خبرگزاری “روزگار”- نائب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی گفت: شاخص‌های ارزیابی استانداران و فرمانداران بازنگری شود.

محمد خدابخشی اظهار کرد: در ۴۳ سال گذشته نظام خدمات ارزنده‌ای به مردم ایران در مناطق مختلف ارائه داده است و اگر مقایسه‌ای با قبل از انقلاب داشته باشیم براساس شاخص‌های که منتشر می‌شود تغییرات قابل ملاحظه‌ای را شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: به‌عنوان نمونه شاخص امید به زندگی در سال ۵۵، ۵۶ سال بوده یعنی هر ایرانی به‌طور متوسط ۵۶ سال عمر می‌کرده و در سال ۹۵, امید به زندگی بالای ۷۵ سال هست یعنی تقریباً هر ایرانی به‌واسطه خدمات در حوزه‌های مختلف به‌ویژه بهداشت و درمان که ارائه می‌شود ۲۰ سال به عمر مفیدش اضافه شده است.

نائب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس خاطرنشان کرد: شاخص دیگری که اهمیت دارد نرخ مرگ‌ومیر مادران باردار هست که در این شاخص سال ۶۷ در هر ۱۰۰ هزار تولد زنده در واقع ۹۱ نفر بود و در سال ۹۵ به ۱۸ نفر رسیده است و مرگ‌ومیر مادران باردار کنترل شده و این شاخص بحرانی هست و این شاخص برای بهداشت جهانی مهم است.

خدابخشی اضافه کرد: می‌بینید که تغییرات خوبی بوده در کنار این شاخص‌ها و خدماتی که به آن‌ها ارائه می‌شود بعضی استان‌ها در برخی از شاخص‌ها رشد خوبی داشته‌اند اما همه استان‌ها و همه مناطق رشد آن‌ها مانند هم نبوده است.

وی بیان کرد: براساس آمار منتشرکرده بیش از ۴۰ درصد واحدهای تولیدی بیش از ۱۰ نفر کارکن دارند در چهار شهرستان استقرار پیدا کرده‌اند برای آن شهرستان‌ها خوب است اما سایر مناطق توقعاتی دارند و باید امکانات به‌صورت متوازن باشد یا بسترسازی‌های که شده زیرساخت‌های که در برخی استان‌ها ایجاد شده باعث شده بیش از ۴۳ درصد جمعیت در پنج استان سکونت داشته باشند یعنی مهاجرت اتفاق افتاده و این جابجایی را اگر تحلیل کنیم یعنی اینکه به برخی از مناطق آن‌چنان‌که باید و شاید توجه نشده مجبور شده‌اند که مهاجرت داشته باشند و این پسندیده نیست.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس با اشاره به قانون ۴۸ قانون اساسی، ادامه داد: در بهره‌برداری از منابع طبیعی و در استفاده از درامدهای منابع ملی در سطح استان‌ها و فعالیت اقتصادی در بین استان‌ها و مناطق مختلف کشور باید تبعیضی نباشد به‌طوری‌که هر منطقه فراخور استعداد و رشد خود سرمایه و امکانات لازم را در دسترس داشته باشد.

خدابخشی اظهار کرد: اگر بعضی مناطق احساس کنند که آن‌گونه که باید و شاید به آن‌ها توجه نشده است این می‌تواند یکی از نکاتی باشد که در مشارکت سیاسی آن‌ها تأثیر داشته باشد این ممکن است باعث افزایش نارضایتی مردم بشود و این را در انتخابات بروز بدهند و این را باید تلاش کنیم با توجه به این مناطق و افزایش میزان رضایت‌مندی مردم حضور آن‌ها را پررنگ کنیم.

وی تصریح کرد: در بحث قانون‌گذاری هر خلأ وجود داشته باشد مجلس این آمادگی را دارد که این خلأ قانونی را برطرف کند اما با توجه به اینکه امور اجرایی به عهده دولت و قوه مجریه است در حوزه سیاسی مخصوصاً ارزیابی استانداران و فرمانداران که عملکرد آن‌ها تأثیر زیادی بر رضایت‌مندی مردم دارد بر عهده وزارت کشور است این شاخص‌ها که ارزیابی را قرار می‌دهد همه نمره عالی گرفته‌اند ولی مردم ناراضی هستند مشکلات همچنان پابرجاست و این خط‌کشی که وزارت کشور بر ارزیابی استانداران و فرمانداران دارد هیچ ارتباطی برای حل مشکل ندارد در مجمع نمایندگان به اتفاق برخی آن را بررسی کرده‌ایم این چه شاخص ارزیابی هست؟

نائب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس خاطرنشان کرد: اگر در استانی که اغلب فرمانداران کارکرد آن‌ها عالی باشد نمایندگان نیز که تلاش خود را می‌کنند ولی مشکلی حل نشود یعنی اینکه مردم خوب کار نمی‌کنند؟ این شاخص ارزیابی ایرادی دارد و باید برای حل مسئله بازنگری شود.

خدابخشی اضافه کرد: اگر فرماندار یا نماینده تلاشی کردند و مشکلی حل شد نمره داده شود نه صرفاً با تشکیل جلسات باشد این شاخص خوبی برای ارزیابی نیست حل مشکلات مردم مهم است نه صرفاً تعداد جلساتی که برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: برای حل مشکلات مردم طرح‌های که اجرا می‌شود مبنا توسعه در مناطق مختلف همین مزیت‌های نسبی هست که احصا شده توسط سازمان برنامه‌وبودجه کشور و سندهای آمایشی مصوب شده بوده که ممکن است ایراداتی هم داشته باشد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس ادامه داد: این سندهای استانی که برای توسعه براساس ظرفیت‌های هر منطقه طرح و پروژه‌ای را چه از منابع بودجه عمومی دولت استفاده کنیم و چه از ظرفیت بخش خصوصی تعریف کنیم.

خدابخشی عنوان کرد: بخش خصوصی در حال حاضر سرگردان است خیلی‌ها هستند که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند و دنبال این هستند که طرح‌های و پروژه‌های به آن‌ها معرفی شود که اجرا کنند طراحی که توجیه اقتصادی دارند ولی مشاوره خوبی به آن‌ها پیشنهاد نمی‌شود یعنی در راستای همین مزیت‌های نسبی که دارند طرح‌ها و اقداماتی که انجام دهند وزارت مربوطه کاری انجام نمی‌دهند.

وی اظهار کرد: یکی از شاخص‌های مؤثر در توسعه سیاسی درصد منتخبین زن هست اگر نگاه کنیم مطابق آمار در همین شاخص تهران اصفهان و تبریز رتبه اول تا سوم داشتند بعد از این‌ها خراسان رضوی، چهارمحال بختیاری، بوشهر و قزوین در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

نائب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس تصریح کرد: همین شاخص اگر در شوراهای شهر مقایسه‌ای شود کرمان، تهران و بوشهر به ترتیب اول تا سوم را داشتند ایلام، کهکیلویه و بویراحمد و البرز هم در رده‌ای بعدی قرار می‌گیرند استان‌های که در این شاخص در پایین‌ترین رتبه قرار می‌گیرند آذربایجان غربی و کردستان هستند که این هم قابل‌تأمل است.

خدابخشی خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت‌های انسانی در مناطق کمتر توسعه یافته هست این قطعاً باعث افزایش مشارکت سیاسی این مناطق خواهد شد می‌توان یک اقدامی باشد که از طرف دولت انجام شود و دوم اینکه دولت در مرحله انتخاب استاندار است افراد توانمند برای مناطق کمتر توسعه یافته انتخاب شوند.

وی اضافه کرد: انتخاب دولت در خوزستان و سیستان و بلوچستان در حد وزیر بوده که اقدامات قابل‌تقدیر هست انتظار می‌رود برای استان‌های که مشکلات جدی دارند و از فرایند توسعه عقب مانده‌اند استانداران قوی انتخاب شود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس تصریح کرد: در توزیع امکانات در بین استان‌ها نگاه دولت منصفانه باشد و طرح‌ها و پروژه‌های که دولت قبلی استارت زده این‌ها را تلاش کند اجرا کند که باعث افزایش رضایت مشتری مردم می‌شود.