سپهر ستاری: گلزنی تاکه‌فوسا کوبو، ستاره ژاپنی رئال سوسیه‌داد در بازی سه‌شنبه شب مقابل رئال مادرید و شکسته شدن رکورد جواد نکونام، بار دیگر همه به یاد روزهای درخشش ستاره سابق فوتبال ایران در اسپانیا انداخت. کوبو با گلی که به کورتوا زد به آمار ۸ گل زده در این فصل رسید و پس از جواد نکونام در فصل ۰۹-۲۰۰۸ به دومین بازیکن آسیایی تبدیل شد که به این تعداد گل زده در لالیگا می‌رسد. نکته مهم البته این است که نکونام این آمار را در پست هافبک دفاعی ثبت کرد و طبیعتا فرصت کمتری برای گلزنی داشت.

جواد نکونام در مجموع ۷ فصل عضو اوساسونا بود طی ۱۹۷ بازی برای این تیم ۳۱ گل به ثمر رساند و خاطرات شیرینی در پامپلونا به ثبت رساند. عملکرد نکونام در تیم اوساسونا طوری بود که هواداران این تیم هنوز هم او را فراموش نکرده‌اند و صفحه اینستاگرام باشگاه اسپانیایی هم هر چند وقت یک بار تصویر و ویدیوهایی از روزهای حضور ستاره ایرانی منتشر می‌کند.

شبی که پامپلونا تا صبح نخوابید!

جواد نکونام خیلی زود توانست در اوساسونا محبوب شود. او با اینکه اولین ایرانی تاریخ لالیگا بود ولی خیلی زود در اوساسونا جا افتاد و در همان فصل نخست حضورش یکی از مهم‌ترین گل‌های تاریخ این باشگاه را به ثمر رساند. هافبک ایرانی در بازی حساس اوساسونا مقابل بوردو در جام یوفا گل برتری تیمش را در وقت‌ اضافه به ثمر رساند و پایه‌گذار نخستین صعود تاریخ این تیم به نیمه‌نهایی این رقابت‌ها شد. گلی که باعث شد نکونام به محبوبیتی غیرقابل توصیف در پامپلونا برسد و اسمش را در تاریخ اوساسونا ماندگار کرد.

پس از آن بازی هواداران اوساسونا تا صبح مقابل خانه جواد نکونام در پامپلونا جمع شده بودند و مشغول جشن و پایکوبی بودند. حتی نکونام به دلیل شلوغی باورنکردنی مجبور شده بود از در پشتی وارد خانه شود.

عملکرد درخشان جواد در سال‌های ابتدایی حضور در لالیگا باعث شد اوساسونا خیلی زود جذب بازیکنان ایرانی شود و مسعود شجاعی را هم به خدمت بگیرد.

تسلیم شدن کاسیاس مقابل ستاره ایرانی/ نبرد جذاب جواد با برندگان توپ طلا

رقابت با برندگان توپ طلا

دوران حضور نکونام در اوساسونا با سال‌های طلایی لالیگا همزمان بود و این فرصت را به ستاره ایرانی داد تا مقابل بهترین‌های جهان به میدان برود. نکونام بارها مقابل کریستیانو رونالدو و لیونل مسی، دو فوق‌ستاره فوتبال جهان قرار گرفت و همواره از سختی‌های تقابل با آن‌ها گفته است.

نکونام در لالیگا مجموعا مقابل پنج برنده توپ طلا یعنی رونالدو، مسی، بنزما، رونالدینیو و کاناوارو به میدان رفت . هافبک ایرانی سابق اوساسونا سال ۲۰۰۹ و زمانی که کاناوارو هنوز در رئال مادرید بود در سانتیاگو برنابئو به این تیم گل زد و دروازه ایکر کاسیاس را گشود. او همچنین سابق تقابل با بزرگانی چون ژاوی، اینیستا، کاکا، تیری هانری، زلاتان، اوزیل و پویول را هم در کارنامه دارد و تجربیات زیادی از نبرد با آن‌ها به دست آورده است.

یکی از خاطرات جالب نکونام مربوط به فصل اول حضورش در اوساسونا و تقابل با بارسلونا است. او در آن بازی نیمکت‌نشین بود و تیمش در نیمه اول سه گل از رقیب قدرتمند دریافت کرد. نکونام خودش به شوخی می‌گوید قدرت بارسلونا به قدری ترسناک بود که بین دو نیمه با خودم گفتم کاش مربی من را به زمین نفرستد. البته سیگاندا دقیقه ۵۶ نکونام را وارد میدان کرد و اوساسونا هم در نیمه دوم گلی دریافت نکرد!

او در سال‌های آخر حضورش در اوساسونا به یکی از بازیکنان قدیمی این تیم تبدیل شده بود و حتی یک بار در جام حذفی مقابل بارسلونا کاپیتان بود.

تسلیم شدن کاسیاس مقابل ستاره ایرانی/ نبرد جذاب جواد با برندگان توپ طلا

رکورد برای شکسته شدن است!

بعید است نکونام خیلی هم از اینکه رکوردش شکسته شده ناراحت باشد. او به خوبی می‌داند که رکورد برای شکسته شدن است و این اتفاق دیر یا زود رخ می‌داد. به خصوص که این روزها لژیونرهای خوبی از فوتبال آسیا در فوتبال اروپا حضور دارند. با این حال نکونام علاقه زیادی دارد که رکورد کوبو دوباره توسط یک ایرانی شکسته شود. شاید اگر مهدی طارمی یا سردار آزمون راهی فوتبال اسپانیا شوند بتوانند دوباره فوتبال ایران را صاحب این رکورد کنند.

تسلیم شدن کاسیاس مقابل ستاره ایرانی/ نبرد جذاب جواد با برندگان توپ طلا

بیشتر بخوانید:

۲۵۸ ۲۵۸