ریحانه اسکندری: مدتی است رکود،دامن تکواندو ایران را گرفته است. شاید کسب نتایج غیر قابل قبول تکواندوکاران ایران در المپیک ۲۰۲۲ زنگ خطر مهمی را به صدا در آورد. برآورده نشده انتظارات مردم، خانواده و طرفداران این رشته رزمی از نتایج کسب شده باعث شد تا فدراسیون و کادرمربیان فکرهای تازه ای بکنند اما هنوز همان شرایط برقرار است. نبود بازیکنان ایران در رنک های مناسب جهان و عدم جوان گرایی در زمان درست کار را برای تکواندو ایران سخت کرده است.

در رابطه با شرایط این روزهای فدراسیون، عملکرد هادی ساعی و حضور تکواندوی ایران در المپیک پاریس با مرتضی کریمی سرمربی سابق تیم ملی ایران گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

یک سری از حواشی را خود فدراسیون می‌سازد

شرایط تیم ملی را برای حضور در المپیک ۲۰۲۴ پاریس چه طور می بینید؟

روند انتخابی تیم ملی روند خوبی بود. آن هایی که مدعی بودند شرکت کردند و به قول معروف شایسته سالاری بود و انتصابی نبود. بر مبنای انتخاب بود و این جای امیدواری بود که تیم ما تیم خوب و جان داری شود. مسابقات آسیایی و جهانی را در زمان آقای ساعی پشت سر گذاشتیم، نمی‌توانیم بگوییم نتیجه خوب یا بد بود ولی به هر حال جوان های خوبی به تیم ملی راه پیدا کردند و انشاالله آینده تکواندو خوب می‌شود. در خصوص المپیک، همان طور که آقای ساعی گفتند فکر نمی‌کنیم بتوانیم از رنکینگ سهمیه بگیریم و باید از قاره سهمیه بگیریم. چون با رنکینگی که بچه های ما ثبت کرده اند خیلی بعید است که بتوانیم برای المپیک سهمیه بگیریم. به هر حال کمیته فنی و کادر فنی و فدراسیون باید چاره اندیشی کنند که ما سهمیه قاره‌ها را از دست ندهیم و بتوانیم دو سهمیه قاره را بگیریم. هرچند مسابقات جهانی باکو هم در پیش داریم ولی شواهد نشان می‌دهد اگر ما آن جا مدال های خوشرنگی هم بگیریم باز شرایط برای کسب سهمیه ضعیف است.

در المپیک قبل نتیجه ای که پیش بینی می کردیم برای تکواندو ایران رقم نخورد و نتایج باب میل نبود. شرایط را برای المپیک پاریس مثبت تر می بینید؟

تکواندو یک ورزش زد و خوردی است، ممکن است شما در اوج آمادگی آسیب ببیندی یا با یک اشتباه کوچک بازی را واگذار کنید چون جایی برای اشتباه وجود ندارد. به هر حال من فکر می‌کنم فدراسیون و کادر فنی ما و بازیکنان همه تلاششان را می‌کنند که بهترین نتیجه را در المپیک بگیرند. به هر حال هر کسی بیشتر زحمت بکشد مزد بهتری می گیرد و این می طلبد که ما دورخیز خوبی برای المپیک داشته باشیم. اگر ما واقعا می خواهیم در المپیک برنده باشیم باید از الان برنامه ریزی کنیم، نگاه ما به دو نفری که راهی المپیک می شوند باید نگاه ویژه ای باشد و باید سرمایه گذاری ویژه ای کنیم. چون به هر حال سهمیه ما با توجه به بحث مسابقات قاره ای احتمالا دو تا بیشتر نباشد که امیدوارم آن دو تا را هم بگیریم، ولی مهم این است که برای آن دو سهمیه درست برنامه ریزی کنیم.

در رابطه با همین تعداد سهمیه، فکر می‌ کنید می توانستیم بیشتر از این سهمیه داشته باشیم؟

خب ما اگر رنکینگ داشتیم می توانستیم چهارتا داشته باشیم. ولی نداریم، چون مسابقات انتخابی المپیک به صورت رنکی برگذار می شود و ۵ نفر اولی که بیشترین رنکینگ را کسب کنند جواز حضور مستقیم در المپیک را کسب می کنند. رنک بچه های ما متاسفانه بالای ۲۰ یا ۲۵ است. اختلاف زیادی هم با نفرات اول تا پنجم دارند. برای همین بعید است که بتوانیم رنک جهانی بگیریم و به المپیک برویم.امیدوارم با سهمیه ای که کشورهای آسیایی در رنکینگ جهانی می گیرند ما هم بتوانیم در آسیایی سهمیه خوبی بگیریم.

یک سری از حواشی را خود فدراسیون می‌سازد

در بحث رنکینگ، به نظر شما تکواندو ما افت زیادی نسبت به گذشته نداشته است؟ اگر بله فکر می کنید چرا؟

چرا بهتر بود، متاسفانه ما در ۴ یا ۵ سال اخیر جوان گرایی نکردیم و جوان های زیادی را به اردو ها دعوت نکردیم که این ها بروند و رنک بگیرند. من در المپیک قبل که به مشکل خوردیم و کمیته فنی تشکیل شد یکی از مسائلی که گفتم این بود که جناب آرمان هادی پور ورزشکار بسیار خوبی است ولی ما متوجه شدیم که آسیب دیده است.سوال این است که چرا در این مدت یک ورزشکار جایگزین برای او پیدا نکردیم؟ بچه های ما در وزن ها رنک ندارند. ما یک زمانی در هر وزنی ۲ یا ۳ تا رنک داشتیم. متاسفانه همه از بین رفتند چون برنامه ریزی خوبی نداشتیم. الان من باید بگویم این تیمی که ما داریم برای المپیک ۲۰۲۸ عالی است. یعنی اگر با این تیمی که داریم کار کنند، تلاش کنند و زحمت بکشند و بچه ها به قول معروف در خواب شیرین نروند( این بچه ها چون ۱۷ با ۱۸ سال هستند و ۱۰ سال وقت دارند)می توانند برای سهمیه های المپیک شانس داشته باشند. این المپیک هم انشاالله نتیجه خوبی خواهیم گرفت چون نیروهای خوبی داریم، ولی به هر حال سهمیه ما کم شده است و در حقیقت چیزی نکاشتیم که بخواهیم برداشت کنیم.

در مورد هادی ساعی صحبت کنیم، عملکردشان در فدراسیون به عنوان رئیس چه طور بوده است و ایشان چه قدر در همین بحث سهمیه و رنک و جوان گرایی می توانستند موثر باشند؟

یک سری کارها با این این که هادی ساعی رئیس فدراسیون است دست او نیست. او رئیس فدراسیون است اما جمع کردن رنک زمان زیادی می خواهد، المپیک ۲۰۲۰ که تمام شد دست ما خالی شد، یعنی یک میرهاشم حسینی ماند، یک سجاد مردانی و یک آرمین هادی پور، یعنی جوانی نبود که پشت این ها بایستد. الان متاسفانه سجاد مردانی آسیب دیده است و با توجه به آسیب دیدگی بعید می دانم به المپیک برسد، چون رنک ۱۱ یا ۱۲ است و من بعید می دانم. شما چند ماه که در مسابقات نباشی رنک خود را از دست می دهی. آقای ساعی زمانی رئیس فدراسیون شد که جمع کردن امتیاز مهم بود ولی ایشان درگیر مشکلات داخلی فدراسیون و بودجه و آدم ها شد، زمانی که می توانست ۱۲۰ امتیاز برای بازیکنان ما جمع کند متاسفانه برای حل مسائل حاشیه ای فدراسیون مصرف شد.خیلی از حاشیه ها از دل خود فدراسیون بیرون می آید.به نظرم برنامه ریزی را از حالا باید ایشان انجام دهند که ما آن دو سهمیه المپیک را بگیریم. آن دو تا را نباید از دست بدهیم.

یک سری از حواشی را خود فدراسیون می‌سازد

عملکرد کادر فنی فعلی تیم ملی را چه طور می بینید؟

من همیشه این نگاه را داشته ام که ما برای المپیک باید کادر فنی و بازیکنان خاص و جدا داشته باشیم. ما مسابقات مختلف زیاد داریم، آسیایی، جهانی، دانشجویی، همه رقم مسابقه ای داریم. نگاه ویژه ما برای المپیک در مورد کادرفنی و بازیکنان باید جدا از مابقی تیم ها باشد. یعنی باید بیاییم مثل خیلی از کشورهای صاحب نام که بازیکنان المپیک را جداگانه تمرین می دهند بازیکنان المپیکی را جدا تمرین دهیم و نگاه ویژه داشته باشیم. ما باید این دیدگاه را داشته باشیم. کمیته فنی ما،کادر مربی های تیم ملی، مربی تیم امید ما مربی بسیار خوبی است اما ما تیم امیدی به او ندادیم که تمرین کند. او از حالا باید با تیم امید کار کنید مثلا مسابقات آسیایی را تیم امید برود، مگر چه اشکالی دارد؟ باید سرمایه گذاری کنیم.

در مورد بخش بانوان فکر می کنید بانوان تکواندو می توانند نتیجه خوبی در المپیک بگیرند؟

ما بانوان خوبی داریم و توانایی گرفتن سهمیه قاره ای هم دارند، مثل هر سال که گرفته اند. بانوان ما باید یک اعتماد به نفسی پیدا کنند، یک حمایت ویژه بشود تا سهمیه گرفته شود. وگرنه با این روش و با این حالت که در انتخابی هایشان حرف و حدیث زیاد است من بعید می دانم بتوانند کاری بکنند. ما اول باید حاشیه های این تیم را جمع کنیم و اعتماد سازی کنیم، بعد صحبت کنیم. تیم بانوان انتخابی ها و کارهایش حرف و حدیث زیاد دارد و باید این حواشی جمع شود و تیم کادرفنی و کادر بازیکنان بتوانند با آرامش کار کنند.

در مورد همین حواشی، مدتی است هم در بخش آقایان هم خانم ها یک سری حواشی ایجاد است، این حاشیه ها چه قدر به تیم آسیب می زند و چه طور باید کنترل شود؟

اگر برنامه ریزی درست باشد و هدف مند باشد من فکر می‌کنم حواشی کم شود.اما اگر امروز یک تصمیم می گیریم فردا یک تصمیم دیگر، امروز یکی را می آوریم فردا یکی را می بریم نمی شود. این ها حاشیه ساز است. یکی از حواشی قوی که خود فدراسیون عامل اصلی اش بود این بود که وقتی تیم در مسابقات جهانی مکزیک هنوز عملکرد خوبی پیدا نکرده بود این جا گفتند سرمربی عوض می شود و این می آید و او می رود. ما تمرکز تیمی که هنوز در مسابقات بود را به هم ریختیم. خب این حاشیه را خود فدراسیون درست می کند. تیم امید داریم، خب تیم امید کار خودش را بکند، ولی وقتی تیم امید تبدیل به تیم بزرگسالان می شود، همه می گویند چه شد و چرا این طور شد. به نظر من مسئله مهم فدراسیون این است که خودش برنامه ریزی کند و روی برنامه اش محکم بماند و کار خودش را ادامه بدهد. یکی از تصمیمات خوب فدراسیون این بود که گفت کادر تیم ملی باید تا المپیک پاریس بماند، خیال همه جمع شد. راجع به این دیگر نمی شود حواشی ساخت. اگر می گفتند این بیاید و آن برود همه دوباره شروع به حاشیه و صحبت می کردند.

بیشتر بخوانید:

۲۵۸۲۵۴