صیانت از منابع طبیعی نیازمند عزم همگانی است

سرپرست معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت:مسئولیت حفظ، احیا ،توسعه و بهره‌برداری اصولی و پایدار از منابع طبیعی نیازمند یک عزم همگانی است.

به گزارش خبرنگار روزگار در ایلام «نقی شعبانیان» روز سه شنبه در آیین تودیع و معارفه مدیران کل منابع طبیعی ایلام با بیان اینکه حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی مختص گروه و یا عده خاصی نیست اظهار داشت:در جهت ارتقاء وضعیت و جایگاه منابع طبیعی تمامی سازمان ها و دستگاه ها مسئول هستند.
وی افزود:حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی مختص گروه و یا عده خاصی نیست بلکه وظیفه‌ای همگانی محسوب می‌شود.
معاون امور جنگلهای کشور با تاکید بر اینکه حفظ منابع طبیعی جایگاهی ویژه در اسلام و آموزه های دینی دارد خاطرنشان کرد:همین امر نشانگر اهمیت و ارزش منابع طبیعی برای بشر است که به این مهم توجه بیشتری شود و از این منابع خدادادی حراست و صیانت کند.
شعبانیان با اشاره به پدیده ریزگردها طی سالیان اخیر گفت: نفوذ ریز گردها به دلیل از بین بردن پوشش گیاهی و تخریب خاک گسترش بیشتری در کشور داشته که رهایی از ریزگردها امری ضروری است.
وی ادامه داد:با استفاده از الگوی مناسب در چیدمان کاشت نهال و نوع پوشش گیاهی میتوان بیشترین کارایی را در مهار ریزگردها انجام داد.
وی با تاکید براینکه منابع طبیعی ایلام از نظر اقلیمی و گونه ها در شرایط خاصی قرار دارد و باید به ان توجه ویژه شود افزود:.بهترین فرصت بری پیشبرد اهداف سازمان ،مردمی هستند که منابع طبیعی را درک و برای حفظش تلاش می کند.
شعبانیان رمز موفقیت فعالیت های مناسب  و مهم در منابع طبیعی ایلام را در بکارگیری تیم تخصصی خواند و تصریح کرد:از نظر کمیت و کیفیت کارهای خوبی با پشتوانه علمی و با مطالعات تحقیقات داخلی و خارجی در  ایلام انجام شده که قابل تقدیر است.
معاون اقتصادی در مراسم تودیع و معارفه گفت؛اخلاق مداری، ارتباط نزدیک با کارکنان، جهادی بودن، نگاه ویژه به توسعه متوازن استان از ویژگی‌های بارز یک مدیر انقلابی است.
وی با تاکید بر اینکه هوشمندی و عقلانیت طراز یک مدیریت انقلابی است افزود:دکتر احمدی از مدیران طراز ملی است و از ویژگی های شایسته ایشان این است که مبرا از بخشی نگری بوده، و از مدیرانی ست که نگاه به توسعه متوازن دارند،در جذب اعتبارات مرکز خیلی قوی بودند.
وی با اشاره به دستاوردهای ارزشمند منابع طبیعی استان که درسطح کشور بی نظیر است،تصریح کرد:در تمامی پروژه‌های سرمایه گذاری در استان منابع طبیعی پای کار بوده است.
رضا احمدی، مدیر کل سابق منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام نیز گفت:هر آن چه امروز در استان ایلام در سطح منابع طبیعی روی داده است حاصل تلاش و زحمات همه کارکنان و همدلی آنان در اجرای برنامه‌هاست.
طبق ارزیابی های صورت گرفته،استان ایلام دارای برجسته ترین
و کارآمدترین یگان حفاظتی کشور است.افزود: سپاه پاسداران به عنوان یکی از بال های وزین در حرکت امر آبخیزداری تا درختکاری کمک کار منابع طبیعی بوده اند.
وی گفت:بیش از ۸۷ درصد استان را عرصه های منابع طبیعی و‌جنگل و مرتفع تشکیل می دهد و کل عرصه های شهرهای ما حدود پنج هزار هکتار است و روستاهای ما حدود پنج هزار هکتار است.
رضا احمدی افزود:حوزه کشاورزی ما در حدود دویست هزار هکتار و معادل ۱۰ درصدمساخت منابع طبیعی استان است.
وی با اشاره به اینکه ذخیره نزولات از مهمترین اهداف توسعه جنگل در استان ایلام است افزود:طی سال های اخیر ۱۵۰ هزار هکتار طرح های کنترل سیلاب نظیر آبخیزداری، آبخوان داری، مکانیکی و بیومکانیکی در بالادست کانون های جمعیتی مستعد سیلاب ایجاد شده است.
وی تصریح کرد:در بحث کنترل ریزگردها طرح عظیم جنگل‌کاری و توسعه جنگل سید الشهدا (ع) با مشارکت استان های ایلام و واسط عراق صورت گرفت.
ابراهیم پیرزادیان مدیرکل جدید منابع طبیعی ایلام نیز در این آیین گفت: بنده خود را سرباز منابع طبیعی می دانم و بیش از ۲۸ سال سابقه فعالیت در بخش های مختلف منابع طبیعی دارم.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه تعامل با همه همکاران منابع طبیعی و مسئولان استانی در اولویت برنامه کاری خود خواهد داشت افزود:از تمامی ظرفیت‌ها مردم و رسانه‌های استان برای توسعه فعالیت‌های منابع طبیعی استفاده خواهم کرد.
وی اظهار داشت:تحقق شعار سال یعنی توسعه فعالیت‌های دانش بنیان و اشتغالزایی مد نظر مقام معظم رهبری از دیگر اولویت‌های مهم مدیریت جدید منابع طبیعی استان خواهد بود.
پیرزادیان گفت:توسعه جنگل کاری و تولید نهال و فعالیت‌های آبخیزداری با شتاب بیشتری در استان ادامه خواهد پیدا کرد.
در پایان این ایین ابراهیم پیرزادیان به عنوان مدیرکل جدید منابع طبیعی ایلام معرفی و از خدمات رضا احمدی مدیر پیشین تقدیر به عمل آمد.