به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان ایلام؛ دکتر صادق علیمرادی سرپرست شرکت آب منطفه‌ای استان ایلام:
میانگین بارش در استان ۴۲۵ میلی متر است که از میانگین کشوری بالاتر بوده ولی به دلیل شرایط توپوگرافی، استان کم آبی هستیم .
به دلیل کوهستانی بودن استان، پتانسیل آب خوان آبرفتی استان کم است چراکه آب های سطحی از استان خارج می شود.
در حال حاضر ۵ سد سیمره، دویرج، ایلام، گلال و کنگیر به جهت مهار سیلاب ها در سطح استان ایجاد شده و سدهای میمه، سیکان، گدارخوش و چناره در حال احداث داریم.
سدهایی هم در دست مطالعه داریم که با احداث آنها، حجم زیادی از سیلابهای استان مهار می شود.
مخازن سدهای ایلام، گلال و کنگیر زیر ۴۰ درصد پرشدگی دارند که به عنوان مثال سد ایلام از ۶۱ میلیون مترمکعب ظرفیت آن، حدود ۲۲ میلیون مترمکعب پر می باشد که حدود ۳۷ درصد مخزن سد محسوب می شود که می طلبد هم استانی های گرامی با مدیریت مصرف آب، زمینه عبور از شرایط خشکسالی و بحران آب را فراهم آورند.
وی در پایان سخنانش ضمن تشکر و قدردانی از همکاری و همراهی رسانه های استان با تاکید بر اینکه از ظرفیت رسانه ها به خوبی بهره مند شده ایم به گونه ای که هم در فضای مجازی و هم شبکه استانی صدا و سیما، اطلاع رسانی ها به موقع انجام می پذیرد، تاکید کرد: در زمینه فرهنگ سازی اقداماتی نظیر طرح سواد آبی یا داناب با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان انجام داده ایم که امیدواریم با اثر بخشی آموزشی این طرح در بین دانش آموزان بتوانیم در انتقال مفاهیم مدیریت مصرف آب گام های درستی برداشته باشیم.

در ادامه این نشست نماینده‏‌ی ولی فقیه در استان و امام جمعه‏‌ی ایلام” حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار::

به دلیل دسترسی آسان به آب، مدیریت مصرف رعایت نمی شود.
با توجه به کاهش بارندگی ها در استان، هدر رفت آب استان به نسبت بارندگی ها خیلی بیشتر است که نیازمند مدیریت جدی منابع در این زمینه هستیم.
مدیران استان باید اهل چانه زدن برای جذب اعتبارات از مرکز باشند و از تجربه صاحبنظران در این زمینه بهره مند شوند.
پیشگیری بهتر از درمان در زمان بحران است که امروز به برکت وجود اربعین، مسئولین کشوری هرگونه آمادگی ای برای کمک به استان دارند و ما باید با اعلام برنامه هایمان، اعتبارات را به استان سرازیر کنیم.
در حوزه مصرف آب بسیار به فرهنگ سازی نیازمندیم که با کمک صدا و سیمای استان می توانیم در این زمینه قدم های مثبتی برداریم.