مدیرکل کتابخانه های عمومی ایلام گفت: اولین کتابخانه سیار با عنوان قاصدک مهربانی در گام نخست برای ساکنان ۶ روستای شهرستان ایلام خدمت رسانی فرهنگی و کتابخوانی انجام می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سمیه حیدری روز شنبه در آیین آغاز به کار اولین کتابخانه سیار استان ایلام اظهار کرد: در مرحله اول روستاهای هفت چشمه، بانقلان، چشمه کبود، پاکل گراب و شهرک های هجرت و شهید کشوری از توابع شهرستان ایلام از نعمت کتابخانه سیار عمومی برخودار می شوند.

وی هدف از راه اندازی اولین کتابخانه سیار در استان ایلام‌ را ارائه خدمات فرهنگی برای ساکنان مناطق روستایی و محروم برشمرد و در قالب این طرح همه برنامه‌های فرهنگی که در سطح کتابخانه‌های عمومی اجرا می‌شود در کتابخانه سیار نیز برگزار خواهد شد.

حیدری یادآور شد: تجهیزات این کتابخانه اعم از قفسه کتاب، منابع و تجهیزات الکترونیکی توسط نهاد کتابخانه های عمومی استان آماده سازی و تجهیز شده و در راستای عدالت فرهنگی راه اندازی کتابخانه سیار روستایی و مناطق محروم شهرستان ایلام با مشارکت سپاه امیرالمومنین (ع) استان ایلام انجام پذیرفت و فرماندهی سپاه استان با در اختیار قراردادن یک خودرو جهت حمل و نقل کتاب ها در این حرکت فرهنگی مشارکت دارد.

وی با بیان اینکه در استان ایلام ۳۴ کتابخانه شهری، ۶ باب کتابخانه مشارکتی و ۱۵ باب کتابخانه روستایی فعال است، یادآور شد: اما در حوزه نهاد کتابخانه های عمومی کتابخانه سیار روستایی در استان نداشتیم و باتوجه به صرفه اقتصادی نبودن تاسیس کتابخانه در روستاهای کم جمعیت، راه اندازی کتابخانه سیار روستایی و محروم یک مطالبه و ضرورت فرهنگی در استان بود.

به گفته حیدری طبق بررسی های انجام گرفته استقبال از کتابخانه های سیار توسط ساکنان مناطق روستایی و محروم بیشتر از کتابخانه های ثابت است و برای تمام نقاط استان به ویژه مناطق سخت گذر و دورافتاده کتابخانه سیار با حمایت استاتداری و دیگر نهادهای ذیربط انجام بپذیرد.

وی افزود: در اولین کتابخانه سیار روستایی ۸۰۰ جلد کتاب به دست مخاطبان می رسد که ۷۰ درصد محتوای این کتاب ها در حوزه کودک و نوجوان است و مسابقه کتابخوانی، جمع خوانی کتاب، کاردستی و دیگر فعالیت های فرهنگی مرتبط با کتاب برای مخاطبان امکان پذیر است.

حیدری با بیان اینکه باید از این فرصت برای نهادینه شدن فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ارتقا فرهنگ عمومی جامعه بهره مند شویم، ابراز امیدواری کرد استقبال کودکان و نوجوانان این نقاط از کتابخانه سیار بسیار مناسب باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام اضافه کرد: دانش آموزان، دانشجویان و سایر اقشار ساکن در برخی مناطق حاشیه نشین استان به کتابخانه عمومی دسترسی ندارند و از دریافت اینگونه خدمات محروم هستند.

وی اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی طبق تعریف سازمان‌های بین المللی و ادبیات علمی، با هدف دسترسی و استفاده عموم مردم از آن‌ها ساخته می‌شوند ، اما به دلیل عدم امکان ساخت کتابخانه در همه محل‌ها و مناطق به جای ساخت کتابخانه ثابت، در این‌گونه نقاط از کتابخانه‌های سیار استفاده می شود.

آیین آغاز به کار اولین کتابخانه سیار استان ایلام با حضور جانشین فرمانده سپاه امیرالمومنین (ع) استان ایلام در محل هتل زاگرس شهر ایلام برگزار شد./ ایرنا