به گزارش روزگار پرس در قم، امین مقومی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در نشست خبری که به مناسبت روز مهندس برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: متاسفانه میزان ساخت و ساز در استان قم نسبت به سال گذشته کاهشی بوده اما پیش‌بینی می‌شود با اضافه شدن پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن بر این مقدار افزوده شود.

 

وی افزود: سال گذشته ۲ میلیون متر مربع ساخت‌وساز در استان داشتیم که این آمار امسال به یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع کاهش پیدا کرده؛ منتظر هستیم با آغاز ساخت اراضی ۵۶۰ هکتاری این آمار به ۳ میلیون متر مربع افزایش یابد.

 

*ارائه گزارش تخلفات ساختمانی برعهده سازمان نظام مهندسی است

 

مقومی تصریح کرد: در خصوص تخلفات ساختمانی وظیفه سازمان این است که گزارش‌ها را به شهرداری اطلاع دهد ولی ما ضمانت اجرایی نداریم، مهندس ناظر ما گزارش تخلف را در سامانه ثبت می‌کند و ما در ادامه با شهرداری یا دادستانی مکاتبه می‌کنیم.

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ادامه داد: تعداد گزارش تخلفاتی که در سامانه ثبت می‌شود بسیار بالاست و با توجه به برخط بودن سامانه مدون این گزارش‌ها به مجموعه‌هایی که اجازه برخورد قانونی دارند، ارسال می‌شود.

 

*تعرفه دستمزد مهندسین در استان نسبت به آمار کشوری پایین‌تر است

 

وی خاطر نشان کرد: طبق قانون مصوب شده تعرفه دستمزد مهندسین ۴ درصد در نظر گرفته شده اما در استان قم مهندسین ما برای هر متر مربع ۲ درصد دستمزد می‌گیرند که این آمار نسبت به ارقام کشوری پایین‌تر است.

 

مقومی در ادامه بیان کرد: متاسفانه بسیاری از شهروندان به دلیل عدم آگاهی مخالف ساخت مسکن مهندسی هستند و گمان می‌کنند اگر زیر نظر نظام مهندسی ساخت‌وساز انجام شود اقتصادی نخواهد بود؛ البته افرادی که به ما مراجعه می‌کنند این موضوع را برای آن‌‌ها توضیح می‌دهیم و قانع می‌شوند.

 

*ایجاد نمای رومی برای ساختمان تخلف است

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم عنوان کرد: مسئله ساخت ساختمان با نمای رومی چندین سال است که در استان قم مطرح شده ما بارها گفته‌ایم که نمای رومی تخلف است، البته امسال نسبت به سال‌های گذشته این آمار کمتر شده و نماهایی هم که ساخته شده نسبت به نمونه‌های گذشته المان‌های کمتری در آن‌ها استفاده شده است.

 

مقومی تصریح کرد: هفته گذشته در اجلاس کشوری سازمان نظام مهندسی که در شهر یزد برگزار شد ما از طرح گرافیکی ساختمان‌هایی که قرار است در طرح نهضت ملی مسکن ساخته شده دیدن کردیم؛ همه ساختمان‌ها مانند بافت تاریخی که در سده‌های گذشته در یزد ساخته شده قرار است تهیه شوند در حدی که اگر از بافت تاریخی به این بافت مراجعه کنید هیچ تفاوتی را مشاهده نمی‌کنید.

 

*اقدام سودجویانه افراد در طرح نهضت ملی مسکن در قم

 

مقومی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه فروش فیش‌های مسکن ملی امروزه به یک موضوع مهم تبدیل شده است؛ افرادی که صاحب امتیاز هستند بنابه دلایل مختلف فیش خود را به فروش گذاشته و متاسفانه افراد سودجویی که قمی هم نیستند با خرید این فیش‌ها به‌دنبال ملتهب کردن قیمت مسکن ملی در قم هستند.

 

* مقاومت ساختمان‌های قم در مقایسه با نقاط دیگر کشور در وضعیت مطلوبی قرار دارد

 

مقومی در ادامه در این‌‌باره تاکید کرد: مقاومت ساختمان‌های استان قم نسبت به مقایسه در نقاط دیگر کشور مطلوبی قراردارد؛ البته برخی مناطق مانند بافت‌های فرسوده شامل این موضوع نمی‌شوند و اگر خدای نکرده زمین لرزه‌ای با شدت بالا رخ دهد قطعا آسیب‌های بسیاری در بافت‌های فرسوده شاهد خواهیم بود.

 

وی افزود: بحث ساخت‌وساز در مناطقی که روی گسل قرار گرفته‌اند به یک بازنگری اساسی نیاز دارد؛ باتوجه به دستورالعملی که ۲ سال گذشته در بحث ساخت‌وساز روی گسل‌ها مصوب شده باید اقدامات موثری انجام شود.

 

*نیازمند تعامل بیشتر با کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری هستیم

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ادامه داد: در خصوص گردش کار بین ما و کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری باید بازنگری در این زمینه انجام شود؛ اقدامات این کمسیون جریمه‌محور است و بنابر این موضوع اگر تخلفی برای مثال در بحث نمای رومی انجام شود شهرداری با اخذ جریمه مجوز را صادر می‌کند.

 

مقومی گفت: درحال حاضر ورود مرجع صدور پروانه در پایان پروژه تعریف شده اما تاکید ما این است که نهایتا بعد از ساخت سقف طبقه اول پرونده باید به نظام مهندسی ارجاع داده شده تا جلوی تخلف‌های گرفته شود.

 

*حضور فعال گروه‌های جهادی مهندسین در قم

 

‌مقومی در خصوص فعالیت گروه‌های جهادی مهندسین ادامه داد: در استان قم شاهد حضور فعال و موثر گروه‌های جهادی مهندسی هستیم، این گروه‌ها در بحث طرح مسکن محرومین اقدامات شایسته‌ای انجام داده‌اند.

 

رئیس سازمان نظام مهندسین ساختمان در پایان تصریح کرد: علاوه بر این اقدامات، فعالیت‌هایی در خصوص خدمات عام المنفعه شامل ساخت مساجد و حسینیه‌ها نیز خدمات بزرگی انجام داده‌اند.

فارس