ریحانه اسکندری: بیست و دومین دوره لیگ برتر در هفته پانزدهم به ایستگاه نیم فصل رسید، در شرایطی که پرسپولیس در آزادی با پنج گل از سد نساجی گذشت و ۳۲ امتیازی شد. سپاهان نیز موفق شد با ۲ گل از سد مس بگذرد. فولاد و هوادار با یک گل از سد ذوب و آلومینیوم گذشتند.مس رفسنجان هم با ۲ گل از سد پیکان گذشتند. استقلال نیز با یک روز تاخیر به مصاف تراکتور رفت و با نتیجه ۲ بر ۰ مغلوب شد تا اوضاع برای ساپپینتو بحرانی شود.

در این مقطع می توان نگاهی به آمار های دور رفت داشت. پرسپولیس در حال حاضر با اقتدار صدر جدول را به نام خود زده است. بعد از پرسپولیس سپاهان و استقلال با ۵ امتیاز اختلاف در رده ها دوم و سوم قرار دارند.

پرسپولیس در صدر جدول ۹ برد، ۵ تساوی و ۱ باخت ، سپاهان و استقلال هر دو ۷ برد، ۶ تساوی و ۲ شکست از ۱۵ بازی کسب کردند. تفاضل گل پرسپولیس ۱۴ است و سپاهان و استقلال در بخش تفاضل گل با هم فاصله دارند. سپاهان تفاضل گل ۱۲ و استقلال تفاضل گل ۷ را دارد.

می توان گفت اوضاع استقلال اصلا به خوبی فصل گذشته نیست و این روزها حرف و حدیث های زیادی مبنی بر اخراج این مربی پرتغالی از استقلال وجود دارد. البته که برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند که او نیاز به زمان دارند اما هواداران نظر متفاوتی دارند.

در میان تیم‌های لیگ برتر سپاهان با زدن ۲۱ گل صاحب بهترین خط حمله است و گل‌گهر و پرسپولیس با زدن ۲۰ گل در رده‌های بعدی هستند. سیرجانی‌ها یک بازی معوقه با آلومینیوم اراک هم در پیش دارند و در صورت زدن ۲ گل به تنهایی صاحب بهترین خط حمله نیم فصل اول خواهند شد. این درحالی است که آلومینیوم هم با زدن ۸ گل ضعیف‌ترین آمار هجومی را ثبت کرده و مس کرمان، نفت آبادان، و مس رفسنجان با ۹ ل زده مشترکا دومین خط حمله ضعیف لیگ را در اختیار دارند.

مس رفسنجان همان قدر که در گلزنی ناموفق بوده توانسته آمار دفاعی بسیار خوبی را به ثبت برساند. شاگردان محمد ربیعی با خوردن تنها ۴ گل صاحب بهترین خط دفاعی لیگ هستند و پرسپولیس و آلومینیوم با دریافت ۶ و سپاهان ۹ گل در رده‌های بعدی قرار دارند. بدترین آمار دفاعی نیم فصل اول هم متعلق به نفت مسجدسلیمان است که ۳۵ گل خورده و با فاصله‌ای چشمگیر در قعر جدول قرار دارد.

پرسپولیس با ۹ برد بیشترین تعداد پیروزی و مس کرمان، نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان با تنها ۲ برد کمترین تعداد را در نیم فصل اول داشتند. قرمزهای پایتخت هم‌چنین تنها یک بار در نیم‌فصل اولطعم شکست را چشیدند و از این حیث هم در کنار مس رفسنجان صاحب بهترین آمار بودند. نفت مسجدسلیمان با تحمل ۱۰ باخت بیشترین تعداد بازی را به رقبا واگذار کرده است.

تا هفته پانزدهم لیگ جایگاه بهترین گل زن به صورت مشترک متعلق به دو بازیکن است. محمد عباس زاده از تراکتور و یورگن لوکادیا با ۶ گل زده در نیم فصل اول بهترین گل زن های این دوره هستند. نکته جالب حضور لوکادیا در بخش گل زنان برتر است. بازیکنی که قرارداد خود با پرسپولیس را یک طرفه فسخ کرد و دست پرسپولیس و یحیی گل محمدی را حسابی تنگ کرد. می شود گفت رفتن لوکادیا از ایران یکی از بدترین اتفاقاتی بود که می توانست برای پرسپولیس بی افتد و با همه این ها پرسپولیس با مهاجمین ایرانی خود جایگاه خود را در صدر جدول حفظ کرد و کمبود جدی حس نکرد.

سومین گل زن برتر دور رفت حامد شیری از نساجی مازندران است که موفق به زدن ۴ گل شده است. ایوب کلانتری از نساجی، کوین یامگا از استقلال، سجاد بازگیر از ملوان، محمد محبی از استقلال و شهریار مغانلو از سپاهان نیز موفق شدند ۴ گل برای تیم هایشان به ثمر برسانند.

از آقای گلی لوکادیا تا رکورد دفاعی شگفت‌انگیز مس

در بخش بهترین پاسور ها و بازی ساز ها نیز آمار جالبی ثبت شده است. ریکاردو آلوز بازیکن خارجی این فصل تراکتور با ۸ پاس گل آمار عالی را برای خود ثبت کرده است و بهترین بازیکن این بخش است. بعد از او مهدی ترابی از پرسپولیس و فرشاد احمدزاده از سپاهان با ۵ پاس گل رتبه دوم و سوم را دارند. ایوب کلانتری از نساجی و دانیال اسماعیلی فر هم هر کدام ۴ پاس گل را داده اند.

به طور کل می توان وضعیت پرسپولیس در نیم فصل اول را مثبت دانست. ممکن است طبق نظر یحیی گل محمدی آن ها در نیم فصل دوم به مهاجم های دیگری نیاز پیدا کنند و از حالا برنامه ای برای نقل و انتقالات برنامه ای داشته باشند. اما آن طرف تر اوضاع برای استقلال بحرانی تر است. شایتعات زیادی حول محور وضعیت ساپینتو وجود دارد. در هر صورت ساپینتو یکی از پر جمب و جوش ترین مربیان نیم فصل اول بود، مربی که بارها به خاطر دعوا و درگیری کارت گرفت و محروم شد. باید دید سرنوشت این مربی در نیم فصل دوم چه خواهد بود و آیا باز هم روی نیمکت استقلال می ماند؟

بیشتر بخوانید:

۲۵۱۲۵۴