به گزارش خبرگزاری روزگار پرس، جمعه ۱۲ آبان ماه بنا بر اخبار اعلام شده، فرودگاه شهدای سقز با فرود هواپیمای رئیسی افتتاح شد. موضوعی که با واکنش رسانه ها روبرو شد و از آن به عنوان دستاوردسازی دولت سیزدهم و افتتاح مجدد طرح های دولت قبل یاد کردند.
سخنگوی دولت جنجال جدید به پا کرد /رسانهها بروند ببینند افتتاح فرودگاه سقز واقعی بوده یا کیک!
ببینید | سخنان عجیب سخنگوی دولت: واقعی بود یا کیک؟
دولتی ها اما طی این مدت چندین بار تلاش کرده اند، این موضوع را تکذیب کنند و به روال دو سال اخیر بازهم برای دفاع از خود به تخریب و توهین به دولت قبل متوسل شوند، آنچنان که امروز نیز در نشست خبری سخنگوی دولت مشاهده شد و بهادری جهرمی درباره حواشی افتتاح فرودگاه شهدای غزه عبارتی عجیب را به کار برد و بیان کرد: بله در گذشته یک افتتاح ویدئو کنفرانسی صورت گرفت اما از مردم بپرسید آیا پروازی با این فرودگاه داشتند؟ از این افتتاحیهها در گذشته زیاد صورت گرفت. اما طی این ۲ سال منابع تامین و تکمیل شد و به صورت رسمی افتتاح شد. رسانهها میتوانند بروند ببینند افتتاح واقعی بوده است یا کیک.
بهادری جهرمی درحالی این سوال را از مردم کرده است، که یک روز بعد از این افتتاح دولت سابق با دیتاهای دقیق و متقن پاسخ جامعی به ادعاهای دولت داده که بازخوانی آن خالی از فایده نیست.
آنچه در دولت دوازدهم افتتاح شد
خبرگزاری دولت پیشتر ادعا کرده بود که در روزهای آخر دولت قبل، افتتاح این فرودگاه به صورت نمایشی انجام شد ولی چون زیرساختهای آن ناقص بود، قابل بهرهبرداری نبود و «این بار واقعی افتتاح شد.» ادعایی که امروز به بیانی دیگر از سوی سخنگوی دولت تکرار شد.
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی هم در مراسم افتتاح فرودگاه سقز مدعی شده «برخی میگویند دولت قبل این فرودگاه را با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی تحویل این دولت داد. فرودگاه را در حالی که زیرساختهایش آماده نبود، ویدئوکنفرانسی افتتاح کردند. حتی هنوز برج مراقبت نداشت و ساختمان فرودگاه تکمیل نشده بود. دولت قبل در روزهای پایانی، پروژههایی را با ۶۰، ۷۰ درصد پیشرفت افتتاح کرد.»
اما آیا دولت دوازدهم ادعا داشت فرودگاه سقز را به طور کامل بهرهبرداری کرده است؟
جواب منفی است. این ادعای مسئولان دولتی هم در ادامه همان پروژه تحریف و تخریب است که در افتتاح هر پروژهای تلاش دارند تا تاخیر در تکمیل پروژههای ملی و استانی تحویلدادهشده را توجیه کنند. وزیر راه و شهرسازی میتوانست در این باره از خلف خود که امروز همکارش در هیات دولت سیزدهم و رئیس سازمان انرژی اتمی است بپرسد تا تفاوت افتتاح فاز اول و افتتاح کامل را به او میگفت. گرچه «افتتاح نمایشی» را میتوان طعنهای از یک عضو دولت سیزدهم به عضو دیگری که در آن مقطع مسئول پروژه بوده دانست.
دولت دوازدهم رسما اعلام کرد که فاز اول این پروژه را افتتاح کرده و نه کل فرودگاه را و پرواز انجامشده هم «آزمایشی» بوده است.
افتتاح انجامشده در روز ۳۰ تیر ۱۴۰۰ شامل سطوح پروازی، باند پرواز به طول ۲ هزار و ۹۳۰ متر، تاکسیوی به طول ۴۵۰ متر، اپرون به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع و مسیر دسترسی به فرودگاه به طول ۴۵۰ متر بود. همچنین ساختمان ترمینال فرودگاه به مساحت ۲ هزار و ۲۹۸ مترمربع شامل سالن انتظار و ترانزیت و ساختمان جانبی به مساحت ۳۳۰ مترمربع احداث شد.
معاون اجرایی رئیس دولت سیزدهم گفته که در ۷ ماه اخیر اقداماتی مانند تجهیز برج مراقبت، محصور کردن فرودگاه، جداسازی باند پرواز و محوطه، تجهیز سالن ترمینال، بخشی از محوطهسازی، تکمیل ساختمان پلیس، تکمیل نگهبانی، انتقال سوله اصلی به منطقه و تامین ماشین آتشنشانی انجام شده است.
البته برخلاف ادعای وزیر راه فاز اول فرودگاه توسط ویدئوکنفرانس با رئیسجمهور دولت دوازدهم افتتاح نشد بلکه فاز اول فرودگاه سقز با حضور معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، نماینده ولی فقیه در کردستان و استاندار وقت کردستان افتتاح شد و در این مراسم حجتالاسلام عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی فقیه در کردستان گفت بهرهبرداری از فرودگاه سقز در شرایط کنونی کار ارزشمندی است.
چرا فاز اول پروژه فرودگاه سقز در دولت دوازدهم افتتاح شد؟
بهمن مرادنیا، استاندار کردستان در دولت دوازدهم در مراسم بهرهبرداری از فاز اول فرودگاه سقز به حواشی و شایعاتی که مطرح شده بود، پاسخ داد: «در صورتی که این افتتاح امروز اتفاق نمیافتاد، ممکن بود ۱۰ سال دیگر طول بکشد ولی با عزم جهادی مسئولان و پیمانکاران این اقدام میسّر شد.»
با واکنش مسئولان و رسانههای دولتی که آن را «افتتاح نمایشی» میخوانند مشخص میشود که اگر فاز اول آن افتتاح نشده بود، دولت سیزدهم با دو سال تاخیر هم نمیتوانست آن را تکمیل کند و به بهرهبرداری برساند. چنانکه فرماندار ویژه سقز پس از افتتاح فاز اول آن گفته بود تا چهار ماه آینده تمام بخشهای دیگر فرودگاه به اتمام میرسد که میشد آبان ۱۴۰۰ و نه ۱۴۰۲.
آنچه باید درباره فرودگاه سقز بدانید
فاز نخست فرودگاه سقز روز ۳۰ تیر ۱۴۰۰ به بهرهبرداری رسیده و اولین پرواز آزمایشی فلایتچک شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در این فرودگاه با موفقیت به زمین نشسته بود.
فرودگاهی که طرح ساخت آن از سال ۱۳۷۵ کلید خورده و پروژه احداث از سال ۱۳۸۴ آغاز و پس از تملک زمین، از سال ۱۳۸۶ عملیاتی شد و وعده دادند ظرف مدت دو سال به بهرهبرداری کامل برسد. عملیات اجرایی این پروژه به دلیل کمبود اعتبار عملاً از سال ۱۳۸۸ و پس از اخذ مجوز کمیسیون ماده ۳۲ و قرار گرفتن در ردیف اعتبارات ملی شروع شد و تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.
در سال ۱۳۹۷ با همت و تلاش مسئولان استانی دولت تدبیر و امید، عملیات ساخت آن احیا شد که با تامین اعتبارات لازم در سال ۱۳۹۹ ساخت و اتمام آن تسریع شد و در نهایت در تیرماه ۱۴۰۰ فاز اول آن به بهرهبرداری رسید.
این پروژه تا پایان دولت دوازدهم با ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی به دولت بعد تحویل داده شد. از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۹ برای اجرای طرح احداث فرودگاه سقز ۵۳۶ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد که ۸۶ درصد آن شامل ۴۶۸ میلیارد ریال آن پس از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید تامین شد.
۲۷۲۷
دیدگاه ها برای این نوشته بسته شده است.