنین درباره سرانجام هتلهای کپسولی که بنا بر نظراتی طرحی شکستخورده است، خیلی مختصر گفت: استفاده از هتلهای کسپولی از جمله برنامههای در دست پیگیری است. باید آسیبشناسی کنیم که چرا این طرح چنین سرانجام پیدا کرد و چرا گفته میشود شکست خورده است. البته هتل کپسولیها وقتی معنا پیدا میکند که پروژه کمپرها نیز موفق اجرا شود.
او همچنین از ورود کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به حوزه ترددهای بینالمللی و مرزی خبر داد و با اشاره به مشکلاتی که برای صدور ویزای رانندگان کامیون از سوی دولت آلمان در یک ماه گذشته پیش آمده یا محدودیتهایی که در هفتههای گذشته در مرز ترکمنستان برای رانندگان کامیون ایجاد شده است، افزود: بخش بینالملل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به حسب وظایفی که در اینباره دارد نیز وارد عمل شده و پیگیر حل مشکلات ترددهای بینالمللی از طریق منابع مرتبط خود است. تا کنون نیز حل مشکلات تردد از مرز افغانستان به نتایج خوبی رسیده است.
صوفی با تاکید بر ضرورت همراهی بیشتر بخش خصوصی برای به نتیجه رسیدن بسیاری از این طرحها و ماموریتها، یادآور شد کانون با توجه به عضویتی که در مراجع و نهادهای بینالمللی دارد باید مشکلات مربوط به ترددهای بینالمللی، کمپرها، صدور گواهینامه بینالمللی و کاپوتاژ را متناسب با قوانین بینالمللی حل کند، وگرنه عضویت آن زیر سوال میرود.