سیامک بیگی سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ایلام از تهیه و تدارک ۱۲۰۰۰ لیتر سم دلتامترین (دسیس) در ایلام خبر داد.

سیامک بیگی سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی درخصوص معرفی کود دلتامترین گفت: دلتامترین اولین بار با نام تجاری دسیس در کشور به ثبت رسیده است. حشره کش غیر سیستمیک با اثر تماسی و گوارشی از گروه پایروتروئیدی می باشد و براساس پایریترین طبیعی ساخته شده است. حشره کش عصبى با پایدارى ۳ تا ۴ هفته اى براى برگخوارها و آفات مکنده که سبب اختلال در کانال هاى سدیم در طناب عصبى مى شود. این حشره کش اثر ضربه ای سریع دارد. اثر آن مشابه پیرترین هاست بطوریکه باعث افتادن سریع حشره می شود و چنانچه غلظت مناسبی انتخاب شود اثر آن در حشرات بسیار چشمگیر خواهد بود. اثر دلتامترین ناشی از مهار کنندگی اعصاب بوده و با درجه حرارت رابطه مستقیم دارد (برخلاف پرمترین). دلتامترین خاصیت چربی دوستى داشته و به راحتی جذب لایه کوتیکول حشرات و سطح برگ می شود و در نتیجه در مقابل اثر شسته شدن باران مقاوم است.

سیامک بیگی گفت: با توجه به شیوع بیماری های برگی گندم و همچنین سایر آفات در مزارع گندم و جو، از ابتدای سال تاکنون بیش ۲۴ هزار لیتر انواع سم در استان ایلام توزیع شده است.

بیگی اظهار داشت: سموم تولیدی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی دارای استاندارد‌های لازم برای رشد کنترل آفات و بیماری های گیاهی بوده واز نظر قیمت نیز حداقل ۲۰ درصد کمتر از قیمت سایر سموم مشابه در بازار می باشند.