زاوش محمدی: کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی در جام جهانی رسما جدا شد و هدایت قطر را برعهده گرفت تا تکلیف فدراسیون فوتبال را مشخص کرده باشد. بعد از جدایی کی روش فدراسیون فوتبال به سراغ گزینه های خارجی دیگر رفت. از هروه رنار گرفته تا هکتور کوپر. گرچه به نظر می رسد رنار با تیم ملی عربستان ادامه می دهد و کوپر هم هدایت سوریه را برعهده گرفته است.

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در مصاحبه اخیرش گفت برای هدایت تیم ملی هم گزینه خارجی دارد و هم پول برای جذب آنها، اما انتقال پول به داخل ایران و همچنین پرداخت آن باعث می شود تا گزینه خارجی منتفی شود. تاج در پاسخ به این سوال که آیا برای حضور سرمربی خارجی در تیم ملی، فدراسیون فوتبال مشکل مالی دارد گفت: پول به اندازه کافی داریم اما مشکل انتقال پول به مربی خارجی، فدراسیون را اذیت می کند.

حالا دیروز سایت ورزش سه در خبری اختصاصی مدعی شد که فدراسیون فوتبال از ۷ مربی برای هدایت تیم ملی برنامه خواسته است. امیر قلعه نویی، فرهاد مجیدی، جواد نکونام، حسین فرکی، مهدی تارتار، حمید مطهری و ساکت الهامی مربیانی هستند که گفته می شود فدراسیون فوتبال از آنها برنامه خواسته است.

امیر قلعه نویی ژنرال ۵ ستاره

امیر قلعه نویی پرافتخارترین سرمربی لیگ برتر یکی از مهمترین گزینه های هدایت تیم ملی است. مربی که سابقه هدایت تیم ملی را بعد از جام جهانی در کارنامه دارد و در جام ملتها سرمربی ایران بود اما نتوانست افتخاری کسب کند و از سمتش برکنار شد. قلعه نویی ۵ قهرمانی لیگ برتر دارد و همیشه گزینه آلترناتیو برای هدایت تیم ملی بود. ژنرال گرچه در این سالهای اخیر نتایج قابل توجهی نگرفته اما همیشه آماده نشستن روی نیمکت تیم ملی بود و حالا یکی از گزینه های اصلی فدراسیون فوتبال برای هدایت یوزها است.

مهدی تاج و سرزمین عجایب!

فرهاد مجیدی، جوان و کم تجربه

فرهاد مجیدی دومین گزینه فدراسیون فوتبال برای هدایت تیم ملی است. مربی فصل پیش استقلال که توانست قهرمان لیگ برتر شود و رکوردی خاص را به جای بگذارد. مجیدی بدون شکست با استقلال قهرمان لیگ برتر شد و همچنین بیشترین امتیاز را در لیگ برتر کسب کرد. او پس از قهرمانی با استقلال از این تیم جدا و راهی فوتبال امارات شد و هدایت اتحاد کلبا را برعهده گرفت. مجیدی همچنین مدتی سرمربی تیم ملی امید بود و پس از دو شکست مقابل ازبکستان از سمتش استعفا کرد.

مهدی تاج و سرزمین عجایب!

جواد نکونام نسخه ایرانی کی‌روش

جواد نکونام محتمل ترین گزینه ایرانی برای هدایت تیم ملی است. مربی ای که به تازگی از هدایت فولاد خوزستان استعفا کرد و از این تیم جدا شد. نکونام بعد از پیروزی فولاد مقابل الفیصلی عربستان در لیگ قهرمانان آسیا از سمتش استعفا کرد و به ایران برگشت. اکثر کارشناسان و رسانه های ورزشی دلیل استعفای نکونام را رسیدن به نیمکت تیم ملی دانستند. بازیکن اسبق اوساسونا و استقلال، مربیگری با دستیاری کی روش در تیم ملی آغاز کرد اما پس از درگیری کی روش و برانکو و جدایی دستیاران ایرانی مرد پرتغالی از تیم ملی، او هم از تیم ملی کنار گذاشته شد. نکونام اما سرمربیگری را با خونه به خونه بابل آغاز کرد و این تیم را به فینال جام حذفی رساند و در لیگ یک هم جزو مدعیان صعود بود اما در انتهای فصل به دلیل اختلاف با مدیریت باشگاه از سمتش استعفا کرد. او پس از استعفا هدایت نساجی را برعهده گرفت و موفق شد با این تیم به لیگ برتر صعود کند و نساجی را پس از ۲۴ سال به سطح اول فوتبال ایران برساند.

نکونام یک فصل دیگر در نساجی ماند و سپس از این تیم جدا شد. او پس از نساجی هدایت فولاد را برعهده گرفت و با این تیم قهرمانی جام حذفی و سوپرجام را بدست آورد. به گفته اکثر کارشناسان سبک مربیگری نکونام شباهت زیادی به کی روش دارد و تیم های تحت هدایت او بازی دفاعی لایه به لایه انجام می دهند.

مهدی تاج و سرزمین عجایب!

حسین فرکی با سابقه قهرمانی اما بازنشسته

حسین فرکی یکی از مربیان باسابقه و عنوان دار فوتبال ایران است. مرد شماره دو نیمکت برانکو در تیم ملی در بازی های آسیایی بوسان و جام جهانی ۲۰۰۶ چندسالی است که خانه نشین شده و مربیگری نمی کند. او که سابقه قهرمانی در لیگ برتر با فولاد خوزستان و سپاهان را در کارنامه دارد، آخرین بار سال ۹۸ هدایت پیکان را برعهده داشت و پس از آن دیگر سمتی نداشته است. فرکی همچنین در سال ۲۰۰۴ سرمربی تیم ملی امید بود. فرکی سابقه بازی در جام جهانی ۱۹۷۸ را در کارنامه دارد.

مهدی تاج و سرزمین عجایب!

مهدی تارتار مردی در آستانه اخراج

یکی از مربیانی که گفته شده فدراسیون فوتبال از آنها برنامه گرفته، مهدی تارتار است. بازیکن اسبق پرسپولیس که مربیگری را با دستیاری علی دایی شروع کرد و سپس خودش به صورت مستقل هدایت تیم های مختلفی را برعهده گرفت. او در حال حاضر سرمربی ذوب آهن اصفهان است و نتایج نه چندان خوبش باعث شده تا او در آستانه اخراج قرار بگیرد. تیم تارتار در حال حاضر در رده دوازدهم جدول رده بندی قرار دارد و از پنج بازی اخیر سه شکست و دو تساوی به دست آورده است.

مهدی تاج و سرزمین عجایب!

حمید مطهری تئورسین اما کم تجربه

حمید مطهری اولین سال سرمربیگری را تجربه می کند و در این سالها همواره از او به عنوان مغز متفکر تیم های یحیی گل محمدی و مجید جلالی نام برده می شد. مطهری در اولین تجربه سرمربیگری خود هدایت نساجی را برعهده گرفت و نتایج مطلوبی هم کسب کرد. نتایج و هایلایت بازی های نساجی گواه از این دارد که مطهری همواره سعی کرده تیمش بازی تماشاگر پسند و رو به جلویی را به نمایش بگذارد و همین مساله هم گاهی به ضررش تمام شده است. آنطور که مشخص است او برای هر بازی تئوری های خاص خودش را دارد اما به نظر می رسد نداشن تجربه کافی باعث نتایج سینوسی نساجی شده است.

مهدی تاج و سرزمین عجایب!

ساکت الهامی ….

یکی از عجیب ترین گزینه های هدایت تیم ملی ساکت الهامی است. گرچه او در سالهای اخیر دو قهرمانی جام حذفی با تراکتور و نساجی به دست آورده و حتی در مقطعی هم یکی از گزینه های هدایت استقلال بود اما اخلاق و رفتارهای الهامی در سالهای اخیر نشان می دهد او اصلا گزینه مناسبی برای هدایت تیم ملی نیست. الهامی به دلیل اتفاقات پیش آمده در بازی تراکتور مقابل استقلال با رای کمیته انضباطی ۶ ماه محروم شده بود و به نظر می رسد نام بردن از او برای هدایت تیم ملی صرفا یک بازی رسانه ای باشد.

مهدی تاج و سرزمین عجایب!

بیشتر بخوانید:

۲۵۸۲۸