به گزارش روزگار پرس، سعید لیلاز عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در خصوص اصلاح ارز ترجیحی و دستاوردها و پیامدهای آن گفت: درباره این موضوع ما تعارف نداریم و می‌دانیم چه ماموریت سنگینی بر عهده آقای خاندوزی است بنابراین تا می‌توانیم باید از نظر تبلیغاتی و سیاسی از این دولت حمایت کنیم چراکه بزرگترین برنده دلار ۴۲۰۰ رانتخوارها و دلال‌ها هستند نه مردم.

وی با بیان اینکه آن چیزی که در دولت آقای خاتمی اصلاح بود و باید انجام می‌دادیم و نکردیم در دولت آقای روحانی مبدل به اصلاحات دردناک و در دولت سیزدهم تبدیل به جراحی شده است ادامه داد: اگر دوباره این امر را به تعویق بیندازیم منجر به قطع عضو می‌شود اینگونه نیست که شما از بیماری خودت فرار کنی.

این اقتصاددان تصریح کرد: آمارهای بانک مرکزی در دولت‌های قبل و فعلی می‌گوید تا ۷۰ درصد سود ارز ۴۲۰۰ به جیب گروه معدودی می‌رود همان که مقام رهبری چند وقت پیش گفتند که آقای محمود حجتی وزیرسابق جهاد کشاورزی گفته بودند یک آقایی هست که نمی‌گذارد ما این ارز را حذف کنیم دیگر این موضوع به لسان رهبری رسید. بنابراین سود اصلی را دلال‌ها و رانتخوارها می‌برند. نمی‌توانید تصور کنید جلوی چشم من چه ثروت‌های میلیاردی یک شبه‌ای با دلارهای رانتی شکل گرفت.

وی افزود: ۷۰ درصد استدلال من برای کوپنی کردن کالاها همین رانت بود که این ارزپاشی که برای دانه‌های روغنی، شکر، نهاده‌های دامی و سایر اقلام انجام می‌دهید به دست مردم نمی‌رسد چرا اقتصاددان ما باید از این وضع دفاع کند؟

اگر ارز ۴۲۰۰ را حذف نکنیم با شورش‌های بزرگ روبرو می‌شویم

لیلاز در عین حال با تاکید بر اینکه اگر ارز ۴۲۰۰ را حذف نکنیم با شورش‌های بزرگ روبرو می‌شویم، گفت: ممکن است شما می‌گویید این وضع منجر به انقلاب و دعوا می‌شود من می‌گویم بله می‌دانم چون این ارز را به موقع حذف نکردیم و به این وضع دچار شدیم اما اگر باز هم نکنیم باید با شورش‌های بزرگ روبرو شویم زیرا ما زیرساخت این را نداریم که دائما این دلار ۴۲۰۰ را پرداخت کنیم.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با تاکید بر اینکه ۱۵ میلیون ایرانی در خارج از کشور از یارانه‌ دولت ارتزاق می‌کنند، ادامه داد: ما می‌گوییم این یارانه باید هوشمند شود یک زمانی کوپن می‌دادیم این کوپن تقلبی بود؟ وقتی کسی از دنیا می‌رفت نمی‌فهمیدیم وقتی تمام شد ۸ میلیون شناسنامه باطل شده داشتیم؛ اکنون نیز طرف به محض اینکه فوت می‌کند تمام حساب‌های بانکی‌اش بسته می‌شود پس قدرت و تکنولوژی این را داریم.

ارز ۴۲۰۰ عامل تلاطم‌هاست اما باید تدریجی حذف شود

وی بر همین اساس گفت: راه‌حل این وضعیت این است که پس از مهار تورم که عامل اصلی این تلاطم‌هاست ارز ۴۲۰۰ را به مرور حذف کنیم نه یک شبه.

لیلاز گفت: هیچ کارشناس دلسوزی نباید پیشنهاد شوک درمانی به آقای رییسی بدهد هر کس به آقای رییس جمهور از این پیشنهادات داد باید به وی شک کرد. چراکه ساختار فعلی ایران تحمل این قبیل اقدامات را ندارد ما باید تدریجی دست به این کار بزنیم. البته مقدار زیادی از این روند تدریجی نیز طی شده است.

منبع: ایرنا