ایمان گودرزی؛ مثل اینکه حالاحالاها قرار نیست تکلیف نیمکت تیم ملی ایران مشخص شود و هر چه که تکرار کنیم آقایان رقابت‌های جام ملت‌های آسیا هر روز به شما نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود، هیچ کس گوشش به این موضوع بدهکار نیست! آخرین اظهار نظر در مورد این داستان این بود که آقای تاج گفتند با کی‌روش برای روشن شدن تکلیفش مذاکره خواهیم کرد همچنین گزینه‌هایی را برای جایگزینی در نظر داریم. سؤالی که پیش می‌آید این است که در صورت جدایی کارلوس کی‌روش، سرمربی که جایگزین او خواهد شد ایرانی است یا خارجی؟ قطعاً گزینه خارجی جذاب‌تر به نظر می‌رسد البته اگر خارجی معتبر با رزومه بالایی باشد، از سوی دیگر اما مثل اینکه تمایل فدراسیون بیشتر روی کار آوردن سرمربی داخلی است. نام‌هایی مانند امیر قلعه‌نویی، علی دایی و فرهاد مجیدی حوالی تیم ملی به گوش می‌رسد. اما آیا ایران با سرمربی ایرانی نتیجه خواهد گرفت؟ هنوز هیچ آینده روشنی نمی‌توان از تیم ملی چه با سرمربی خارجی و چه سرمربی داخلی متصور شد اما چیزی که مشخص است گزینه‌های داخلی مد نظر فدراسیون فوتبال چیزی برای گفتن به جز ناکامی و ناپختگی در زمینه ملی ندارند.

امیر قلعه‌نویی و علی دایی تجربه حضور ناموفق در تیم ملی داشته‌اند و فرهاد مجیدی تجربه تیم ملی را در کارنامه نداشته است اما شاید تماشای تیم رکراکی در جام جهانی این اعتماد به نفس را به مدیران فدراسیون فوتبال داده که روی گزینه داخلی تمرکز کنند و سکان هدایت تیم را به خارجی‌ها نسپارند. در هر صورت یادمان نرود یک سال بیشتر تا شروع تورنمنت مهم بعدی تیم ملی ایران نمانده است و چه خارجی، چه داخلی و چه از هر جای دیگر لطفاً هر چه زودتر تکلیف این نیمکت بی‌صاحاب را روشن کنید!

دستیار کی‌روش: ریسک کردیم و شش گل خوردیم - ورزش سه

سیمای بازنده‌ای در دوردست!

چند صد کیلومتر از ایران و در آن سوی آب‌های خلیج فارس در سرزمینی که میزبان شایسته‌ای برای جام جهانی بوده، ولوله‌ای به پا شده. عنابی‌ها به‌عنوان میزبان هر اندازه در برگزاری جام جهانی موفق بودند و عالی عمل کردند تا دوست و دشمن تحسینشان کنند، در چهارچوب مستطیل سبز ضعیف و نومیدکننده ظاهر شدند. ۳ شکست در مرحله گروهی و در گروهی که چندان دشوار به نظر نمی‌رسید و نسبت به سایر آسیایی‌ها آسان‌تر می‌نمود، یک ناکامی تمام عیار برای تیمی بود که با هزار امید و آرزو میزبان جام جهانی شد و با یک برنامه دقیق و پلن حساب شده به استقبال جام جهان‌نما رفت. آنها پس از میزبانی جام جهانی، پروژه دیرپای خود را که ساختن یک تیم از پایه بود آغاز کردند. برای استارت آنها سراغ لاماسیا به‌عنوان یکی از مکاتب اصلی فوتبال رفتند و یک مربی گمنام را از لاماسیا به قطر آوردند تا او فونداسیون پروژه عنابی‌ها را پی‌ریزی کند.
فلیکس سانچس ابتدا در آکادمی اسپایر کارش را آغاز کرد و بعد از چند وقت استعدادیابی در قطر تیمی را گردآوردی کرد که بعدها تیم نوجوانان قطر شد. بعد از موفقیت این تیم در رقابت‌های قاره‌ای، سانچس و تیمش ارتقای درجه پیدا کردند؛ ابتدا تیم جوانان، سپس تیم امید و دست آخر پروژه اصلی که همان تیم بزرگسالان بود، رسماً آغاز شد. تیمی که با ستاره‌هایی چون معز علی، حسن الهیدوس، اکرم عفیف، عبدالکریم حسن و… برای نخستین بار جام ملت‌های آسیا را بالای سر برد تا در قاره پهناور اعلام وجود کند و برای جام جهانی ۲۰۲۲ یک آماده‌باش بدهد.
قطری‌ها برای جام ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی مفصلی داشتند و با تعطیل کردن لیگ ستارگان چند ماه مانده به آغاز جام سانچس تیمش را به اروپا و اسپانیا برد تا در یک اتمسفر حرفه‌ای مهیای جام کند. چندین بازی دوستانه ریز و درشت و البته نتایجی که عنابی‌ها گرفتند، این امیدواری را به‌وجود آورده بود که میزبان در جام جهانی همانند جام ملت‌های آسیا خوش می‌درخشد اما در همان بازی افتتاحیه در البیت، همه پیش‌بینی‌ها نقش بر آب شد. وقتی عنابی‌ها برابر اکوادور که روی کاغذ آسان‌ترین تیم گروه بود، با ۲ گل شکست خوردند، ثابت شد که برای موفقیت در آوردگاه بزرگی همچون جام جهانی، قطر بیش از اندازه بی‌تجربه است و در برابر تیم‌های رقیب حرفی برای گفتن ندارد. بازی‌های بعدی این انگاره را تثبیت کرد تا عنابی‌ها نخستین حذف شده جام ۲۰۲۲ باشند؛ ناکامی بزرگی که برای میزبان متمول جام جهانی با آن همه بریز و بپاش و برنامه‌ریزی پذیرفتنی نبود.
قطر این همه هزینه و برنامه‌ریزی نکرده بود که در جام جهانی چنین نمایشی دور از انتظار داشته باشد. پلن آنها که در ابتدا بسیار جذاب به نظر می‌آمد و موفق بود، در جام جهانی کاملاً ناکارآمد و شکست خورده شد و از همین رو آنها در نخستین گام با فلیکس سانچس اسپانیایی خداحافظی کردند؛ مربی که به همراه قطر در سطح آسیا خوش درخشید اما برای موفقیت در جام جهانی گزینه مناسبی نبود. بویژه اینکه قطری‌ها اعتقاد داشتند سانچس هرچه داشته و بلد بوده در طول قریب به یک دهه حضور در قطر به عنابی‌ها ارائه داده و چیز تازه‌ای برای گفتن ندارد.

نیمکت بی‌صاحب تیم‌ملی

منوی اصفهانی اقتصادی آقای تاج
امروز ساعت ۱۰ صبح، هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال از خواب زمستانی بیدار می‌شوند تا شاید برای تیم ملی مربی انتخاب کنند. شاید بکنند. شاید هم نکنند! گزینه اول تاج کی‌روش است اما اگر کی‌روش به قطر بپیوندد، فدراسیون در دو راهی همیشگی مربی ایرانی مورد تأیید مقامات و مربیان خارجی تأیید شده توسط دلالان قرار می‌گیرد.
با در نظر گرفتن اوضاع افتضاح اقتصادی فدراسیون، بلوکه شدن پول‌ها در فیفا و وضعیت بی‌ثبات دلار، نمی‌توان با خیال راحت به یک مربی خارجی فکر کرد. البته تاج مدعی است که پول‌ها را از جیب فیفا بیرون می‌آورد. شاید هم آورده. به هر حال، با این وضع رو به صعود دلار و با این وضع فشارهای بین‌المللی روی ایران، باید ببینیم استاد از کلاه سیلندرش کدام خرگوش را بیرون می‌آورد!
به هر حال باید صبر کنیم و ببینیم امروز صبح برایمان چه آشی می‌پزند. آش مستر کارلوس؟ آش امیرخان؟ آش کشک مربی خارجی جدید؟ اصلاً منو دارند؟ منویشان از این منو چاپی‌هاست یا مثل این رستوران باکلاس‌ها، از این کیو آر کدها دارند؟
منتظریم مستر تاج!

پاسخ تاج به شایعات پیرامون نیمکت تیم ملی | فوتبالی

کی‌روش و قطر؟ چرا که نه!

می گویند کارلوس کی‌روش، مشغول گول مالیدن سر ما و بازی کردن با کارت قطر است! به شخصه بعید می‌دانم قطر اجازه بدهد کسی با اسمش بازی کند. قطری که دویست میلیارد دلار هزینه برگزاری جام جهانی را بدون اخم پرداخت کرده، نیاز ندارد با اسم کی‌روش از کسی تخفیف بگیرد. گران‌ترین مربی دنیا الان کیست؟ هرکه هست، قطر حاضر است سالی ده میلیون دلار بیشتر بدهد که بیاوردش دوحه!
با عقل من جور در نمی‌آید که قطر بخواهد با اسم کارلوس کی‌روش بازی کند تا مثلاً یک مربی آرژانتینی را راضی کند که یک میلیون دلار کمتر از آنها پول بگیرد.
نتیجه اینکه بر این باورم قطر واقعاً قصد مذاکره با کی‌روش را دارد. حال اینکه او گزینه نهایی است یا یکی از گزینه‌های روی میز را بعداً می‌فهمیم! چند ساعت قبل از نوشتن این مطلب، الکاس در گزارشی از احتمال انجام این انتقال خبر داد که به روزرسانی خبری مهمی است. شاید بعد از نوشته شدن این مطلب، خبر انجام شدن یا حتی لغو این انتقال بیاید و شما فکر کنید ما چقدر از اخبار عقبیم اما حقیقت اینجاست که روزنامه‌نگاری کاغذی همیشه از خبرهای میانه روز عقب است! این تقصیر کسی نیست. اقتضای کار رسانه‌ای همین است و کاریش هم نمی‌شود کرد!
آیا کی‌روش به درد قطر می‌خورد؟ شاید بخورد. شاید هم نه. دلیل اینکه قطری‌ها سراغ کی‌روش رفتند اما کاملاً مشخص است. برخلاف سانچس جوان، او باتجربه است. سانچس با بازیکنان رفیق بود کی‌روش اقتدار بیشتری دارد. سانچس سابقه خاصی نداشت. کی‌روش در سابقه داشتن و رزومه‌سازی، دستش بسیار پرتر است.
قطری‌ها فعلاً فکر می‌کنند سانچس انتخاب درستی برای جام جهانی نبود. مهم نیست چه فکر می‌کنند. آنها فعلاً دنبال یکی می‌گردند که سانچس نباشد و کی‌روش، گزینه مناسبی است. منطقه را می‌شناسد. جام ملت‌های آسیا را می‌شناسد. رقبای قطر را هم می‌شناسد. برای انتقال از جام جهانی به جام ملت‌های آسیا، کی‌روش برای قطر گزینه مناسبی است.

نقش وزیر ورزش در ناکامی احتمالی تیم ملی با کی روش/ آقای سجادی! استدلال فنی  تان چیست؟- اخبار فوتبال ایران - اخبار ورزشی تسنیم | Tasnim

آخرین وضعیت نیمکت تیم ملی

سید حمید سجادی در خصوص انتخاب سرمربیان تیم های ملی فوتبال بزرگسالان و امید در آخرین اظهاراتش گفت:«ما تقویم بسیار پر ترافیکی را خواهیم داشت. تا جایی که من اطلاع دارم همکارانم در فدراسیون فوتبال در حال تلاش هستند تا اقدامات لازم برای تیم‌های ملی فوتبال را انجام دهند و سرمربیان تیم های ملی بزرگسالان و امید را انتخاب کنند به همین دلیل اهمیت انتخاب سرمربیان تیم ملی جوانان و امید برای ما هم حائز اهمیت است. برای تیم بزرگسالان گزینه های خارجی و داخلی وجود دارد. برخی مربیان ایرانی درگیر لیگ هستند. یک شایعه هم در خصوص تیم ملی به وجود آمده بود که گفته می‌شد یک سرمربی موقت برای تیم ملی انتخاب کنند تا رقابت های لیگ برتر به پایان برسد و سرمربی انتخاب کنند که من پیگیری کردم و اصلا هم به صلاح تیم ملی نبود. در گذشته یادمان نرفته است که ویلموتس چگونه به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد و امیدوارم در آینده برای انتخاب سرمربی تیم ملی دچار چنین مشکلاتی نشویم.»

بیشتر بخوانید: