سپهر ستاری: لیگ برتر بیست و دوم به نیمه خود رسیده و حالا زمان مناسبی برای قضاوت در مورد عملکرد بازیکنان و مربیان خارجی است. در دو فصل اخیر و با لغو قانون منع ورود بازیکنان و مربیان خارجی به فوتبال ایران تیم‌های لیگ برتری دوباره مشغول جذب خارجی‌ها هستند. موضوعی که این فصل به اوج خود رسیده و کمتر تیمی را می‌توان یافت که بازیکن خارجی در ترکیب خود نداشته باشد. با این حال حضور بازیکنان خارجی در فوتبال ایران همچون گذشته حواشی زیادی را در پی دارد. از خارجی‌هایی که به شکلی ناکهانی قرارداد خود را فسخ می‌کنند تا بازیکنانی که علی‌رغم قراردادهای سنگین دلاری نمی‌توانند کارایی لازم را داشته باشند و خیلی زود قراردادشان فسخ می‌شود.

بدون شک یورگن لوکادیا مهم‌ترین بازیکن خارجی نیم فصل اول لیگ برتر بود. مهاجم هلندی که ابتدای فصل با سابقه بازی برای آیندهوون، برایتون، بوخوم و هافنهایم به پرسپولیس پیوست تا مشکل گلزنی سرخپوشان را حل کند. یک خرید هیجان‌انگیز که خیلی زود درخشش در پیراهن قرمز را آغاز کرد و با گلزنی‌های خود حسابی در بین هواداران پرسپولیس محبوب شد. لوکادیا که با گلزنی‌های متوالی موفق شده بود به صدر جدول گلزنان هم برسد در آستانه دربی پایتخت یک تصمیم عجیب گرفت و با ترک ایران و فسخ قراردادش شوک بزرگی به هواداران پرسپولیس وارد کرد. اتفاقی که باعث شده مدیران باشگاه پرسپولیس هم تصمیم به شکایت از مهاجم هلندی سابق خود بگیرند و باید دید در نهایت چه حکمی برای پرونده لوکادیا صادر خواهد شد. نکته عجیب در خصوص لوکادیا اینکه او با وجود ترک ایران پیش از نیم فصل و غیبت در دو بازی ابتدایی پرسپولیس همچنان صاحب عنوان آقای گلی لیگ برتر است!

ریکاردو آلوز، هافبک پرتغالی تراکتور هم یکی دیگر از خارجی‌هایی بود که با درخشش در تبریز نام خود را سر زبان‌ها انداخت و حتی گفته می‌شود پیشنهاداتی هم از چند تیم مطرح دریافت کرده کرده است. آلوز در نیم فصل اول ۸ پاس گل داد و ستاره تراکتور بود. تبریزی‌ها به جز این هافبک پرتغالی دو خارجی دیگر هم در ترکیب خود داشتند؛ صفا هادی و گوستاوو واگنین دیگر بازیکنان خارجی تراکتور بودند که در کنار آلوز خط هافبک این تیم را تشکیل می‌دهند.

استقلال یکی از تیم‌هایی است که می‌توان گفت توانسته از بازیکنان خارجی خود به خوبی بهره بگیرد. رافائل سیلوا و کوین یامگا دو بازیکن مهم استقلال هستند که نقشی تعیین‌کننده در ترکیب این تیم دارند. آن‌ها برخلاف بسیاری از بازیکنان خارجی سال‌های اخیر این تیم حاشیه خاصی هم ندارند. آبی‌های پایتخت البته عزیزبک آمانوف را هم در ترکیب خود دارند ولی ساپینتو در نیم فصل اول هرگز روی خوشی به این هافبک ازبک نشان نداد و پیش‌بینی می‌شود که او اولین خروجی استقلال در نقل و انتقالات باشد.

از خارجی‌های بی‌حاشیه استقلال تا مورد عجیب لوکادیا

برخلاف استقلال اما عملکرد خارجی‌های سپاهان در نیم فصل اول چنگی به دل نزد. آن‌ها با نظر ژوزه مورایس از ۴ سهمیه خارجی خود استقاده کردند ولی هیچ یک از این نفرات نمایش چشمگیری نداشتند. رناتو داسیلویرا، نیلسون جونیور، مانوئل فرناندز و الویس کامسوبا چهار خرید خارجی سپاهان بودند که از این جمع حضور فرناندز با رزومه فوق‌العاده‌اش اتفاق مهمی بود اما او هم بیشتر دیدارهای نیم فصل اول را به دلیل مصدومیت از دست داد.

از خارجی‌های بی‌حاشیه استقلال تا مورد عجیب لوکادیا

جنجالی‌ترین خارجی فصل گذشته لیگ برتر اریک بوکوم باگناما بود که حضورش در ترکیب گل‌گهر ۷ امتیاز از این تیم گرفت. او نیم فصل دوم لیگ قبل به استقلال تاجیکستان رفت و با حضور در لیگ قهرمانان آسیا شرایط بازی در لیگ برتر را هم به دست آورد. این بازیکن گابنی در نیم فصل اول یکی از بازیکنان اصلی تیم امیر قلعه‌نویی بود و سرمربی گل‌گهر نشان داد که اعتقاد فراوانی به او دارد. سیرجانی‌ها در کنار باگناما از دو خارجی دیگر یعنی کیروش استنلی و وسلی گومز هم استفاده کردند.

نام گئورگی گولسیانی، مدافع تازه‌وارد پرسپولیس هم در لیست خارجی‌های موفق لیگ برتر قرار دارد. او که ابتدای فصل از سپاهان راهی پرسپولیس شد علاوه بر نمایش دفاعی موفق در ترکیب سرخپوشان در دربی پایتخت هم گلزنی کرد و خیلی زود توانسته در بین هواداران تیمش محبوب شود. به جز او جفرسون باهیا هم در خط دفاعی مس رفسنجان عملکرد خوبی داشته است.

از خارجی‌های بی‌حاشیه استقلال تا مورد عجیب لوکادیا

نام‌هایی چون والنتینو یوئل، هانسل زاپاتا، آیاندا پاتوسی، شرزود تمیروف، شیخ دیاباته، تیتو اوکلو، دارکو بیدوف، شیرالدین بابایف، گادوین منشا، آداما نیان و احسان پنجشنبه دیگر خارجی‌های نیم فصل اول لیگ برتر بودند که در نیم فصل اول نتوانستند انتظارات را برآورده کنند و بعضی از آن‌ها مثل یوئل و بیدوف خیلی زود به آخر خط رسیدند و جدا شدند.

از خارجی‌های بی‌حاشیه استقلال تا مورد عجیب لوکادیا

سه تیم ملوان، هوادار و نفت مسجدسلیمان تنها تیم‌هایی بودند که در نیم فصل اول هیچ بازیکن خارجی در ترکیب خود نداشتند و ۱۳ تیم دیگر لیگ برتر حداقل از یک بازیکن خارجی استفاده کردند. با توجه به آغاز فعالیت تیم‌ها و شرایط خاص در نقل و انتقالات زمستانی احتمال اینکه در نیم فصل دوم خارجی‌های جدیدی به لیگ برتر اضافه شوند وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

۲۵۸ ۲۵۸