عبدالحسین روح‌الامینی نجف‌آبادی، رئیس کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مورخ ۹ مردادماه، نشست کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با حضور مسئولان مربوطه، به‌منظور بررسی آزادسازی ارز و تکلیف صنایع و تجهیزات پزشکی برگزار شد.

به گزارش روزگارپرس به نقل از روزنامه رسالت روح الامینی افزود: دراین نشست موضوعات و اعتراضات موجود بررسی شد چراکه کارکنان علوم آزمایشگاهی و پاتولوژیست‌ها نسبت به کیت و تعرفه‌ها اعتراضاتی داشتند. همچنین رادیولوژیست ها، تصویربردارها و انجمن‌ها تعرفه را به‌سختی پذیرفتند و سؤال‌ مطرح‌شده این بود که تعرفه فعلی بر اساس کیت آزمایشگاه باقیمت آزاد محاسبه‌شده یا بر اساس ارز ترجیحی قیمت‌‌گذاری‌ شده است؟
روح‌الامینی نجف‌آبادی تصریح کرد: ضرورت دارد دولت برای نوسازی و بازسازی تجهیزات و ماشین‌آلات صنایع دارویی، ملزومات و تجهیزات پزشکی فکری جامع کند. رشد این صنایع در زمان جنگ و با تزریق بودجه مناسب بوده اما در حال حاضر مستهلک و فرسوده هستند و صنعت باید بازسازی شوند.
رئیس کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: بسیاری از روش‌های تولید در دنیا عوض‌شده و نیاز است بودجه این مهم تأمین شود. اگر کمبود منابع وجود دارد می‌توان در قالب متمم تبصره ۱۴ یا اجازه برداشت از فروش کارخانجات دیون دولت یا تهاتر نفت به مجلس ارائه کرد و اجازه نداد که زمان بگذرد.
او ادامه داد: اگر مشکلات همچنان باقی ماند مجبور هستیم که اعمال ماده ۲۳۴ را در دستور کار قرار دهیم؛ تمامی گزارش‌هایی که از مرکز پژوهش‌های مجلس درخواست کردیم در حوزه دارو بوده و کارهای پژوهشی خوبی  ارائه کرده‌اند. درباره رویکرد نظارتی بر تجهیزات پزشکی نیز از مرکز خواهیم خواست که گزارشی را تهیه کنند.
روح‌الامینی نجف‌آبادی بیان داشت: در تبصره ۱۴ و قانون بودجه تنها دارو را نیاوردیم بلکه ملزومات و تجهیزات پزشکی را هم موردتوجه قراردادیم و هرکجا دارو ذکرشده تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز پیش‌بینی‌شده است.

 شرط اجرای درست طرح دارویار پرداخت بدهی‌ها به صنعت دارو است

وی بابیان اینکه طرح دارویار مورد تائید قاطبه اعضای کمیسیون بهداشت است، در نشست علنی روز سه‌شنبه مورخ ۱۱ مردادماه مقر رشد تا شرط اجرای درست این طرح پرداخت بدهی‌ بنگاه‌های مرتبط که گاه ۸ الی ۹ ماه بوده، باشد.
او اضافه کرد: خوشبختانه طی ۲ هفته اخیر تلاش بسیار خوبی از سوی بیمه نیروهای مسلح، بیمه سلامت و تأمین اجتماعی صورت گرفته و این عقب‌افتادگی‌ها جبران شده است. به‌هیچ‌عنوان نباید این بدهی‌ها تکرار شود. شاهد بودیم که ۱۲ هزار میلیارد تومان بدهی انباشته‌شده از جانب دانشگاه‌ها وجود داشته که اموال را گرفته و صرف امور دیگر می‌کردند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یکی دیگر از ضروریات اجرای این طرح را قرارگاهی بودن آن برشمرد و تصریح کرد: پیش‌بینی‌شده است که قرارگاه مربوط به این طرح زیر نظر وزیر اداره شود.
روح‌الامینی ابراز کرد: پول‌هایی که در راستای این طرح تزریق می‌شود نباید صرف هیچ امور دیگری شود و این طرح فرصت فوق‌العاده‌ای برای جبران ایرادات حوزه سلامت ازجمله پزشک خانواده، فناوری اطلاعات و پرونده الکترونیک سلامت است.
وی در پایان این گفت‌وگو گفت: اصلاح سبد داروهای وارداتی و عدم رقابت با تولیدات داخلی مشابه یکی دیگر از موضوعاتی است که در این طرح موردتوجه قرارگرفته است. امیدواریم در این طرح موضوع تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز در فازهای بعدی دنبال شود و نسبت به استهمال بدهی شرکت‌ها نیز اقدامات لازم صورت گیرد.