مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام در پیامی، هفدهم اسفندماه سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور و همزمانی آن با نیمه شعبان زادروز امام عصر(عج) و گرامی داشت هفته سربازان گمنام، به کارکنان و کتابداران کتابخانه های عمومی و دوستداران کتاب و کتابخوانی تبریک گفت.
متن پیام به این شرح است:
هفدهم اسفند ماه هر سال در تقویم کاری ما فرصتی برای نمایاندن تلاش و همکاری بی وقفه مدیران و همکاران ارجمند در دستیابی به دستاوردهای یکساله در توسعه و رونق کتابخوانی کشور است .
امسال نیز در آستانه نوزدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور، دوره جدید را با رویکرد تحول خواهانه و تکیه بر ارتباطات راهبردی و استفاده از ظرفیت و توانمندی‌های موجود، گام‌های بلند و مؤثری در پیشبرد امور برداشته و در ارائه خدمت به اهداف فرهنگی کشور بیش از پیش همکاری استوار میان کتابخانه‌ها و سایر نهادهای اجتماعی ایجاد نماییم.
در راستای تحقق این اهداف، اداره کل کتابخانه عمومی استان ایلام با ۵۵ باب کتابخانه نهادی و مشارکتی و بیش از۶۵۰ هزار نسخه کتاب به اعضایی بالغ بر ۳۲ هزار نفر عضو خدمات کتابخانه ای متنوعی ارئه کرده است.
در این زمینه کتابخانه های عمومی استان در افزایش تعداد اعضا با رشد ۱۲۰ درصدی، در موجودی منابع کتاب رشد ۸۸ درصدی، در تعداد امانت کتاب با رشد ۱۰۸ درصدی و همچنین اهدای کتاب از طرف مردم و نهاد رشد ۳۵ درصدی، نسبت به سال گذشته داشته است
همچنین با هدف توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه، نزدیک به ۶۴۷ برنامه فرهنگی نشست کتابخوان، جمع خوانی، برپایی محافل شعری، قصه گویی، معرفی و رونمایی کتاب، برنامه های مناسبتی، ایستگاههای نقاشی، اریگامی و کاردستی در این دوره یکساله برگزار نموده است.
برگزاری یازدهمین جشنواره بزرگ کتابخوانی رضوی با استقبال گسترده مردم و با همت جمعی کتابداران کتابخانه های عمومی، راه اندازی موکب و زائرسرای فرهنگی اربعین در کتابخانه امام رضا(ع) شهر مهران و برنامه فرهنگی روایت مادری با تجلیل از مادران شهداء، جزو برنامه های شاخص اداره کل کتابخانه عمومی استان در سال جاری بود.
برگزاری محافل شعری با هدف شناساندن آثار شاعران جوان و کمترشناخته شده، خرید منابع نویسندگان و ناشران بومی محلی، رونمایی از آثار تازه چاپ شده در استان در کنار تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی، از جمله برنامه شاخص فرهنگی این اداره کل بوده است.
محرومیت زدایی فرهنگی از اهداف مورد نظر اداره کل کتابخانه های عمومی استان در طول سال گذشته بوده است و در این راستا افتتاح و بهره برداری از کتابخانه شهید غیوری زاده شهرک اسلامیه، کلنگ زنی کتابخانه روستای سرتنگ شهرستان سیروان، آماده سازی کتابخانه سیار در شهرستان ایلام در کنار اردوهای جهادی شمیم دانایی در بین عشایر کولگ شهرستان مهران و مورموری شهرستان آبدانان، صورت گرفته است.
گفتنی است تقویت مهارتهای قصه گویی در بین کتابداران کتابخانه های عمومی جهت ایجاد ارتباط عمیق تر با کودکان و نوجوانان، از برنامه محوری در طی سالیان گذشته بوده است و در سال جاری شاهد درخشش جمعی از کتابداران استان در سطح منطقه ای و رهیابی به مرحله کشوری در جشنواره دوسالانه قصه گویی نهال امید، بودیم که نویدبخش آینده ای بهتر و پربارتر برای توسعه فرهنگ کتابخوانی در بین این قشر می باشد.
در پایان برخود لازم می دانم از عموم مردم، مسئولین و پرسنل ادارات دعوت بعمل آورم که در برنامه های کتابخانه گردی در روزهای ۱۵ و ۱۶ اسفند در کتابخانه های عمومی سطح استان و بویژه در روز ۱۶ اسفند در کتابخانه مرکزی ایلام از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح برگزار می گردد، حضور یابند.