سپهر ستاری: بدون شک یکی از جنجالی‌ترین دوران تاریخ فدراسیون فوتبال در زمان ریاست شهاب‌الدین عزیزی خادم رقم خورد. مردی که یازده ماه رئیس فدراسیون بود و در این مدت به اندازه چندین سال حاشیه و اتفاقات عجیب در فدراسیون رخ داد. از شائبه جادوگری و پاداش‌های نجومی گرفته تا ماجراهای مربوط به VAR که همه در مدت کوتاه حضور عزیزی خادم رخ دادند و در نهایت باعث شدند او نتواند دوره چهارساله ریاستش را به اتمام برساند.

دوران یازده ماهه حضور عزیزی خادم به تلخ‌ترین شکل ممکن به پایان رسید ولی خودش معتقد است در همین مدت کم توانسته طلایی‌ترین دوران تاریخ فوتبال ایران را رقم بزند!

او که با کلی امید و آرزو پا به ساختمان سئول گذاشته بود، هنوز هم اتفاقات منجر به عزل از ریاست فدراسیون فوتبال را فراموش نکرده و دل پری از همکارانش دارد. او در ابتدای مصاحبه پیش از آغاز سوالات ما حدود نیم ساعت از دستاوردهای خود در فدراسیون فوتبال صحبت کرد و در تمام زمان مصاحبه مشخص بود که هنوز بابت عزل از ریاست فدراسیون فوتبال ناراحت است.

شروع این گفنگو صحبت‌های شهاب‌الدین عزیزی خادم درباره اقدامات او در دوران یازده ماهه ریاستش است و در ادامه سوال و جواب‌های ما با رئیس سابق فدراسیون فوتبال آمده است:

«نتیجه‌ای که در جام جهانی رخ داد قابل پیش‌بینی بود. این برآیند رفتار و ظلمی بود که به فدراسیون فوتبال شد و نمی‌توانستیم انتظار بیش از این داشته باشیم. هر چند ما به عنوان یک ایرانی از این نتیجه متاثر هستیم و به عنوان یک ایرانی وطن‌پرست نام ایران برای ما مهم است. ما ابتدا باید به یک سال گذشته بپردازیم. فدراسیونی که در بدترین جایگاه و رتبه قرار داشت و امیدی به صعود نداشت را تحویل گرفتیم و به لطف الهی فوتبال را به پادشاهی فوتبال آسیا ارتقا دهیم. این درحالی بود که بخشی از این رسانه‌ها سازمان‌یافته و با یک سناریو هر روز یک بحران را به زعم خودشان درست می‌کردند ولی ما هر روز یک موفقیت داشتیم. ما تیم ملی را از رتبه ۳۸ دنیا به ۲۱ ارتقا دادیم. ایران و حتی آسیا از نتایج تیم ملی متحیر شدند. ما سریع‌ترین صعود را در تاریخ فوتبال آسیا با تیمی که صفر درصد صعود داشت رقم زدیم. مسئله دوم اینکه میزبانی را به ایران برگرداندیم. مسئله سوم اینکه ارزان‌ترین صعود را تجربه کردیم. با حداقل امکانات و هزینه رفتیم و از نظر سود بهترین فدراسیون بودیم. چون قبلا این درآمدها برای دستمزد مربیان هزینه می‌شد. مسئله بعدی اساسنامه فدراسیون بود که یک دهه چالش جدی داشت ولی با یک دیپلماسی مناسب این کار را انجام دادیم. با این حال نمایندگان مجلس که باید به فدراسیون کمک می‌کردند، به ما تاختند.

صعود تیم ملی بانوان را داشتیم. تیمی که کاملا تعطیل شده بود و شانسی نداشت. ما ۱۴-۱۵ اردو گذاشتیم و تیم بانوان را به رنکینگ برگرداندیم و صعودی تاریخی داشتیم. امکانات بی‌نظیری برای بانوان داشتیم و برنامه‌ریزی بی‌سابقه‌ای انجام شد. در همان از بیرون فوتبال برای فوتبال بانوان حاشیه‌سازی می‌شد. ما معاون رئیس جمهور را برای بازدید و بدرقه می‌آوردیم ولی در اتاق‌های بغل فدراسیون می‌گفتند چرا باید همچین جلسه‌ای برای فوتبال بانوان گرفته شود.

حضور بانوان در ورزشگاه در بازی با عراق آن هم در سال کرونا اتفاق مبارکی بود. با تیم ملی بحرین را در خانه‌اش شکست دادیم. برای اولین بار تبلیغات محیطی را به باشگاه‌ها دادیم. بحث var برای فوتبال ملی بود؛ جایی که هم میزبانی‌ها تهدید می‌شد هم ممکن بود داوران ما از به خاطر عدم آموزش مسابقات بین‌المللی حذف شوند. شما دیدید چه هجمه و افتراهایی به طور سازمان‌یافته به فدراسیون فوتبال وارد کردند و کار بزرگی که داشت رقم می‌خورد را عامدانه تخریب کردند. این افراد باید پاسخگو باشند و تاریخ را نمی‌توان پاک کرد.

جلوی ورود بازیکن و مربی بی‌کیفیت خارجی را گرفتیم. باشگاه‌ها باید گارانتی می‌گذاشتند و براساس یک الزامات و مکانیزمی وارد می‌شدند. قرارداد مهم و استراتژیکی با قطر بستیم که از نظر سیاسی و اقتصادی دریچه‌های بین‌المللی فوتبال را باز کرد. فوتبال ما یک سال قبل امیدی نداشت ولی چه شد که یازده ماه بهترین نتایج را دیدیم؟ قرارداد چهارساله‌ای با قطری‌ها بسته شد که چهار سال تیم‌های ما رایگان از امکانات آن استفاده کنند. دستیار یک اینفانتینو در آن جلسه حضور داشت و مهم‌ترین قرارداد بین‌المللی تاریخ فوتبال ایران بود. در دل این ما توافق ۱۰۰ میلیون دلاری درباره اسپایر داشتیم و با وزیر ورزش هم صحبت کردیم براساس طرح و برنامه اسپایر بتوانیم این کار را انجام دهیم که دستاورد مهمی بود.

برای تیم ملی امید که همیشه صرفا تیم نیم‌بندی داشت به روشنی و با نگاه به آینده برنامه‌ریزی کردیم و مهدی مهدوی‌کیا را آوردیم. تیم را برای المپیک پاریس آماده می‌کردیم و علاوه بر این جام جهانی ۲۰۲۶ هم مهم بود تا تغییر نسل را انجام دهیم. علاوه بر این استعدادیابی را در استان‌ها انجام دادیم. روش ما توسعه فوتبال بود. همه چیز بر یک ریل مشخص برای رسیدن به هدف قرار داشت. فوتبالی‌هایی مثل کریم باقری، وحید هاشمیان، مهدی مهدوی‌کیا، وحید شمسایی، علیرضا امامی‌فر و خانم ایراندوست در فدراسیون حضور داشتند و یک جریان فوتبالی بود. ما دستمزد داوران را ۴۰۰ درصد افزایش دادیم و فوتبال در همه حوزه‌ها مسیر خودش را می‌رفت.

حالا چه اتفاقی می‌افتد که افرادی بیرون از فوتبال خیلی روشن و عریان به فوتبال ملی حمله می‌کنند؟ کاری کردند که به قول نماینده فیفا مشابه آن وجود نداشت. اصلا در ورزش ایران هم وجود نداشته است. عزیزی خادم باید چیکار می‌کرد؟ با غرض و عامدانه به جایی که دلخوشی مردم بود حمله کردند. ۸۰ میلیون ایرانی از سریع‌ترین صعود تاریخ لذت بردند. در کوچه و خیابان هر کسی من را می‌بیند از افرادی که اینطوری نفرت‌پراکنی کردند با تنفر یاد می‌کنند. کدام یکی از ۳۲ تیم جام جهانی با رئیس فدراسیون چنین برخوردی کردند؟ هر جایی که شما کفر نعمت کنید گرفتار می‌شوید. جایی که خداوند ویژه به ما لطف کرده بود و مردمی که کلی مشکل دارند را خوشحال کرده بود را با دروغ و تهمت به آند حمله کردید. کسانی که یک عدس به فوتبال ایران نیاوردند. این چه رفتاری بود؟ من در ۱۳ بازی یک مساوی دادم و تاریخ فوتبال ایران چنین نتایجی نداشته و تکرار هم نخواهد شد.

یکی از نمایندگان مجلس پیش از سفر ما به بحرین در تمرین تیم ملی حضور داشت و به من گفت اگر شما از بحرین با چهار برد برگردید سردار قسطنطنیه می‌شوید! البته این‌ها برای من مهم نیست. آن‌ها هر روز یک بحران ایجاد می‌کردند و ما هر روز یک موفقیت کسب می‌کردیم. آنقدر تحمل موفقیت ما سخت بود که فدراسیون را به شکل عریان زدند. دو کارشناس این کار را کردند. چرا با فوتبال ملی این کار را کردند؟ دلیل آن‌ها چه بود؟»

در زمان ریاست شما در فدراسیون فوتبال چند ابهام بزرگ وجود داشت. یکی از این ابهامات بحث var بود که شما از آن به عنوان دستاورد یاد می‌کنید ولی در آن متهم بودید که با شرکت اسرائیلی ارتباط داشتید و دادگاه هم رفتید. پشت پرده var چه اتفاقی افتاد؟

بحث var یک الزام بود ولی اینطور نیست که شما همینطوری آن را بیاورید. کلا ۱۵ شرکت مورد تایید فیفا وجود دارد و شما باید یک کارگروه بگذارید که ما آقای فغانی و منصوری را به آن اضافه کردیم چون تجربه کار با var را داشتند. با یک سلسله مرتب به هیات رئیسه رسیدیم. از این ۱۵ شرکت ۱۴ تا با ایران کار نمی‌کنند. شما ۵۰۰ میلیون پوند بدهید هم بعضی از آن‌ها نمی‌آیند. خود قطر برای جام جهانی اجاره کرده است چون دو سال یک بار تاییدیه جابجا می‌شود و معمولا خریداری نمی‌کنند. شرکت بلژیکی – هلندی مورد تایید فیفا بود و قانونی آمد ولی سم‌پاشی کردند و به ما انگ زدند. اتفاقا افرادی که این رفتارها را کردند اقدام علیه امنیت ملی کردند.

شما دادگاه رفتید؟ نتیجه‌اش چه شد؟

بله، تبرئه شدم.

یک شرکت روسی هم بود که می‌شد با آن کار کرد.

بله فشار هم بود که بیاورم.

چرا این کار را نکردید؟

اولا کیفیتش پایین‌تر بود، دوما دفتر نماینده‌اش در آمریکا بود. شما نمی‌توانی یک دلار با آن‌ها جابجا کنی. شرکت بلژیکی – هلندی که آوردیم هم به صورت اجاره بود. چهارماه برای چهار بازی بیاید و داوران را آموزش دهد و ایراداتش در بیاید. اگر تایید شد خود باشگاه‌ها با آن ببندند.

همراه اول کجای ماجرا بود؟

همراه اول به ما کمک کرد که اینترنت داد و در زیرساخت‌ها کمک کرد و بازی اول را هم تازه آفلاین رفتیم. این برای لیگ، داوری و میزبانی ما اقدام مهمی بود.

بحث دیگری که در زمان عزل شما مطرح شد اتهامات مالی بود. چند اتفاق که مثلا گفتند شما ریخت و پاش مالی داشتید. یک رقم ۲۱۰ میلیارد تومان در هزینه‌های شما بود که بودجه فدراسیون است و ۱۵۰ تای آن را دولتی گرفته بودید.

اصلا مگر می‌شود در فوتبال شما بودجه دولتی نگیرید؟ کدام دوره فدراسیون فوتبال بودجه دولتی نگرفته؟ اینجا حسابداری و مالی دارد. من خودم به عنوان کسی که سال‌ها کار مالی کردم و مجامع متعدد برگزار کردم. اگر یک سنت غیرقانونی و بدون مصوبه هزینه شده باشد.

خب همان زمان گفتند بخشی از هزینه‌ها مصوبه هیات رئیسه نداشته است. در مورد پاداش‌ها که البته خودشان هم گرفته بودند.

همه گرفته بودند و این اتهامات دروغ محض است.

این اتهامات مالی مصوبه همکاران خودتان بوده است!

پرداخت‌ها همگی بر اساس مصوبه است.

ولی زمانی که پروژه عزل شما راه افتاد اعضای هیات رئیسه ۴۰ مورد گفتند که این هم جزو آن بود.

از زمان احمدشاه قاجار تا الآن ۴۰ مورد در فوتبال ایران نبوده است! این‌ها همه دروغ و تهمت بی‌پایه و اساس است. هرجا بخواهند چهره فوتبال را خراب کنند و یک سازمان بالنده را از مسیر خارج کنند حرفی جز این‌ها ندارند که بزنند.

دلیلی که برکنار شدید هیچ ربطی به این ۴۰ مورد نداشت و ۱۰ میلیاردی بود که به پرسپولیس کمک کردید.

این هم من در تلویزیون صحبت کردم. این بار اول نبود که به پرسپولیس و استقلال کمک می‌شد. دلیلش هیچ‌کدام این‌ها نبود بلکه همان قضیه‌ای بود که ابتدای صحبت‌ها گفتم.

چیزی که به آن استناد شد ولی ۱۰ میلیارد پرسپولیس بود. شما هم‌چنان نمی‌گویی این را به خواست وزیر ورزش انجام دادی یا خیر.

این ۱۰ میلیارد که هیچ، ده‌ها میلیارد برای استقلال و پرسپولیس می‌آید و کار غیرقانونی هم نیست. چون دو باشگاه حرفه‌ای هستند و براساس الزامات afc نمی‌توانیم به آن‌ها پول بدهیم، معمولا به فدراسیون می‌دهند و از کانال ما داده می‌شود. این پول برای خودشان بوده و سفته‌اش هم گرفته شده است. آقای درویش هم هست از او سوال کنید.

دو سال ممنوع‌الکاری شما دقیقا به این دلیل بود و در حکم آمده است.

نه اصلا چه حکمی آمده؟ رئیس کمیته اخلاق به من گفت من و شما لر هستیم که به آن افتخار هم می‌کنم که روستازاده هستم و آقازاده نیستم و از قلب زاگرس آمده‌ام. ایشان هم لر بود و به من گفت شما استعفا بده. به خودم گفت که استعفا بده چون من تحت فشار هستم. این فوتبال است؟! چرا با فوتبال این کار را کردند؟ چرا با آبروی ما بازی کردند؟ مردم از همین اتفاقات ناراحت هستند. در همین ۲۰۰ کشور دنیا کجا دیدید یک جا درست کار کند و این برخورد شود. تنها جای کشور که درست کار می‌کرد را خراب کردند و بعد هم کنار رفتند. وقتی می‌خواهند شما را بزنند اینطوری فضاسازی درست می‌کنند.

این فضاسازی که از قبل اتفاق افتاده بود. از روزی که مجتبی خورشیدی را انتخاب کردید این اتفاقات افتاد. شما همیشه به یک چیزی متهم بودید که هیچوقت پاسخ صریحی ندادید. خوبان عالم کلیدواژه‌ای بود که شروع همه این اتفاقات بود. یک بحث اعتقادی داریم که یا به خدا و پیغمبر است یا به ماوراءالطبیعه. تو به ماوراءالطبیعه اعتقاد داری یا خدا؟

قطعا خدا. همه چیز خداست.

ماوراءالطبیعه در کار شما وجود داشت؟

اصلا. در آن زمان مباحث جادوگری را مطرح می‌کردند خیلی شفاف بگویید. به معجزه اعتقاد دارم ولی به جادو نه. شرک است. چه رفتاری بود که این‌ها کردند. این هم مثل اتهامات مالی و var بود. کجای دنیا با فوتبالی که اول آسیاست و باعث نشاط و غرور ملی ۸۰ میلیون نفر شده چنین کاری می‌کنند و به آن می‌تازند؟

امیر اسکندی در کنار شما حضور داشت؟

شما او را می‌شناسید؟

خیر.

کنار من او را دیدید؟

من چنین فردی را نمی‌شناسم!

درباره آقای اسکندی صحبت می‌کنیم خب شما او را نمی‌شناسید.

بله ولی شنیده‌هایی دارم.

اتهام زدن که زیاد است. به خود من صدها اتهام دروغ زدند. شناختی که من از ایشان دارم جز انسانیت، درستی، پاکی از او ندیدم.

پس چنین شخصی کنار شما وجود دارد.

مگر من درباره مسائل شخصی از شما می‌پرسم؟ کنار تیم هم نبوده، شما کنار تیم چنین شخصی را دیدید؟ کنار تیم ملی فوتبال خود من و سرپرست تیم بوده ولی اگر درباره شخصی سوال می‌کنید، من می‌گویم بله می‌شناسم. از او انسانیت، معرفت، کمک به دیگران، بخشش و دگرخواهی دیدم.

پس جادو و ماوراءالطبیعه و این‌ها را می‌گویید شرک است.

بله این‌ها شرک است. این‌ها ظلم به لطف خداست. من به معجزه ایمان و اعتقاد دارم. به دعای خیر اعتقاد دارم. اما این مسائل را نمی‌دانم چیست.

شهاب‌الدین عزیزی خادم: امیر اسکندری را می‌شناسم، انسان درست و پاکی است!

یکی از نکات عجیب در خصوص شما این بود که کسانی پای برگه عزل شما را امضا کردند که عضوی از تیم شما بودند و باهم به فدراسیون آمدید و اکثرا هم بچه‌های حاشیه زاگرس بودند و کنار هم پیش رفتید. قانون به آن‌ها این قدرت را داد. این چرخش کجا اتفاق افتاد؟ همه فکر می‌کردند فدراسیون با اساسنامه به کمیته انتقالی می‌رسد.

من به خاطر منافع ملی این کار را نکردم وگرنه فوتبال تعلیق می‌شد چون این‌ها غیرقانونی من را عزل کردند. چه سندی از من داشتند؟ روز جلسه باید مستندات را به دبیرکل ارائه می‌دادند و من در آن جلسه بلند شدم و همه این‌ها گریه کردند. گفتم این جلسه غیرقانونی است و آمدم بیرون و دیدم یک برگه خودشان نوشتند که عزل شدم. فوتبالی که به زور خودت را تحمیل کنی که فوتبال نیست. بردها برای دیگران است ولی تیم ملی یک جا ببازد توهینش برای رئیس فدراسیون فوتبال است. عیب هم ندارد. یک ویرانه را به آبادی تبدیل کنی و این رفتار با تو بشود. در خصوص حاشیه زاگرس هم اینطوری نبود فقط ۲-۳ نفر بودند. من هم با یک تیم نیامدم. آقای رضاییان و آقای افشاریان و آقای طهمورث حیدری از زاگرس بودند.

خود آقای بهاروند هم بود.

ایشان امضا نکرد. معرفت، ایمان درونی و آخرت بر خون ارجح است. ممکن است یکی هم‌خون و هم‌تبار شما باشد ولی گناهکار هم باشد و باید این را جدا کنیم. یک موقع شما رفیقی داری که از هزار برادر به آدم نزدیک‌تر است. چون نگاه معرفت‌شناختی که وجود دارد بیشتر به آدم کمک می‌کند تا برادری که به آدم ظلم می‌کند. این رفتار اخلاقی نبود، انسانی و حرفه‌ای نبود و مسلمانی هم نبود. چه اتفاقی می‌افتد؟ این‌ها می‌گفتند عزیزی خادم پسر پادشاه است و ۱۱ ماه صبح تا شب به‌به می‌گفتند و یک شبه همه چیز عوض شد.

در این مدت ارتباطی با اعضای هیات رئیسه نداشتید؟ کلا هیچ حرفی در خصوص اتفاقات فدراسیون نزدید؟

یکی از آن‌ها که معرفتش از بقیه بیشتر بود آمد و گفت تحت فشار است. شب آمد و من را دید. از ترسش دوتا ماشین عوض کرده بود. به من گفت جلسه فردا را نیا. من گفتم اتفاقا اولین نفر می‌آیم. برای چه من نباید بیایم؟ من فوتبال ایران را از یک ویرانه به سطح اول آسیا رساندم. جرم من چیست؟ گفت ما تحت فشار هستیم و می‌لرزید. ۲-۳ تا ماشین عوض کرده بود و صورتش را هم پوشانده بود. همین هیات رئیسه فدراسیون فوتبال بود که الآن هم هست و باز معرفتش از بقیه بیشتر بود. آدم‌هایی که تا روز قبل امضا فدراسیون را اعلاء می‌دانند، یک عدس هم به این فوتبال نیاورده‌اند که اشکالی هم ندارد، حقوق و پاداش هم گرفتند، چه اتفاقی می‌افتد یک شبه این کار را انجام می‌دهند. اصلا خدا گفته نماز جماعت ارزش بالاتری از نماز تکی دارد. آیه قرآنی داریم یدالله مع الجماعه. وقنی ما جمع می‌شویم باهم کاری کنیم یعنی به هم کمک کنیم وگرنه انتصابی یک نفر رئیس می‌شد. این‌ها به من بگویند کدامشان یک قدم برای این فوتبال برداشتند؟ عیب هم ندارد ما می‌گوییم شاید توانایی نداشتند ولی من هم عضو هیات رئیسه بودم و از ماشین و هواپیما و امکانات برای فوتبال گرفتم، یک سفر خارجی هم با تیم ملی نرفتم. وظیفه‌ام بود پاداش هم بدهم. خب یکی می‌شود این، یکی هم می‌شود آن‌هایی که کاری انجام ندادند، یازده ماه از من تعریف کردند و یک شبه تغییر می‌کنند. البته با امیرکبیر و مصدق هم همین کار را کردند. صبح می‌گفتند درود بر مصدق، عصر می‌گفتند مرگ بر مصدق.

حالا این قیاس کمی دور از ذهن است. آیا خود شما به این اعتقاد داری که اشتباه هم داشتی؟

بله، مگر می‌شود آدم اشتباه نکند. مگر شما می‌توانید اشتباه نداشته باشید؟

ولی شما فقط از نکات مثبت می‌گویید.

اصلا ذات انسان با اشتباه است. مگر ما معصوم هستیم؟ در یک فوتبالی که تحویل گرفتیم با احتساب کرونا و تعطیلات عید و اخر هفته و … سر جمع ۵ ماه کاری داشتیم. این همه موفقیت در این مدت داشتیم. یک زمان جعبه کمک‌های اولیه ما خالی بود. ما از آمبولانس تا امکانات دیگر را فراهم کردیم و بازیکنان چقدر در این مدت تست PCR دادند. من در این مدت ساختمان فوتسال را تکمیل کردم. تیم ملی امید ما هیچوقت برای مسابقات رسمی هم پرواز اختصاصی نداشت ولی من برای مسابقات تدارکاتی ازبکستان پرواز اختصاصی گرفتم. چون من دنبال شان بودم. فوتبال ایران به یک اعتبار و جایگاه رسیده بود. فوتبال ایران را باور کرده بودند.

همین فوتبالی که می‌گویید نتوانست اسپانسر بگیرد.

من قرارداد همراه اول را آماده کرده بودم و فردای مجمع باید آن را امضاء می‌کردم. می‌توانید سوال کنید. حتی بنرهای ان را هم زده بودم. ما چند ماه مذاکره کردیم و با همراه اول به توافق رسیدیم. می‌توانید از آقای اخوان سوال کنید. ما به جایی رسیده بودیم که فوتبال آسیا از این سیر تحولی فوتبال ایران و نتایج تیم ملی متحیر شده بودند. این را من در جلساتی که داشتم می‌دیدم.

همان AFC برای برکناری شما پیام تبریک داد!

به دلیل اینکه من از آن‌ها برای میزبانی شکایت کردم چون ناحق می‌خواستند سر ما را ببرند. آن زمان ما پول نداشتیم از آقای میری باشگاه هوادار پول قرض کردم که ۲۵ هزار فرانک سوئیس را به دادگاه CAS بدهم تا میزبانی را پس بگیریم. چون اعتقاد دارم فوتبال ایران تیم اول آسیاست و حداقل نباید حق ما تضییع شود. من با قطر و کره جنوبی جلسات متعدد گذاشتم. فوتبال ایران باید در دیپلماسی بین‌المللی دیده شود. من یک هفته نشستم و شکایت کنفدراسیون فوتبال اسیا را کردم ولی همزمان تعامل و لابی با فیفا را داشتم. شما ویدیو و فیلم‌ها را دیدید. رئیس فیفا آمد و رئیس فدراسیون فوتبال ایران را استوری کرد. این برای شخص حقیقی من مهم نیست ولی معنای آن این است که فوتبال ایران از تیمی که در آستانه حذف بود، به یک نماد بین‌المللی تبدیل شده که هر ایرانی به آن افتخار می‌کند.

چرا مجمع را همان موقع برگزار نکردید؟ یکی از نکاتی بود که هیات رئیسه به آن استناد کرد همین بحث اعضای غیررسمی بود.

نه آن اعضا غیررسمی نیستند. من مصوبه هیات رئیسه را دارم که چون ما در کوران مسابقات بودیم مجمع را در اردیبهشت برگزار کنیم. جام جهانی برای ما مهم بود یا مجمع؟

همین را در بحث عزل شما مطرح کردند و باز در afc مجوز گرفتند.

نه afc صرفا پیشنهاد داده بود و آن برگه اصلا چیز مهمی نبود. چطور در این ۱۱ ماه همین اعضای هیات رئیسه با امضای همین افراد آمدند و حقوق و پاداش گرفتند. آن موقع غیررسمی نبود؟ همه می‌دانیم که یک کودتای عریان کردند. آدمی که ضعیف و حقیر باشد، پادو می‌شود و اهمیتی ندارد. او با بدنامی هم مشکلی ندارد. من باید کارم را حرفه‌ای انجام می‌دادم و افتخار می‌کنم که موفق‌ترین و طلایی‌ترین دوره فوتبال ایران با حفظ احترام به تمام روسای قبلی مثل اقای دادکان، مصطفوی، عابدینی و کفاشیان که از من حمایت کردند، در این دوره بود. همه این‌ها گفتند کار غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای بوده است. فوتبالی که عزیزی خادم تحویل گرفت شانسش صفر بود و به سطح اول فوتبال آسیا ارتقاء پیدا کرد. ما بعد از آرژانتین بهترین امتیاز را گرفتیم. چرا باید به این فوتبال حمله کرد؟ شما یکی از تیم‌های جام جهانی را بگو که این برخورد با آن شده باشد.

به نظرم شما تعامل نکردید و وارد دعوا شدید. شما به هر حال یک اجماعی علیه خودتان ایجاد کردید.

اجماعی نبود. الآن چرا حرفی نمی‌زنند؟ من چه بدی در حق آن‌ها کردم؟ من چه اجماعی می‌کردم؟ صلاحیت من را تا روز آخر هم نمی‌دادند. ما که  با همه آقایان تعامل داشتیم.

شهاب‌الدین عزیزی خادم: امیر اسکندری را می‌شناسم، انسان درست و پاکی است!

وقتی شما در انتخابات پیروز شدید یادم است در اولین مصاحبه خیلی صحبت از حضور پیشکسوتان در فوتبال کردید ولی اولین انتخاب شما به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال، مجتبی خورشیدی بود که خیلی انتقاد به همراه داشت و از همان زمان هجمه‌ها آغاز شد. چی شد که به این گزینه رسیدید؟

این را فراموش نکنید که اسم بزرگ کار بزرگ نمی‌کند. ممکن است شما ظرفیتی داشته باشید که فردی با پنجاه سال حضور در رسانه نداشته باشد. آقای خورشیدی هم خارج فوتبال نبود و تجربه سرمربیگری داشت و با سواد بود. کارش را هم انجام داد. قبل از اقای خورشیدی چه کسانی بودند؟ آقای ابراهیمی و نبی و ساکت بودند. خورشیدی هم کارش را انجام داد. ما آقای کریم باقری را هم اضافه کردیم.

آیا درباره خورشیدی این بحث هم بود که کمک کرد بتوانید از دولت بودجه بگیرید؟

بله. من قبلش هم یک مثال گفتم. نماز که واجب است هم جماعتش هم درس دارد که افراد به هم کمک کنند. شما در یک مجموعه‌ای هستی، وقتی ظرفیتی داری کمک کن. خورشیدی هم کمک کرد و من این را رد نمی‌کنم. چه اشکالی دارد از ظرفیت‌ها استفاده کنیم؟ فوتبال ذاتا یک جای ارتباطی است و بر پایه همکاری بنا شده است. فوتبال یک کار جمعی است. هر جا در کار جمعی به هم کمک کنیم قطعا موفق است ولی برای تخریب کردن و اتهام زدن که همیشه فضا هست.

رابطه‌اش با بازیکنان خوب بود؟

بله کاملا. وقتی تنشی در تیم ندیدید یعنی رابطه مناسبی برقرار بوده است. هر رئیس فدراسیونی یک روش دارد. روش ما این بود که هزینه‌ها را کاهش دهیم، از ظرفیت‌ها استفاده کنیم و فوتبال را توسعه دهیم. من به عنوان رئیس این مجموعه فکر می‌کنم طلایی‌ترین دوره فوتبال ملی بود. من روی این‌ها وقت گذاشتم و این فوتبال در تمام بخش‌ها آقایان و بانوان توسعه پیدا می‌کرد.

اگر تیم بانوان آن اردوی بلژیک را می‌رفت چقدر در روندش تاثیر می‌گذاشت؟

بالای ۲۰۰-۳۰۰ هزار یورو هزینه بود که من را به کمیسیسون فرهنگی مجلس کشاندند. از نظر کیفی هم خیلی مهم بود.

تیم ملی بانوان ما کلا بازی بین‌المللی زیادی نداشته و فکر کنم این اردو خیلی تاثیرگذار بود.

تیم ملی ایران هیچوقت با اروپایی‌ها بازی نکرده بود و به فوتبال بانوان ما هم توجهی نشده بود. در باشگاه شارلروا همین بازیکن تیم ملی ما خانم یاسمن فرمانی هم حضور دارد. عملا یک شروعی بود برای ورودی به باشگاه‌های اروپایی. می‌توانست تجربه خیلی مهمی برای بچه‌ها باشد.

چند اسم می‌گویم و در خصوص آن‌ها نظر بدهید. در ۵۰ روز اول فدراسیون اگر می‌خواستیم بگویم چه کسی در هیات رئیسه بیش از بقیه برای شما عزیز است اولین اسم مهرداد سراجی بود. نمی‌توانی کتمان کنی خیلی باهم خوب بودید ولی چی شد با او به مشکل خوردید؟

باید از خودش سوال کنید. من با آدم‌ها روحیه تعاملی دارم. وقتی شما پاک و سالمی اصلا ترسی نداری. به من گفتند به جلسه نرو. چرا نروم؟ در آن جلسه غیرقانونی که وجاهت قانونی نداشت فدراسیون را به ظلم گرفتند. من کار خلافی نکرده بودم و عامل موفقیت شدم. مهرداد سراجی به مسیری رفت که باید از خودش سوال کنید. مرز و خط قرمز من مسیر توسعه و بالندگی سازمانی است که در آن کار می‌کنم.

چه چیزی می‌خواست که انجام نشد؟

باید از خودش سوال کرد. خیلی هم مهم نیست.

در مورد علی خطیر چه اتفاقی افتاد؟ قبل انتخابات خیلی به تو در پیروز شدن کمک کرد.

خیلی‌ها به من کمک کردند ولی بعضی‌ها صبوری نمی‌کنند و مسیرشان را تغییر می‌دهند. صبر چیز خوبی است. صبر کلید بهشت است. آدم‌ها باید صبر کنند، موانع و مشکلات را ببینند. عجول بودن مسیر زندگی آدم‌ها را عوض می‌کند.

ولی فکر کنم احسان اصولی خوب صبر کرد و تا لحظه آخر کنار شما بود.

ایشان هم کار خودش را انجام می‌داد. وظیفه‌ام بود در آن مقطع او را بازاریابی بگذارم که موقت هم بود و جابجا می‌کردم. دیدید آقای شمسایی را هم آوردم. در یک باکس فشرده ممکن است ادم‌ها در یک مسیر موقت به شما کمک کنند که هیچ ایرادی هم ندارد. فوتبال داشت مسیرش را می‌رفت. افرادی که به فوتبال و مردم خیانت کردند، به نظرم به خودشان هم خیانت کردند.

این قضیه ادامه داشت و حتی الآن هم آن را می‌بینیم.

این خیلی مهم نیست. در فوتبال اگر بخواهی مدام افرادی که به حاشیه رانده شده‌اند را بیاوری که نمی‌شود. فوتبال داشت به سمت یک تحول، نوگرایی و عمل‌گرایی حرکت می‌کرد. عملکرد فدراسیون فوتبال کمی است. شما می‌بینید که همه چیز پکیج مهندسی شده و البته باگ هم داشت. بحران درست کردند و سنگ هم می‌زدند.

شهاب‌الدین عزیزی خادم: امیر اسکندری را می‌شناسم، انسان درست و پاکی است!

بیشتر بخوانید:

۲۵۸ ۲۵۸