سپهر ستاری: در شرایطی که چند ماه از پایان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر می‌گذرد اما نیمکت تیم ملی هم‌چنان بلاتکلیف مانده و وضعیت مشخصی ندارد. در این بین مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال هم در صحبت‌های خود بارها اعلام کرده که فدراسیون هیچ عجله‌ای برای انتخاب سرمربی جدید تیم ملی ندارد و قصد دارد در آرامش و فرصت لازم در این خصوص تصمیم‌گیری کند. تاج درحالی این صحبت‌ها را مطرح کرده که تیم ملی یک ماه دیگر فیفادی را در پیش دارد و باید پیش از آن سرمربی جدید معرفی شود تا فرصت آماده‌سازی ملی‌پوشان از دست نرود. از طرفی این روزها لیگ برتر هم در حال برگزاری است و به روزهای حساس خود رسیده ولی تیم ملی سرمربی ندارد که مسابقات و عملکرد بازیکنان را در نظر بگیرد.

تیم میلی آقای تاج

از صحبت‌های اخیر مهدی تاج اینطور به نظر می‌رسد که فدراسیون فوتبال بنا به دلایلی قید جذب مربی خارجی را زده است. افزایش قیمت دلار و تحریم‌های بین‌المللی که کار انتقال پول را سخت کرده مهم‌ترین دلایلی است که باعث شده تاج تصمیم به استخدام سرمربی داخلی بگیرد. البته همین حالا مربیان خارجی چون پاکو خمز، ژوزه مورایس و ریکاردو ساپینتو در کنار چندین بازیکن خارجی در لیگ برتر فعالیت دارند و هر ماه دستمزدشان را دریافت می‌کنند اما انگار فقط فدراسیون فوتبال است که نمی‌تواند پول منتقل کند که این هم خودش جای سوال دارد.

با این حال در میان مربیان داخلی هم گزینه‌ای که در دسترس باشد و بتواند هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرد به سختی یافت می‌شود. مربیانی چون جواد نکونام، امیر قلعه‌نویی و فرهاد مجیدی از جمله اسامی مطرح‌شده بودند که همگی تیم دارند و در کوران مسابقات هستند. آن‌ها حتی اگر در بین گزینه‌های تیم ملی باشند هم بعید است بتوانند در این مقطع از تیم خود جدا شوند. البته حضور همین اسامی هم خودش حرف و حدیث زیادی دارد. نکونام در فولاد شرایط چندان خوبی ندارد و امسال خوب نتیجه نگرفته است. امیر قلعه‌نویی هم پس از شروع خوب و حضور در جمع مدعیان چند هفته‌ای است که نتیجه نمی‌گیرد و چند پله در جدول سقوط کرده. از طرفی فرهاد مجیدی هم در امارات عملکرد سینوسی داشته و کلا مربیگری در تیم ملی هم برای او خیلی زود است.

در چنین شرایطی اگر فدراسیون همچنان به حضور مربی داخلی اصرار داشته باشد، شانس وحید هاشمیان برای نشستن روی نیمکت تیم ملی بیش از سایر گزینه‌ها خواهد بود. گفته می‌شود فدراسیون هم روی زوج او و کریم باقری نظر مثبتی داشته و بعید نیست که تصمیم به استفاده از آن‌ها بگیرد.

تیم میلی آقای تاج

با این حال موضوع نگران‌کننده در خصوص تیم ملی و حتی تیم امید این است که انگار انتخاب سرمربی جدید در اولویت‌های فدراسیون فوتبال قرار ندارد. اتفاقی که بسیار تعجب‌برانگیز است و می‌تواند در آینده به این دو تیم به خصوص تیم ملی بزرگسالان ضربه بزند. در حال حاضر کمتر از یک سال تا آغاز جام ملت‌های آسیا در کشور قطر باقیمانده و تیم ملی نباید به همین راحتی فرصت‌های آماده‌سازی را از دست بدهد. به خصوص که ترکیب فعلی بازیکنان حاضر در تیم ملی دارای میانگین سنی بالایی است و سرمربی آینده باید از همان روز اول برای تغییر نسل و اضافه کردن نفرات جوان برنامه‌ریزی کند که این خودش نیازمند زمان است.

در حال حاضر استدلال تاج و بعضی اعضای فدراسیون فوتبال این است که تیم ملی تا عید اردو و مسابقه ندارد پس نداشتن سرمربی چندان هم نیست. نکته مهم اما این است که سرمربی تیم ملی باید از همین حالا یا حتی مدت‌ها قبل بازی‌های لیگ و عملکرد بازیکنان را زیر نظر می‌گرفت و برای فیفادی فروردین و برنامه‌ریزی می‌کرد. باید دید در نهایت فدراسیون فوتبال چه زمانی سرمربی بعدی تیم ملی را معرفی خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

۲۵۸ ۲۵۸