سپهر ستاری: همین یک هفته قبل بود که باشگاه النصر عربستان با برگزاری مراسم معارفه کریستیانو رونالدو، فوق‌ستاره پرتغالی و برنده پنج توپ طلا تمام توجهات را به خود جلب کرد. شاید اگر چند سال قبل کسی مدعی می‌شد ممکن است روزی کریستیانو رونالدو در لیگ عربستان بازی کند، همه به او می‌خندیدند اما این اتفاق حالا رخ داده و یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال قرار است برای یک تیم عربستانی به میدان برود. خرید رونالدو اما تنها بخشی از پروژه عربستانی‌ها برای برای نمایش قدرت خود به دنیا بوده است. آن‌ها از چند سال قبل با گرفتن میزبانی مسابقات مختلف ورزشی و هم‌چنین جذب ستارگان و مربیان مطرح دنیای فوتبال پروژه خود را آغاز کرده و جذب رونالدو با دستمزد رکوردشکن ۲۰۰ میلیون یورو در سال هم تنها بخشی از این پروژه بلندمدت است.

یکی از اولین اقدامات کشور عربستان برای گرفتن میزبانی مسابقات به سال ۲۰۱۸ برمی‌گردد که آن‌ها میزبانی دیدار سوپرجام ایتالیا بین یوونتوس و میلان را میزبانی کردندو اتفاقی که سال بعد هم رخ داد. شیوع کرونا باعث شد چند سالی عربستانی‌ها فرصت میزبانی این رقابت را از دست بدهند اما پس از وقفه‌ای کوتاه قرار است سوپرجام این فصل ایتالیا بین دو تیم میلان و اینتر بار دیگر امسال به میزبانی عربستان و شهر ریاض برگزار شود.

بهار عربی

پس از ایتالیا نوبت به کشور اسپانیا رسید که میزبانی سوپرجام خود را به عربستانی‌ها واگذار کند. با این تفاوت که همکاری اسپانیایی‌ها با کشور عربستان به مراتب جذاب‌تر بود. حضور دو تیم رئال مادرید و بارسلونا باعث شد عربستان حسابی سر کیسه را شل کند و با پرداخت سالیانه ۴۰ میلیون یورو به فدراسیون فوتبال اسپانیا حق میزبانی دیدار سوپرجام را برای ۱۰ سال در اختیار بگیرد. آن‌ها حتی فرمت برگزاری این رقابت‌ها را هم تغییر دادند و مسابقات به صورت چهارجانبه با حضور قهرمان و نایب قهرمان لیگ و جام حذفی اسپانیا برگزار می‌شود. اتفاقی که شانس برگزاری ال‌کلاسیکو را هم افزایش داده است. سال گذشته در نیمه‌نهایی این مسابقات رئال مادرید و بارسلونا در ورزشگاه ملک فهد و با حضور ۳۲ هزار هوادار به مصاف هم رفتند که لوس‌بلانکوس با نتیجه ۳ بر ۲ حریف خود را شکست دادند. شاگردان آنچلوتی در فینال هم اتلتیک بیلبائو را شکست دادند و برای دومین بار در عربستان فاتح سوپرجام شدند. این مسابقات امسال هم در کشور عربستان برگزار می‌شود و رئالی‌ها همین حالا در این کشور حضور دارند.

بهار عربی

میزبانی عربستان تحسین فلورنتینو پرز، رئیس باشگاه رئال مادرید را هم به دنبال داشت. او پس از قهرمانی در این کشور گفت:« رئال باشگاهی جهانی است، هرجای دنیا بروید، همه جا پر از هواداران رئال است. ما اینجا علاقه هواداران سعودی را حس کردیم و طوری بازی کردیم انگار در خانه هستیم. من مشکلی با برگشتن به اینجا ندارم.»

سوپرجام اسپانیا تنها مسابقه مهمی نیست که عربستانی‌ها اکنون میزبان آن هستند. رالی داکار که معتبرترین مسابقات رالی به حساب می‌آید همین حالا در عربستان در حال برگزاری است و آن‌ها خودشان را برای میزبانی مسابقات جایزه بزرگ فرمول یک در سال ۲۰۲۳ هم آماده می‌کنند.

بهار عربی

مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان و المپیک هنرهای رزمی دو مسابقه مهم دیگری هستند که امسال در کشور عربستان برگزار خواهند شد اما پروژه بزرگ‌تر آن‌ها میزبانی جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۲۷ است. مسابقاتی که عربستانی‌ها میزبانی آن را بر عهده گرفته‌اند و فرصت بزرگی برای این کشور است تا بیش از قبل توانایی‌های خود را نشان دهد.

یکی از احتمالات جذاب برای عربستانی‌ها کسب میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ به صورت مشترک با مصر و یونان است. موضوعی که شایعات و اخبار زیادی در خصوص آن شنیده شده و بعضی مقامات عربستانی‌ها هم آن را رد کرده‌اند اما آن‌ها قطعا رویای میزبانی جام جهانی را در سر دارند و شاید تمام این اقدامات مقدمه‌ای برای کسب مجوز میزبانی بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبال دنیاست. اتفاقی که اگر رخ دهد عربستان را به دومین کشور خاور میانه پس از قطر تبدیل می‌کند که توانسته میزبانی جام جهانی را بگیرد.

بهار عربی

۲۵۸ ۲۵۸