به گزارش خبرنگار روزگار پرس، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در شامگاه امروز دوشنبه (۱۹ اردیبهشت) در پنجمین گفتگوی زنده تلویزیونی خود با مردم، اظهار داشت: مسئله جان مردم مسئله و دغدغه اصلی دولت در بدو تشکیل دولت سیزدهم و متاسفانه روزانه در کشور ۷۰۰ کشته داشتیم اما به لطف خدا امروز به ۷ کشته رسیده‌ایم.

وی افزود: با دیپلماسی و تخصیص ارز توانستیم واکسن به کشور وارد کنیم و اکنون شرایط جامعه به جایی رسیده است که ما دیگر تعطیلاتی در تحصیل و اصناف و بازار نداریم و امروزه کشور به جایی رسیده است که فارغ از وارد کردن واکسن به خودکفایی در تولید واکسن رسیده است.

روزهای اول دولت، نگرانِ ذخایر کالاهای اساسی و ذخایر ارزی بودیم

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در روزهای اول دولت، نگرانِ ذخایر کالاهای اساسی و ذخایر ارزی بودیم اما امروز این نگرانی رفع شده است؛ امروز به مردم این اطمینان را می دهم که در ذخایر کالاهای اساسی مشکلی نداریم و دولت تمام تدبیر خود را گذاشته است تا مشکلی بر معیشت و زندگی مردم وارد نشود.

وی تصریح کرد: با شرایطی دولت را پذیرفتیم که در پرداخت حقوق مردادماه مشکلاتی داشتیم اما توانستیم این مشکلات را حل کنیم و همچنین هیچ استقراضی از بانک مرکزی صورت نگرفته است.

رئیسی با بیان اینکه در دولت سیزدهم اقدامات سازنده‌ای صورت گرفته است، بیان داشت: در سال گذشته ما مشکلات مالی فراوانی داشتیم اما بدون تاخیر حقوق و دستمزد کارکنان دولت پرداخت شده است.

رییس‌جمهور با اشاره به ذخایر ارزی کشور، تاکید کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم فروش نفت، دو برابر شده است و همچنین از جهت فروش نفت دیگر نگرانی وجود ندارد و نسبت به افزایش تجارت خارجی که حجم تجارت ما امروز به ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است که این رقم کاملا متفاوت است با قبل.

وی در ادامه عنوان داشت: در ارتباط با کشورهای همسایه و کشورهایی که معتقدیم تعامل با آنها حوزه تجارت و همکاری ما در توسعه اقتصادی ما باید تاثیر گذار باشد که این آغاز شده و در ابتدای راه هستیم.

رییسی افزود: یکی از مهمترین چالش های دولت کسری بودجه بود. ۴۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دولت با آن مواجه است، اما بدون اینکه استقراض از بانک مرکزی شود یا خلق پول صورت بگیرد، با کسب درآمد هایی که دولت می توانست داشته باشد این کسری جبران شد و سال ۱۴۰۰ را علیرغم که در ابتدا بیان می شد دولت با کسری بودجه چه خواهد کرد؟ توانستیم با تدبیر، این کسری بودجه را جبران کنیم.

وی ادامه داد: یا بیان می شد تورم ۴۰ درصدی که امروز وجود دارد تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۶۰ درصد خواهد رسید اما تورم سیر نزولی پیدا کرد و به ۳۶ درصد رسید و این موارد نگرانی های بود که در ابتدای دولت وجود داشت.

رییس‌جمهور با بیان اینکه یکی از مسائل پیش روی جدی کشور مسئله ارز ترجیحی است، تصریح کرد: اقتصاددان ها همواره نسبت به این مسئله به دولت هشدار می دادند و بیان می شد که یکی از معضلات کشور است که باید برای آن چاره کرد.

از همان ابتدا مشخص بود ارز ترجیحی مشکلات جدی برای کشور ایجاد می‌کند

رییسی با اشاره به اصلاح ارز ترجیحی بیان داشت: تخصیص ارز ترجیحی از سال ۹۷ شروع شد به کالاهای زیادی اختصاص پیدا کرد لکن از همان ابتدا کاملا مشخص بود ارز ترجیحی یا دو قیمت برای ارز مشکلات جدی برای کشور ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: اما زمان که گذشت دولت قبل کاملا متوجه شد که این مورد فساد و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است، لذا تلاش کرد این ارز را از کالاهای مختلفی حذف کند، نهایتا رسید به ۶ و ۷ کالای اساسی که شاید اگر این موارد هم در آن زمان که قیمت ارز قیمت پایین بود همان زمان تدبیر می شد برای اینکه ارز ترجیحی سامان پیدا کند از الان خیلی کم هزینه تر بود.

رییس‌جمهور بیان داشت: ارز ترجیحی اصولا تولید را هم تهدید می کند و باعث افزایش واردات می شود ثانیا مسئله کاهش بهره‌وری را در کشور و در اقتصاد به وجود می آورد و ثالثا باعث رانت و فساد و قاچاق در کشور می‌شود که خیلی از اقتصاددانان و صاحب نظران به تخصیص این ارز هشدارهایی داده بودند.

رییسی افزود: باید اصلاحاتی در تخصیص ارز ایجاد می شد و یکی از مسائل پیش روی دولت، اصلاح ارز ترجیحی بود و این که چگونه باید با این موضوع برخورد کرد.

وی تاکید کرد: در همان ابتدا دولت قبل ۸ میلیارد دلار در قانون بودجه ۱۴۰۰ برای مصارفی قرار داده بود، اما در آغاز دولت سیزدهم با پایان این مبلغ مواجه شدیم، یعنی در ابتدای دولت سیزدهم، این ۸ میلیارد دلار تمام شده بود، لذا در دولت تخصیص ارز ترجیحی برای ادامه سال مطرح شد که در قالب یک لایحه دو فوریتی به مجلس ارسال شد، اما با توجه به این که دولت و کشور به ارز ترجیحی نیاز داشتند و می‌بایست با حذف آن مابه‌التفاوت به مردم پرداخت می‌شد، اما این لایحه فوریت‌دار رای نیاورد و در نتیجه دولت تصمیم گرفت به نحوی مسیر را ادامه دهد که مشکلی برای کشور و اقتصاد ایجاد نشود.

دولت شتابزده عمل نمی کند، بلکه موضوع را مدت‌ها در دستور کار خود داشته است

رییس‌جمهور گفت: درباره این که بیان می شود چرا دولت در ابتدای کار خود دست به اصلاح ارز ترجیحی زده است؟ باید بگویم اولاً دولت شتابزده عمل نمی کند، بلکه موضوع را مدت‌ها در دستور کار خود داشته است و این مسئله در دولت و هم در مجلس بحث و بررسی شده است و ابعاد مختلف موضوع، مشخص و کاملا تبیین شده است.

رییسی تصریح کرد: دولت شانی برای خود قائل نیست جز خدمت رسانی به مردم و این مسئله به عنوان یک موضوع ضرورت دارد و می‌بایست اصلاحات اقتصادی صورت می‌گرفت و در این شرایط، تصمیم سختی را گرفته می‌شد و نباید از آن فرار کرد و باید به ابعاد آن توجه داشت.

امروز همه نسبت حل مسئله ارز ترجیحی و چند نرخی متفق القول هستند

وی با بیان اینکه امروز همه نسبت حل مسئله ارز ترجیحی و چند نرخی متفق القول هستند، گفت: شاید در زمان و نوع اجرا آن مسئله باشد اما بالاخره باید در یک نقطه ای آغاز می‌شد و دولت این تدبیر را اندیشید که باید قانون مجلس اجرا شود، پس در قانون بودجه ۱۴۰۱ نبود ارز ۴۲۰۰ تومانی تکلیف شده بود، بلکه آن چیزی که تکلیف شده بود ارز به صورت ETS بود، یعنی ارز نیمایی یا به نحوی ارز آزاد در بودجه پیش‌بینی شده بود، یعنی اگر ارز به صورت ETS باشد، وارد کننده باید با ارز آزاد کالای اساسی را وارد کند طبیعتاً این اقدام در بازار تاثیر خواهد گذاشت و جبران آن در قانون پیش بینی شده است.

رییس‌جمهور تاکید کرد: ابتدا باید مردم در جریان اقدامات قرار بگیرند اما برخی شرایط اقتصادی، جهانی و منطقه‌ای بر روی سیاست ها تاثیر گذار است اما باید اقداماتی صورت گیرد که واکنش ما انفعال یا خنثی نباشد بلکه فعال باشد لذا دولت هم برنامه دارد و هم به نحوه کار اشراف دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: حذفی برای ارز ترجیحی در کار نیست؛ بلکه عادلانه و مردمی سازی این نوع ارز انجام خواهد شد.

رئیس‌جمهور افزود: ما برای سه دهک کم‌درآمد، ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک های بالاتر ۳۰۰ هزار تومان کمک معیشتی نقدی در نظر گرفته ایم.

قیمت نان و دارو و بنزین تغییر نخواهد کرد

رئیسی گفت: همه مردم از نان و دارو یا بنزین برخوردار هستند و به هیچ وجه قیمت آن ها تغییر نخواهد کرد. و همچنین یارانه کمک معیشتی نقدی تا یک یا دو ماه ادامه خواهد داشت تا کالابرگ الکترونیکی آماده شود.

وی تاکید کرد: نان سنتی با نرخ فعلی به دست همه مردم خواهد رسید و دارو نیز از طریق بیمه‌ها با همین قیمت امروز عرضه می‌شود و این یارانه به بیمه‌ها هم پرداخت می‌شود و قیمت بنزین هم افزایش نخواهد یافت.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت مردمی، صادق الوعد است، گفت: یارانه کمک معیشتی قبل از گران شدن کالاها و افزایش قیمت‌ها یه حساب مردم واریز می‌شود و تا در مدت دو تا سه ماه آینده کالابرگ الکترونیکی به همه مردم به عنوان کمک معیشتی پرداخت می‌شود که البته قیمت کالاها از طرف سازمان حمایت از مصرف کننده اعلام خواهد شد تا مردم با این کمک معیشتی زندگی خود را تنظیم کنند.

رییسی درباره احتمال اعتراضات به تقسیم بندی دهک‌ها، بیان داشت: سامانه‌هایی که از سوی دولت در نظر گرفته شده، این ظرفیت را دارد که هرگونه اعتراض و شکایت در دهک‌ها یا حذف نام آنان از سامانه‌ها را دریافت و به آن رسیدگی کند.

وی ادامه داد: یارانه کمک معیشتی برای حمایت از مردم است و بعداً آن را به کالابرگ تبدیل خواهیم کرد و اگر در این مدت مشکل یا اخلالی باشد، حتماً مسئولان مربوطه یا شخصاً با مردم در میان می‌گذاریم تا در جریان کار قرار بگیرند.

رئیس جمهور درباره قیمت کالاها نیز افزود: این طور نیست که هر کسی در هر جایی و هر وقت که می‌خواهد قیمت کالا را گران کند زیرا به هیچ وجه این اجازه داده نمی‌شود و سازمان حمایت از مصرف کننده موظف است قیمت کالاها را اعلام کند و بخش های نظارتی هم باید بر موضوع نظارت کنند.

رئیسی در پاسخ به این سوال که اگر با مشکلی مواجه هستیم باید آن را حل کنیم یا از آن عبور کنیم؟ تصریح کرد: مسئولیت‌پذیری از رویکردهای مهم دولت است و ما خود را درباره معیشت مردم مسئول و پاسخگو می‌دانیم و معتقدیم دولت با مشارکت مردم در این اصلاحات اقتصادی موفق خواهد شد.

شرایط امروز کشور را با آغاز دولت مقایسه کنید

رئیس جمهور از مردم خواست نشریات مربوط به مقطع آغاز به کار دولت سیزدهم را مطالعه و شرایط آن روز و امروز کشور را مقایسه کنند.

وی افزود: من با علم و آگاهی به میدان آمده‌ام و با این عزم که باید تصمیماتی همراه با مشکلات فراوان گرفته شود، سکاندار دولت شدم و حتی اگر لازم باشد آبرویم را در این راه بگذارم تا مردم در معیشت دچار مشکل نشوند، سفره مردم آسیب نبیند و رانت‌خوارها و مفسدین چپاول نکنند، این کار را می‌کنم و آبرویم را در این راه می‌گذارم.

رئیسی تصریح کرد: من از نظرات و انتقادات مردم استقبال می‌کنم و یقین دارم که از روی دلسوزی می‌گویند و در نشستی که با یکی از منتقدان دولت داشتم با تشکر از انتقاداتش به او گفتم نوشته‌هایتان را خواندم و اگر شما راهی دارید، پیشنهاد کنید؛ ما از نظرات همه نخبگان استقبال می‌کنیم.

وی گفت: امروز قصد داریم قانون را اجرا کنیم و قانون بودجه ۱۴۰۱ دولت را ملزم به اجرای اصلاح ارز ترجیحی کرد و نمی‌گذاریم موضوع مشمول مرور زمان شود؛ چون مردم و نخبگان از ما مطالبه دارند تا مسائل اقتصادی را با نگاه اصلاحی‌گری پیش ببریم.

اصلاح ارز ترجیحی آخر کار نیست بلکه اول کار است

رئیس جمهور با بیان اینکه اصلاح ارز ترجیحی آخر کار نیست بلکه اول کار است، گفت: رشد اقتصادی ۸ درصدی، افزایش بهره‌وری اقتصادی و افزایش سرمایه‌گذاری را پیش‌بینی کرده‌ایم که همه اینها باید اتفاق بیفتد و کار ما تازه شروع می‌شود و از همه مردم و صاحب‌نظران و اساتید دانشگاه‌ها می‌خواهم در این زمینه دولت را مساعدت و یاری کنند؛ البته امروز خوشبختانه مجلس و دستگاه‌های مختلف را همراه داریم و همه عزیزان همین دغدغه دارند.

رسانه‌ها برای اقناع‌سازی و تبیین مردم تلاش کنند تا مردم در ابهام نباشند

رئیسی در ادامه از رسانه‌ها خواست برای اقناع‌سازی و تبیین مردم تلاش کنند تا مردم در ابهام نباشند و ادامه داد: انتظار این است که همواره همگان خود را در این قضیه مسئول بدانند و همکاری و مشارکت داشته باشند تا از این مرحله هم به خوبی و با موفقیت عبور کنیم.

وی با اشاره به پرداخت یارانه نان تاکید کرد : بحث زیرساختی نان در حال آماده شدن است و دولت قصد دارد تا افزایش قیمت ها از طریق یارانه‌ها به فروشنده‌ها پرداخت شود تا قیمت نان افزایش نیابد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش بیمه همگانی را آرزوی همه دولت‌ها خواند و گفت: امروز با این ۵ میلیون نفری که تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند، یک جهش بسیار جدی در این حوزه انجام شده و به سمت و سویی پیش می‌رویم که هیچ‌کسی بدون بیمه نباشد. اگر امروز هم کسی روی تخت بیمارستان خوابیده و بیمه نیست، همانجا او را بیمه کنند و دارو را به خوبی و به سهولت از بیمه دریافت کنند.

رئیسی با اشاره به داروهای کمیاب، گفت: داروهای کمیاب مشکل داشت که بودجه آن امروز تأمین شد و وزارت بهداشت این موضوع را اعلام کرد. کاری که وزارت بهداشت انجام داد از آرزوهای وزارت بهداشت و دولت‌ها بود که امیدواریم با آنچه دولت دنبال می‌کند و با آنچه که به مردم پرداخت می‌شود، مردم نگران نباشند و از اصناف و اتحادیه‌ها هم می‌خواهیم که خودشان بازار را کنترل کنند تا گرانی‌ها اتفاق نیفتد.

دولت هیچ تردیدی در برخورد با فساد، گرانفروشی، کم‌فروشی و احتکار ندارد

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت هیچ تردیدی در برخورد با فساد، گرانفروشی، کم‌فروشی و احتکار ندارد و همه بخش‌ها باید در این زمینه فعال شوند ، بیان داشت: مسئولان اجازه ندهند کوچک‌ترین اجحافی در حق مردم شود و مردم بدانند همچنان‌که ساختارها را برای از بین بردن رانت و فساد درست می‌کنیم، به دنبال اصلاح بسترهای فسادزا در همه بخش‌ها هم هستیم و اصلاح ساختارها می‌تواند ریشه فساد را بکند.

وی افزود: تمام تلاش ما این است که خدمت‌گزار مردم باشیم و دولت با تصمیم جدی در این حوزه مانند حوزه حفظ جان مردم که وارد میدان شد، در بحث معیشت و نان مردم هم وارد میدان می‌شود و همه دستگاه‌ها و دلسوزان در این عرصه مسئولیت دارند و یقین داریم با لطف خدا و مشارکت مردم مانند همیشه موفق می‌شویم.

رئیس‌ جمهور گفت: امیدواریم اعتماد مردم به دولت با عمل به وعده‌ها روز به روز افزون شود و همچنین ما بنا داریم به وعده‌هایی که دادیم عمل کنیم تا خلف وعده نشود تا دولت صادق الوعد باشیم.