افزایش ۵۰ درصدی بودجه/معافیت دانشجویان رتبه های برتر از پرداخت شهریه/استقبال از نقد رسانه ها

رئیس دانشگاه ایلام گفت: دانشجویان دارای رتبه های برتر در سراسر کشور که دانشگاه ایلام را به عنوان محل تحصیل خود انتخاب کنند، علاوه بر اینکه از پرداخت شهریه معاف خواهند بود، ماهیانه مبلغی نیز به عنوان شهریه و کمک هزینه به آنان پرداخت خواهد شد.

دکتر طاهر علیمحمدی امروز(سه شنبه ۲۳ اسفندماه) در جمع خبرنگاران رسانه های دیداری و شنیداری با تبریک اعیاد شعبانیه و روز شهید، اظهار داشت: اقتدار و عظمت ایران اسلامی مرهون و مدیون شهداء، خانواده‌های معززشان و جانفشانی ایثارگران و رزمندگان است.

استفاده از ظرفیت عظیم رسانه ها

وی با بیان اینکه نقش رسانه ها در جامعه بسیار تاثیر گذار است، افزود: رسانه ها ظرفیت بسیار عظیمی برای تبیین مسائل و حقایق جامعه هستند و اگر می خواهیم کشور بیش از پیش به توسعه و بالندگی برسد، بایستی از این ظرفیت حداکثر استفاده به عمل آید.

رئیس دانشگاه ایلام با اشاره به اینکه رسانه‌های غربی در تلاش هستند تا در جوامعی که همراهشان نیستند، روایت های جعلی و کاذب تحمیل کنند، بیان داشت: نقش رسانه های داخلی در مقابله و مبارزه با این گونه رسانه های جاعل و دروغ پرداز بسیار مهم و حائز اهمیت است و می طلبد که در برابر شیطنت‌های آنان، به بهترین شکل ممکن اطلاع رسانی، تنویر افکار و جهاد تبیین داشته باشند.

دکتر علیمحمدی با بیان اینکه در جهاد تبیین اصلی ترین مخاطب مقام معظم رهبری(مدظله العالی) دانشگاهیان و نخبگان است، یادآور شد: وظیفه و رسالت رسانه ها برای تحقق جهاد تبیین بسیار خطیر و مؤثر است و ضرورت دارد که بیش از پیش پای کار بیایند.

تحصیل هشت هزار دانشجو در دانشگاه ایلام

وی با اشاره به اینکه فعالیت این مجموعه علمی از سال ۱۳۵۵ تحت عنوان«دانشکده دامپروری» آغاز شده و سپس تحت عنوان «دانشکده کشاورزی» ادامه فعالیت داده است، خاطر نشان ساخت: در جریان سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۶۹به استان ایلام، رسماً ایجاد دانشگاه ایلام در دستور کار قرار گرفت و این دانشگاه نهایتاً در سال ۱۳۷۱ تأسیس و مستقل شد.

رئیس دانشگاه ایلام با بیان اینکه در طول مدت این ۳۰ سال؛ خدمات، زحمات و تلاشهای زیادی در این مجموعه علمی به بار نشسته است، اضافه کرد: هم اکنون بیش از هشت هزار دانشجو در مقاطع مختلف در این دانشگاه به تحصیل اشتغال دارند و ۲۲۹ نفر از اساتید نیز مشغول انجام وظیفه هستند.

دکتر طاهر علیمحمدی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم که در سال آینده تعداد اساتید این دانشگاه را به ۲۵۰ نفر افزایش دهیم، ادامه داد: در این دانشگاه ۴۰۰ نفر کارمند(یاور علم) نیز مشغول انجام وظیفه می باشند.

آزمایشگاه دانشگاه ایلام جزء ۱۰ آزمایشگاه برتر کشور

وی با اشاره به اینکه در این دانشگاه هفت دانشکده فعال هستند و یکی از دانشکده ها در شهرستان مرزی دهلران فعالیت دارد، تصریح کرد: آزمایشگاه مرکزی دانشگاه ایلام جزء ۱۰ آزمایشگاه برتر در سطح دانشگاه های کشور است.

رئیس دانشگاه ایلام با بیان اینکه در راستای تکریم ایثارگران و تسریع در اجرای قانون، تبدیل وضعیت ایثارگران شاغل در این دانشگاه بلافاصله در دستور کار قرار گرفته است، تأکید کرد: دانشگاه ایلام در زمینه تبدیل وضعیت ایثارگران در سطح دانشگاه های کشور و در سطح دستگاه های استان، حائز رتبه اول است.

دکتر علیمحمدی با اشاره به اینکه این دانشگاه با بیش از ۱۱ میلیارد تومان کسری بودجه مواجه بوده است، گفت: خوشبختانه با تلاش ها و رایزنی‌های مستمر و با مساعدت مسئولان استانی و همراهی همکاران وزارت علوم، ۱۱ میلیارد و پانصد میلیون تومان برای جبران این کسری بودجه، تأمین شده و بدهکاری های دانشگاه پرداخت شده است و الآن از این بابت هیچ گونه مشکلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بهسازی، نوسازی، مرمت، تجهیز و تکمیل پروژه های مختلفی در دانشگاه ایلام در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: تکمیل دو پروژه علوم پایه و توسعه دانشکده علوم پایه در دستور کار قرار دارد.

تأمین ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه علوم پایه

رئیس دانشگاه ایلام با اشاره به اینکه متأسفانه در جریان سفر رئیس جمهور به استان، هیچ پروژه‌ای برای دانشگاه ایلام لحاظ و مصوب نشده بود، افزود: با همراهی و همکاری دکتر بهرام نیا استاندار پرتلاش ایلام و طی رایزنی ها و پیگیری های مفصل و مکاتبات مکرر، خوشبختانه با عنایت وزارت علوم، مبلغ ۲۰ میلیارد تومان برای پروژه علوم پایه در نظر گرفته شد که تاکنون مبلغ هفت میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

دکتر طاهر علیمحمدی با بیان اینکه برای توسعه دانشکده علوم پایه که هم اکنون ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، در تلاش هستیم تا در قالب متمم بودجه سفر ریاست جمهوری، مجوزات لازم را اخذ نماییم و تأمین اعتبار مناسب نیز صورت گیرد، بیان داشت: برای تکمیل این پروژه مهم ۴۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از پروژه هایی که بهسازی و نوسازی آن در دستور کار قرار دارد، مجتمع این دانشگاه واقع در جاده مهران شهر ایلام است، یادآور شد: این پروژه قریب ۹ سال بود که در انتظار بودجه و اعتبار به سر می برد و نهایتاً طی رایزنی ها و پیگیری های زیادی که صورت گرفت، مبلغ ۱۰ میلیارد تومان برای مرمت، بهسازی و تجهیز آن تأمین گردید و امیدواریم که این پروژه هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد و میهمانان و دانشجویان خارجی که متأهل هستند، از این مجموعه استفاده کنند.
بهسازی وسایل سرمایشی و گرمایشی

رئیس دانشگاه ایلام با بیان اینکه یکی از چالشهایی که دانشگاه ایلام با آن مواجه بود، فرسودگی تجهیزات و وسایل سرمایشی و گرمایشی بوده است، خاطرنشان ساخت: در این مدت بیش از دو میلیارد تومان برای تعویض و بهسازی وسایل سرمایشی و گرمایشی دانشگاه هزینه شده و فضای اداری ساختمان مرکزی(طبقه اول) دانشگاه نیز با ۹۰۰ میلیون تومان توسعه یافته است.

دکتر علیمحمدی با اشاره به اینکه مرمت، بهسازی، نوسازی، توسعه و تجهیز اماکن مختلف دانشگاه در دستور کار قرار دارد، اضافه کرد: با بهسازی و نوسازی خوابگاههای دانشجویی، خوشبختانه فضای مناسبی برای اسکان دانشجویان ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا در راستای تحقق شعار دولت مبنی بر جمعیت و جوانی، خوابگاه های دانشجویان متأهل را توسعه و افزایش دهیم، ادامه داد: ایجاد محیط های مناسب و در خور شأن دانشجویان، با جدیت دنبال می شود.

افزایش ۵۰ درصدی بودجه دانشگاه

رئیس دانشگاه ایلام با اشاره به اینکه در سال جاری بودجه دانشگاه ایلام ۵۰ درصد افزایش یافته است و این اتفاق در سطح دانشگاه های کشور کم نظیر است، تصریح کرد: علاوه بر بودجه ۲۰۰ میلیارد تومانی خود دانشگاه، از طرق مختلف نیز ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای این مجموعه علمی جذب شده است.

دکتر طاهر علیمحمدی با بیان اینکه درآمدزایی مصوب این دانشگاه برای سال‌جاری ۱۷ میلیارد تومان بوده است، تأکید کرد: درآمدزایی اصولی جزء اولویت های این دانشگاه است و خوشبختانه تاکنون بیش از ۲۲ میلیارد تومان درآمد حاصل شده است.

احداث کارخانه بیتومین در ایلام

وی با اشاره به اینکه به منظور درآمدزایی بیشتر و ایجاد اشتغال مناسب در استان، احداث کارخانه بیتومین در دستور کار قرار دارد، گفت: قطعاً با احداث این کارخانه، زمینه درآمدزایی و اشتغال پایدار در استان فراهم خواهد شد.

رئیس دانشگاه ایلام با بیان اینکه با همکاری و همراهی پارک علم و فناوری، احداث پردیس مشترک پارک علم و فناوری در مساحتی حدود شش هکتار در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: همکاری و همراهی مجموعه های علمی می تواند استان را بیش از پیش در مدار توسعه قرار دهد.

مأموریت گرایی و پرهیز از روزمره گی

دکتر علیمحمدی با اشاره به اینکه مأموریت گرایی و پرهیز از روزمره گی، سرلوحه کار دانشگاه ایلام است، یادآور شد: برنامه راهبردی ما در همین راستا و به منظور توسعه همه‌جانبه دانشگاه است.

وی با بیان اینکه انتصاب مدیران جوان و کادرسازی برای آینده جزء اولویت‌های این دانشگاه است، خاطرنشان ساخت: استفاده از ظرفیت و توانمندی زنان در سطوح مختلف مدیریتی این دانشگاه، در دستور کار قرار گرفته و هم اکنون ۱۱ نفر از خانم ها به عنوان مدیر در مجموعه های مختلف دانشگاه ایلام مشغول انجام وظیفه هستند.

رئیس دانشگاه ایلام با اشاره به اینکه در جریان اغتشاشات اخیر، خوشبختانه دانشگاه ایلام خوب درخشید و یکی از آرام ترین دانشگاه های کشور بود، تصریح کرد: این توفیق، ماحصل همراهی و همکاری دانشجویان عزیز و همه کارکنان و یاوران این دانشگاه بوده است که جا دارد به پاس این توفیق ارزشمند، مراتب تقدیر و تشکر خود را از همه این عزیزان اعلام بدارم.

دانشگاه ایلام در رتبه ۶۹۹ جهان

دکتر علیمحمدی با بیان اینکه این دانشگاه در حوزه فرهنگی نیز تلاشهای مضاعف و مطلوبی داشته است، اضافه کرد: اجرای اردوهای تفریحی، زیارتی و سیاحتی برای دانشجویان و کارکنان، برگزاری بیش از ۲۰ کرسی آزاداندیشی و اجرای مراسمات مختلف؛ از جمله برنامه های فرهنگی بوده که در این دانشگاه اجراء شده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس نظام رتبه بندی،  دانشگاه ایلام در سطح جهان در رتبه ۶۹۹ و در سطح کشور در رتبه ۳۳ قرار دارد، ادامه داد: اساتید این دانشگاه جزء برترین ها هستند و خوشبختانه برخی از آنان در بین دانشمندان یک و دو درصد جهان جای دارند.

رئیس دانشگاه ایلام با بیان اینکه تاکنون ۶۹ کارگاه آموزشی در حوزه فناوری و نوآوری در این دانشگاه برگزار شده است، تصریح کرد: توسط این دانشگاه تاکنون دو اختراع به ثبت رسیده است و در تلاش هستیم که این اختراعات را در حوزه های مختلف افزایش دهیم.

معافیت دانشجویان دارای رتبه های برتر از پرداخت شهریه و پرداخت کمک هزینه به آنان

دکتر طاهر علیمحمدی با اشاره به اینکه با پیشنهاد این دانشگاه و تصویب وزارت علوم، زمینه برای ورود دانشجویان رتبه های برتر در دانشگاه ایلام فراهم شده است، تأکید کرد: دانشجویان دارای رتبه های برتر در سراسر کشور که دانشگاه ایلام را به عنوان محل تحصیل خود انتخاب کنند، علاوه بر اینکه از پرداخت شهریه معاف خواهند بود، ماهیانه مبلغی نیژ به عنوان شهریه و کمک هزینه به آنان پرداخت خواهد شد.

وی با تقدیر از همه رؤسا و مدیران سابق این دانشگاه و با تأکید بر اینکه همه این توفیقات حاصل خردجمعی و مشارکت و همراهی همه همکاران و مساعدت مسئولان استان و وزارت بوده است، اظهار داشت:  در این رابطه هیچ نمره ای به عملکرد خود نمی دهم و آن را به همکاران، دانشجویان، رسانه ها و قاطبه مردم واگذار می کنم.

مدیران فقط منتظر مدح و ستایش نباشند

رئیس دانشگاه ایلام با اشاره به اینکه همه مدیران باید از نقد و گلایه رسانه ها استقبال کنند، تصریح کرد: مدیران نباید تنها منتظر مدح و ستایش رسانه‌ها باشند بلکه بایستی انتقادات و گلایه‌های رسانه ها را به خوبی پذیرا باشند و در راستای اصلاح امور گام بردارند.

گفتنی است؛ رئیس دانشگاه ایلام در این نشست خبری با سعه صدر به سئوالات متنوع خبرنگاران پاسخ گفت و برای راستی آزمایی گزارش عملکرد خود، خبرنگاران و رسانه ها را برای بازدید از پروژه ها و مجموعه های مختلف این دانشگاه دعوت کرد.

لازم به ذکر است؛ این نشست خبری تنها نشست خبری بود که برخلاف دیگر مدیران دستگاه های اجرایی، رئیس این دانشگاه از کمبود بودجه و اعتبار ننالید و آینده این دانشگاه را بسیار روشن و امیدوارکننده ترسیم و ارزیابی کرد.